Slimme SEO-doelen maken (met voorbeelden)

Net als elke andere activiteit werkt SEO het beste met duidelijk gedefinieerde en duidelijk gedefinieerde doelen. Als je alleen vage SEO-doelen stelt zoals ‘meer leads krijgen’ of ‘meer verkeer krijgen’, mis je focus en richting. Vage doelen bieden geen plan en leiden tot tijdverspilling en algemeen SEO-werk dat weinig bijdraagt ​​aan uw missie. In dit artikel bekijken we waarom het stellen van specifieke doelen noodzakelijk is en hoe dit helpt bij het stimuleren en sturen van uw SEO-inspanningen.

Waarom doelen belangrijk zijn

Een doel geeft je een doel om naar te streven. Als u een doel heeft waar u naartoe wilt werken, kunt u uw acties intelligent controleren en ervoor zorgen dat uw SEO-tijd op schema ligt. Doelen helpen je ook om je voortgang te meten, wat erg belangrijk is bij SEO. Je boekt misschien geen vooruitgang, wat betekent dat je je tactiek moet veranderen of je doelen moet bijwerken. Ook geeft het boeken van vooruitgang in de richting van een doel je een gevoel van voldoening en motivatie, wat je kan helpen door te gaan wanneer SEO soms overweldigend kan zijn.

Wat zijn de doelen van SEO?

SEO-doelen zijn bedoeld om uw SEO te verbeteren en uw bredere marketing- en zakelijke doelen te ondersteunen. Over het algemeen vergroot u de bekendheid en leidt u leads in zoekmachines. Om uw SEO te verbeteren, houdt u rekening met posities, vertoningen, klikfrequenties, klikken en verdere betrokkenheid van dat verkeer. U kunt ook rekening houden met aspecten als de grootte van de verkoopkans (zoekwoordvolume en vertoningen). Het creëren van bruikbare doelen is de eerste stap bij het maken van een SEO-strategie en de volgende vijf stappen moeten worden overwogen:

  • SSpecificiteit: Een doel moet duidelijk gedefinieerd zijn zodat het meetbaar is.
  • MBegrijpelijk: doelen moeten kwantificeerbaar zijn, zodat u de voortgang kunt volgen.
  • ABereikbaar: Doelen moeten realistisch zijn binnen uw middelen.
  • RBelangrijk: Doelen moeten worden gekoppeld aan zakelijke en marketingdoelen op een hoger niveau.
  • Ttijdgebonden: Doelen moeten tijdgebonden zijn om evaluatie te vergemakkelijken.

Gelukkig is dit marketing, dus er is een handig geheugensteuntje om u te helpen deze kritieke factoren te onthouden bij het stellen van praktische SEO-doelen: SMART-doelen.

SMART-doelen voor SEO

Het SMART-doelensysteem is niet nieuw. Het wordt veel gebruikt in projectmanagement, persoonlijke ontwikkeling en psychologie. Ik geloof in het gebruik van beproefde marketingconcepten in ons SEO-werk. Vaak kan het combineren van uw SEO-vaardigheden met deze beproefde marketingconcepten de prestaties echt verbeteren. Bij ons bureau hebben we gezien dat het gebruik van SMART-doelen voor SEO een slimme zet is. Laten we de stappen opsplitsen en voorbeelden bekijken van hoe u uw eigen SMART SEO-doelen kunt creëren.

S: Specifiek

Specifiek zijn is de eerste stap bij het creëren van bruikbare SEO-doelen. Een betere ranking is bijvoorbeeld geen specifiek doel. Het specifieke doel is om landelijk in de top 3 te komen voor zoekwoord X. Een breder maar specifiek doel kan ook een toename van 25% in organisch verkeer zijn, maar naarmate u minder specifiek wordt, moet u kritisch nadenken over hoe u daar gaat komen en dat in uw doel vermelden. Vragen die u uzelf of uw team kunt stellen:

  • Wat proberen we te bereiken?
  • Hoe helpt het ons onze marketingdoelen te bereiken?
  • Wat moeten we doen om dit te bereiken?

Vervolgens specificeert u dit doel:

  • “Verbeter het organische verkeer met 25% door de positie van al onze commerciële zoekwoorden op onze categoriepagina’s te verbeteren. “

Het is ook nuttig om ervoor te zorgen dat u een specifiek doel creëert naast duidelijk gedefinieerde zakelijke en marketingdoelen. Dit levert een hiërarchische reeks doelen op, zodat u zich kunt afvragen of dit SEO-doel u helpt uw ​​marketingdoelen te bereiken. Uw doelen moeten glashelder zijn en gekoppeld aan onze zakelijke doelen, zodat iedereen, van de bestuurskamer tot de marketingafdeling, begrijpt hoe succes eruitziet.

