Looker Studio-rapportage: 6 dingen die u wel en niet moet doen voor zoekmarketeers

Looker Studio-rapportage: 6 dingen die u wel en niet moet doen voor zoekmarketeers post thumbnail image
U hebt waarschijnlijk Looker Studio (voorheen Google Data Studio) gebruikt om rapporten voor belanghebbenden of klanten te maken. Ik was verheugd te zien dat Greg Gifford van SearchLab onlangs Freddy Krueger’s Guide to Scary Good Reporting presenteerde. Hij sprak over manieren om de rapportage van Looker Studio te verbeteren om deze nuttiger te maken voor klanten. Hieronder staan ​​de belangrijkste dingen die u wel en niet moet leren uit de sessie van Gifford, evenals enkele voorbeelden van gegevensvisualisaties die zoekmarketeers het nuttigst zullen vinden.

1. Voer geen gegevens handmatig in het tekstvak in

Werk slimmer niet harder. Stel de platformgegevensbron in om de gegevens onmiddellijk op te halen. U kunt het koppelen aan een specifiek Google Ads-account en van daaruit statistieken rapporteren. Looker Studio heeft veel connectoren ontwikkeld en ondersteunt deze. Als u echter een platform wilt aansluiten dat niet op die lijst staat, kunt u dit doen met behulp van een externe data-integrator zoals Supermetrics of Funnel.io. U kunt de gegevens naar een Google-spreadsheet exporteren en op die manier in Looker Studio brengen.

2. Voeg geen statistieken toe zonder vergelijking

Klanten betalen je om ze een verhaal te vertellen, niet om nummers uit te spuwen die al op zichzelf te vinden zijn.
  • Waarom zijn er minder klikken in vergelijking met vorige maand?
  • Waarom daalde de conversieratio met het volledige percentage? Afgelopen maand waren er 40 klanten.
  • Hoe verhoudt het zich tot vorige maand of vorig jaar rond deze tijd?
Laat ze op een begrijpelijke manier zien welke trends je ziet. Hier is een voorbeeld. Looker studio-vergelijkingen Het is een manier om maand-op-maand (MoM) en jaar-op-jaar (YoY) veranderingen in specifieke statistieken weer te geven. U kunt ze toevoegen door op statistieken te klikken en naar te gaan Opgericht en het toevoegen van een vergelijkingsperiode. Looker Studio berekent automatisch de procentuele verandering en kleurt deze groen of rood volgens de positieve of negatieve trend. Looker Study - Veranderingen in de loop van de tijd Deze grafiek biedt een visuele weergave van maandelijkse leads. U kunt eenvoudig maand- (MoM) en jaar- (joj) wijzigingen zien. Beschouw het volgende schema voor uw rapport.

3. Geef ze geen statistieken die niet het hele verhaal vertellen

De tijd die op locatie wordt doorgebracht, is de meest gerapporteerde statistiek. Algemeen wordt aangenomen dat hoe meer tijd een gebruiker op een website doorbrengt, hoe beter. Gifford daagde deze mentaliteit uit. Betekent meer tijd op de site doorbrengen niet dat mensen niet kunnen vinden wat ze echt nodig hebben? Als ze naar uw website komen, uw contactformulier vinden, hun gegevens invullen en binnen 45 seconden vertrekken, is dat eigenlijk een goede zaak ding Zolang ze converteren, zou je gelukkig moeten zijn (en hoe eerder ze converteren, hoe beter). Daag jezelf uit om de statistieken te kiezen die je wilt presenteren om beter te begrijpen wat er aan de hand is. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’); Dus nu weet je wat Nee Te doen Laten we bespreken wat u moet doen met uw Looker Studio-rapporten.

4. Geef een samenvatting, een lijst met uitgevoerd werk en een lijst met volgende stappen

Dit is misschien wel het belangrijkste deel van het rapport. Dit moet als scheurblad dienen voor de klant om snel de belangrijkste inzichten van de afgelopen maand te lezen. Al het andere in het rapport is complementair en helpt kleur te geven aan de trends en inzichten die u in uw samenvatting hebt gepresenteerd. Als je nadenkt over het maken van je samenvattingen, stel jezelf dan de vraag: “En dan?
  • Mijn klant zag deze maand 40 leads, dus wat?
  • Verkeer steeg met 25% in een maand, dus wat?
Gebruik de samenvatting om je klant een verhaal te vertellen en geef ze dat Waarom. Vertel ons hoe u in een maand tijd een toename van 25% in het verkeer zag, omdat de off-brand campagne die u herstructureerde effectief was en 80% genereerde. van alle leads per maand. En nu je hebt gezien hoe goed de refactoring van de campagne presteert, ga je als volgende stap een andere campagne refactoren om de prestaties op dezelfde manier nog verder te verbeteren. Boom! Nu heb je je klant een verhaal verteld over wat er is gebeurd, waarom het is gebeurd en wat je daarna van plan bent te doen. Zien voorbeeld samenvattingssjabloon hieronder. Looker Studio - Samenvatting Voordat het rapport wordt gemaakt, is het noodzakelijk om de KPI af te stemmen met de klant. Als je geen doel hebt waar je naartoe werkt, hoe kun je dan je waarde voor een klant bewijzen? Zie het zo: verplaats u in de schoenen van de klant. Welke klinkt beter voor jou? “In juli hebben we 40 potentiële klanten gegenereerd. of “We hebben in juli 40 leads gegenereerd, wat het dubbele is van ons oorspronkelijke doel van 20.” Laten we het allemaal samenvatten in uw Looker Studio-rapport. Show vertel uw klant niet alleen dat u uw KPI hebt overschreden. Hieronder ziet u een voorbeeld van hoe u de KPI-voortgang kunt visualiseren. Looker studio - KPI trendsa De blauwe balk toont het aantal gegenereerde klikken gedurende een bepaalde periode. De rij toont de klik-KPI voor de opgegeven periode. Nu kan de klant gemakkelijk zien dat je het doel hebt overschreden.

6. Verzamel gegevens die de vragen van uw klanten beantwoorden

Denk na over het opmaken van elk diagram alsof het de vraag van de klant beantwoordt, stelde Gifford voor. Welke acties hebben mensen ondernomen op onze site? Laat ze gegevens zien over hoeveel telefoontjes, ingediende contactformulieren, reisschema’s, enz. die ze hebben ontvangen van uw marketinginspanningen. Hier is een voorbeeld van hoe u klantconversies kunt uitsplitsen op type: Looker Studio - Conversie per type Een andere veelgestelde vraag die we krijgen is: “Dus je hebt 30 klanten binnengehaald, maar wat betekent dat voor mijn bedrijf?” Het correleren van leadgegevens met verkoop is erg handig voor rapportage. Of het nu gaat om werkelijke inkomsten (via CRM-import) of geschatte inkomsten (gebaseerd op de gemiddelde bestelwaarde), u kunt aanvullende op inkomsten gebaseerde statistieken zoals ROI in uw rapporten ontgrendelen. U kunt beginnen met het beantwoorden van hun vraag door hen te laten weten welk percentage van die leads in een bepaalde maand is omgezet in verkoop, bruto-inkomsten en ROI.

Handige klantrapporten maken met Looker Studio.

Looker Studio is een ongelooflijk krachtige rapportagetool waarmee u minder tijd hoeft te besteden aan het handmatig invoeren van statistieken. Hiermee kunt u direct krachtige gegevensvisualisaties verzamelen om u te helpen uw digitale marketingverhaal te vertellen. Nu heb je een lijst met wat je wel en niet moet doen om je op weg te helpen naar waardevollere klantrapportage! Het bericht Looker Studio-rapportage: 6 do’s en don’ts voor zoekmarketeers verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten