Een van de snelst groeiende en potentieel fundamentele verschuivingen in zoekmarketing is kunstmatige intelligentie (AI), met name generatieve AI. Generatieve AI staat op het punt de aard van de resultatenpagina van zoekmachines (SERP) te veranderen. Daarom moeten ook de strategieën voor het beheer van digitale marketingcampagnes evolueren. We zien dit nu met de nieuwe Bing aangedreven door ChatGPT en Google’s Search Generation Experience (SGE). Hier zijn enkele mogelijke veranderingen waarop zoekmarketeers zich moeten voorbereiden.
Meer tijd besteed aan pagina’s met zoekresultaten
Vooruitkijkend kunnen we voorspellen dat gebruikers zich meer op hun gemak zullen voelen bij interactie met door AI gegenereerde inhoud en chatthreads. In de toekomst kunnen gebruikers meer tijd besteden aan SERP’s op Google of Bing door volledige gesprekken aan te gaan met behulp van door AI aangedreven chats. SGE verandert de manier waarop gebruikers door onderwerpen in een zoekmachine navigeren en maakt de zoekervaring efficiënter.
Minder websiteverkeer door informatieverzoeken
Na verloop van tijd zal het gebruikersgedrag veranderen om meer tijd te besteden aan het verkennen via SGE. Als gevolg hiervan hoeven gebruikers minder websites te bezoeken om de informatie te vinden die ze uit een door AI aangedreven gesprek kunnen halen. Marketeers merken mogelijk een afname van het verkeer op webpagina’s wanneer zoekopdrachten in de toptrechter gerelateerd zijn aan onderzoek. Deze verandering in gebruikersgedrag kan verband houden met marketeers die vertrouwen op websiteverkeer om leads en conversies te genereren. Maar het geeft je ook de mogelijkheid om je aan te passen en nieuwe strategieën toe te passen. Door AI-gestuurde chat toe te voegen aan uw campagnes, kunt u persoonlijke en directe ondersteuning bieden aan consumenten, waardoor vertrouwen en loyaliteit worden opgebouwd. Bovendien kunt u de gegevens van deze interacties gebruiken om uw inhoud te verbeteren en beter te voldoen aan de behoeften van uw publiek. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
Verkeer van hogere kwaliteit voor op actie gebaseerde zoekopdrachten
Het fenomeen dat individuen op SERP’s blijven om onderzoek te doen, kan kansen bieden voor digitale marketeers. Gebruikers kunnen meer informatie verzamelen en diepere inzichten verkrijgen door rechtstreeks te communiceren met AI-gestuurde chatbots of virtuele assistenten op de pagina met zoekresultaten. Door verhelderende vragen te stellen en relevante antwoorden te krijgen, kunnen gebruikers meer informatie krijgen over de producten, diensten of onderwerpen die ze onderzoeken. Dit verbeterde consumentenonderzoeksproces kan ertoe leiden dat consumenten tot verdere aankoopbeslissingen komen door meerdere sites en artikelen te bekijken. Digitale marketeers kunnen profiteren van deze gestroomlijnde ervaring. Dit stelt ons in staat om waardevolle en boeiende inhoud rechtstreeks in de zoekresultaten te leveren, de beslissingen van consumenten te beïnvloeden en mogelijk de conversieratio’s te verhogen. Het vooruitzicht van afnemend websiteverkeer is beangstigend. Maar het komt erop neer dat wanneer iemand uw site bezoekt, ze waarschijnlijk op de hoogte zijn en klaar zijn om deel te nemen.
Verschillende effecten van verticals op SERP’s
Het is belangrijk op te merken dat de impact van SGE op SERP’s per branche zal verschillen. Bedrijven zoals Google en Microsoft die door AI aangedreven inhoud leveren, zullen ervoor zorgen dat hun inhoud voldoet aan strikte redactionele en regelgevende richtlijnen. Specifieke branches zullen gevoeliger zijn voor door AI aangestuurde inhoud. Vragen met betrekking tot gevoelige inhoud zullen meer aandacht krijgen en verschijnen mogelijk niet eens in de SERP’s. Verticalen die mogelijk een lagere SGE-impact hebben, zijn onder meer:
- Gezondheidszorg en medisch advies
- Juridische en financiële dienstverlening
- Nieuws en journalistiek
- Onderwijs en academisch onderzoek
- Openbare veiligheid en hulpdiensten
Na het implementeren van strikte redactionele richtlijnen, moeten zoekmachines gebruikers voorzien van betrouwbare en gezaghebbende AI-gegenereerde informatie. Dit omvat algoritmische evaluatie, inhoudsmoderatie en samenwerking met vertrouwde bronnen om de inhoud die wordt weergegeven in zoekresultaten te verifiëren en te valideren. Deze inspanningen zijn gericht op het verminderen van desinformatie, spam of inhoud van lage kwaliteit die een negatieve invloed kan hebben op de gebruikerservaring.
Voorbereiding op de impact van kunstmatige intelligentie op digitale marketingstrategieën
De impact van kunstmatige intelligentie op zoekmarketing valt niet te ontkennen en zal een grote impact blijven hebben op de branche. Door AI gegenereerde zoekresultaten kunnen een revolutie teweegbrengen in SERP’s en digitale marketingstrategieën. Laten we niet vergeten dat digitale marketing elke dag verandert. Maar dat is altijd zo geweest in deze branche. Marketeers die al meer dan een paar jaar campagnes voeren, weten dit. Snelle veranderingen in onze branche kunnen stressvol en angstaanjagend zijn. Tactiek en strategieën evolueren. We hebben echter veel kansen om nieuwe manieren te ontdekken om in contact te komen met onze doelgroep en de groei van ons bedrijf te stimuleren.
Graaf dieper: 3 belangrijke trends die vandaag van invloed zijn op zoekmarketing
Het bericht Generatieve AI in Search: waar zoekmarketeers zich op moeten voorbereiden verscheen eerst op Search Engine Land.