M: Meetbaar

Om te begrijpen of je vooruitgang boekt in de richting van een doel en of dat doel je echt helpt om je belangrijkste doelen te bereiken, moeten we het doel meetbaar maken. Gelukkig hebben we met SEO veel contactpunten die we kunnen gebruiken om succes bij te houden. Er zijn veel SEO-KPI’s en de juiste meetstatistiek hangt af van uw doelen, maar de onderstaande informatie zou u op weg moeten helpen.

SEO-statistieken

  • Ranking voor best converterende zoekwoorden (native/organic).
  • Ranking voor secundaire vergelijkende zoekwoorden (lokaal/natuurlijk).
  • Organische klikken (Search Console).
  • Organische vertoningen (Search Console).
  • Natuurlijke PR (Search Console).
  • Organische gemiddelde positie (Search Console).
  • Evenwicht tussen vertrouwen en citaten.

Linkbuilding-statistieken

  • Totaal aantal gemaakte links.
  • Aantal links van overheidswebsites.
  • Aantal links van relevante sites.
  • Domein- en paginastatistieken van de SEO-tool.

Statistieken uit de echte wereld

  • Toename van organisch verkeer.
  • Een toename van het aantal webpagina’s dat verkeer genereert.
  • Meer zoekverkeer buiten het merk.
  • Procentuele stijging van organische conversies.
  • Organische vertoningen (Search Console).

Vergeet niet om statistieken in te stellen om de voortgang bij te houden, niet alleen het einddoel, zodat u kunt bepalen of uw tactiek werkt!

EEN: Beschikbaar

Als het op SEO aankomt, vereist het zoeken naar de ziel en harde waarheden of uw doel realistisch en haalbaar is. We willen niet te laag mikken; doelen moeten agressief zijn. Maar we moeten ervoor zorgen dat onze doelen realistisch zijn gezien uw middelen (geld, mankracht, enz.) en de soms harde realiteit van zoeken. Een nuttige taak is om op trefwoorden te zoeken en goed op de zoekresultaten te letten. wat zie je Wie rangschikt? Welke soorten resultaten zijn er? Waar liggen de kansen? Wat zou je beter kunnen doen? Als het erom gaat te beslissen wat betaalbaar is, is dat op zich niet altijd gemakkelijk. We zouden kunnen kijken naar typische SEO-statistieken van tools van derden, en dat heeft zijn plaats, maar ik zou een meer genuanceerde en kwalitatieve benadering willen voorstellen. Houd rekening met de SEO-statistieken van uw concurrenten, maar concentreer u op wat u beter zou kunnen doen. Als u kijkt naar “wat kan worden bereikt” in plaats van “wat u beter zou kunnen doen”, dan is uw SEO-strategie gebaseerd op kwaliteit, niet op statistieken. Hierdoor kun je interessantere doelen stellen en nauwer samenwerken met waar Google naar op zoek is (om de beste resultaten te behalen). De belangrijkste gebieden om te overwegen zijn:

  • Kwaliteit: Wat kun je beter doen?
  • SEO-kansen: Zit je in dezelfde klasse als resultaten op pagina 1?
  • De situatie: Zit je in dezelfde klasse als de grote spelers op de voorpagina?
  • Bronnen: Heeft u de middelen om deze doelen te bereiken?

Soms ga je niet vooruit zoals verwacht. Dit is onvermijdelijk, en het is net zo belangrijk, misschien wel belangrijker, om te begrijpen wanneer u geen vooruitgang boekt, zodat u uw strategie dienovereenkomstig kunt aanpassen. Uiteindelijk worden de beste SEO-doelen nooit volledig gevormd geboren; ze groeien en ontwikkelen zich in de loop van de tijd terwijl u ze toepast en uw aanpak verfijnt.

R: Relevant

Het is heel gemakkelijk om met de verkeerde doelen te eindigen. Er zijn twee manieren om ervoor te zorgen dat uw SEO-doelstelling echt relevant is:

  • Leg uit hoe deze SEO-doelstelling bijdraagt ​​aan uw algemene marketingdoelen.
  • Cross-link met conversiegegevens van betaald zoeken.

Je benadert het vanuit een gezond verstand-perspectief om de theorie uit te leggen en waar mogelijk te onderbouwen met data. Door het op twee manieren te bewijzen, helpt u ervoor te zorgen dat het een echt relevant doel is dat uw marketing zal stimuleren. Je wilt eindigen met een statement als:

  • “We willen de ranglijst pakken [x] om de zichtbaarheid en klanten die op zoek zijn naar een [x]. Dit zal ons helpen meer bekendheid te geven aan de locatie en meer aanvragen en verkopen te genereren. Uit betaalde zoekgegevens blijkt dat dit zoekwoord een conversieratio van 10% heeft, dus we weten dat dit verkeer zeer waardevol is en leidt tot leads en verkopen.

Ten slotte, met relevantie, controleer je gewoon snel of het een slim gebruik van je middelen is en verband houdt met de algehele missie.

T: Tijdslimiet

Alle doelen moeten worden bereikt door een datum. Als je geen deadline hebt, weet je niet wanneer je moet opgeven of de voortgang moet meten. SEO verschilt van de meeste marketingtactieken omdat het langer kan duren. Daarom zien we mogelijk geen echte harde resultaten (verkopen of leads). Dus om te weten dat je geen regenbogen najaagt en dat het de goede kant op gaat, is het noodzakelijk om SEO-doelen en mijlpalen te hebben gedefinieerd die vooruitgang laten zien. Bepalen hoe lang SEO duurt, is niet eenvoudig, dus in plaats van te streven naar perfectie, doe je best en kijk je hoe je vooruitgang boekt.

SLIMMERE SEO-doelen

Om SMART-doelen optimaal te laten werken voor SEO, stel ik een extra stap voor, een regelmatige “Review”. Terwijl u uw voortgang bekijkt, kunt u uw doel wijzigen op basis van uw voortgang. Als u bijvoorbeeld ver verwijderd bent van de toppositie en elke maand een paar plaatsen vooruitgaat, kunt u besluiten dat dit te traag is en niet in overeenstemming is met de resultaten die u over drie maanden nodig heeft. Om SMART-doelen in SEO te gebruiken, voert u een wekelijkse of maandelijkse beoordeling uit om er zeker van te zijn dat u alle kennis die u hebt geleerd terugvoert naar uw doelen.

SMART-doelen gebruiken voor SEO

Bij mijn SEO-bureau geven veel zoekopdrachten simpelweg aan dat ze op nummer 1 willen staan ​​voor een specifiek zoekwoord (of een reeks zoekwoorden). Dit is geen SMART doel. SMART-doelen moeten aangeven waarom het doel zal helpen bij het behalen van bedrijfs- en marketingdoelen. Dit gesprek voeren binnen je bedrijf of met een bureau is ongelooflijk krachtig en helpt je om je doelen echt te doorgronden. SEO is complex, dus door uw doelen grondig te bespreken, past u kritisch denken toe op het stellen van uw doelen om uw inspanningen in de goede richting te maximaliseren. U moet eindigen met een eenvoudige verklaring die uw algehele SMART-doel weergeeft. Vaak heb je ook individuele doelverklaringen die worden geïmpliceerd door het metadoel. Zoiets als:

  • “Binnen 12 maanden willen we 50% van onze leads uit organisch zoeken halen. We zullen dit doen door onze doelzoekwoorden te verplaatsen van posities 6-10 naar posities 1-5.

Hier is de uitsplitsing:

  • Specifiek: We willen het aantal leads uit organisch zoeken met 50% verhogen.
  • gemeten: Eenvoudig meetbaar in termen van rankings, organisch verkeer en resultaten.
  • Beschikbaar: We kunnen betere content maken dan wat momenteel toonaangevend is.
  • relevant: Dit zal ons helpen onze verkoop te verhogen met geverifieerde zoekwoorden.
  • Tijdlijn: 12 maanden geeft ons een deadline.

Met deze methode kunt u ook een eenvoudige analyse van de situatie uitvoeren en bepalen of de elementen van uw digitale marketingtoolkit niet geschikt zijn voor de taak. Misschien ontbreekt het u aan inhoud voor SEO-campagnes, of is de SEO van uw site gewoon niet ingeschakeld. Wat het probleem ook is, het stellen van SMART-doelen zal je helpen problemen te identificeren en je CSO en digitale marketing in 2023 te verbeteren. en later.

SEO SLIMMER, niet harder

In de haast om digitaal te gaan, is het maar al te gemakkelijk om te vergeten een marketingfundament op te bouwen. Tools zoals de 4 P’s, SWOT-analyse en SMART-doelen kunnen ervoor zorgen dat uw SEO strategisch is om de resultaten te maximaliseren. Het bericht Slimme SEO-doelen maken (met voorbeelden) verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten