Marketeers hebben kritiek geuit op Google Analytics 4 sinds de release in 2020. aan het einde De lijst met klachten is lang, van het volgen van gebruikers tot het volgen van gebeurtenissen, ontbrekende standaardrapporten en het vervangen van het bouncepercentage door een betrokkenheidspercentage. een paar. GA4 is het dominante platform voor het meten van websiteprestaties en gebruikersgedrag. (Dit komt deels omdat het gratis is, en veel concurrenten zijn in de loop der jaren failliet gegaan omdat ze hun software niet gratis konden weggeven.) Hoewel sommigen zullen beweren dat GA4 op veel gebieden tekortschiet, denk ik dat veel van deze waargenomen tekortkomingen zijn eigenlijk echte productverbeteringen. Dit artikel onderzoekt de vijf belangrijkste punten van kritiek op GA4 en legt uit hoe deze daadwerkelijk bijdragen aan de verbetering ervan.
1. Gegevensinconsistenties en verstoringen
Een van de grootste problemen met GA4 is het potentieel voor gegevensinconsistenties en glitches. Dit was ook het geval in 2012 toen gebruikers noodgedwongen moesten overstappen van het originele Google Analytics (GA2) naar Universal Analytics (GA3, AKA UA). Met elke iteratie verandert de methode voor het tellen van unieke gebruikers en sessies voor elke analysetool. Dit is om deze kritieke datapunten die in bijna alle key performance indicators (KPI’s) worden gebruikt, nauwkeuriger te meten. Critici zeggen dat het nieuwe datamodel en meetprotocol tot inconsistenties leiden, waardoor het moeilijk wordt om op GA4 te vertrouwen om nauwkeurige rapporten te verstrekken. Dit is een fout in hun logica. Zonder de verschillen te begrijpen, gaan ze ervan uit dat het niet nauwkeurig is, terwijl de realiteit is dat het nauwkeuriger is dan UA. Dit is de reden waarom analytics-professionals (zoals ikzelf) er nu al meer dan een jaar voor pleiten dat bedrijven GA4 inschakelen. Dit zorgt ervoor dat u een volledig jaar aan gegevens heeft om zinvolle vergelijkingen te maken (GA4 en UA vergelijken met meer dan een jaar aan gegevens). Om verschillende redenen hebben veel organisaties tot het laatste moment gewacht of niet de moeite genomen om de configuratie te herzien om een correcte gegevensverzameling te garanderen. Ze staan nu voor een grote uitdaging bij het benchmarken tussen periodes. Gebruikers moeten van deze gelegenheid gebruik maken om hun meetplannen te herzien en een uitgebreidere en alomvattende benadering van data-analyse te hanteren. Met GA4 kunnen organisaties gebruikmaken van meerdere gegevensbronnen (door gegevens van derden te importeren) en deze integreren om hun gebruikers en hun reis beter te begrijpen, wat bijna onmogelijk was met UA.
2. Leercurve en interfacecomplexiteit
GA4 introduceert een bijgewerkte gebruikersinterface en een andere benadering van rapportage, dus er is een steile leercurve voor veel gebruikers. Elke wijziging aan de gebruikersinterface is moeilijk. De gebruikersinterface van GA4 is volledig vernieuwd, in tegenstelling tot zijn voorganger. Critici zeggen dat de complexiteit van de nieuwe interface de acceptatie en het gebruik ervan belemmert. Dit zou voor geen enkele gebruiker als een verrassing moeten komen. De meeste software-updates naar nieuwe versies worden geleverd met een nieuwe gebruikersinterface. Er is altijd een leercurve bij elke nieuwe gebruikersinterface. De opnieuw ontworpen interface weerspiegelt een verschuiving naar een meer gebruikersgerichte benadering. Hierdoor kunnen alle gebruikers (marketeers en analisten) gegevens op een meer intuïtieve en aanpasbare manier verkennen, waardoor diepere analyse mogelijk wordt en verborgen patronen worden blootgelegd. Met de nieuwe aanpasbare interface kunt u de GA4-interface echt uw eigen maken. Verwijder rapporten die niet van toepassing zijn op uw bedrijf. Voeg aangepaste rapporten toe die zijn toegesneden op uw organisatie. Organiseer en groepeer rapporten in zinvolle categorieën. (U hoeft niet te leren hoe Google denkt dat rapporten moeten worden genoemd of gegroepeerd!) Hoewel de initiële leercurve ontmoedigend kan zijn, wegen de langetermijnvoordelen van verbeterde gegevensinterpretatie en bruikbare inzichten en een volledig aanpasbare interface ruimschoots op tegen dit tijdelijke ongemak.
3. Beperkte historische gegevens
Een ander punt van kritiek op GA4 is de beperkte compatibiliteit met historische UA-gegevens. Gebruikers zeggen dat deze beperking zinvolle trendanalyse en nauwkeurige tracking van langetermijnresultaten verhindert. Dit is geen nieuws. Dezelfde aanpak werd gevolgd toen GA overstapte naar UA. in 2012 er was geen manier om de oude gegevens over te zetten naar de nieuwe UA-meetlogica. Hierdoor moesten bedrijven in hun data appels met peren vergelijken (voor en na de wijziging). Veel analytische professionals hebben lang gepleit en betoogd dat analytische inzichten weinig nut hadden bij het bekijken van gegevens ouder dan een jaar, en zeker meer dan twee jaar. Door de impact van de pandemie is het voor veel bedrijven zinloos om jaarlijkse gegevens te vergelijken, evenals de vergelijking van de afgelopen maanden met dezelfde periode van drie of vier jaar geleden. Websites en apps zijn geüpdatet, marketingstrategieën zijn geüpdatet, de wereldeconomie en consumentenvoorkeuren zijn veranderd. Tenzij uw rapportage hiermee rekening hield, was en is het simpelweg rapporteren van gebruikers, sessies en zelfs verkoopcijfers zonder context zinloos.
GA’s nieuwe maximale limiet voor het bewaren van gegevens van 14 maanden is zorgwekkend in vergelijking met de vorige “onbeperkte” optie. Om dit probleem op te lossen, heeft Google voor alle accounts een gratis BigQuery-account (datawarehouse) beschikbaar gesteld. Door uw gegevens hier op te slaan, krijgt u toch bijna onbeperkte opslagtijd. Toegegeven, het configureren en gebruiken van BigQuery is niet eenvoudig. Dit brengt een steile leercurve en tijdsbesteding met zich mee die veel Google Analytics-gebruikers, vooral degenen zonder eigen datateam, zich niet kunnen veroorloven. Met beperkte historische gegevens moet u uw benadering van meten opnieuw evalueren. Hoe ga je succes meten? Door GA4 toe te passen, kunnen we strategieën voor gegevensverzameling opnieuw bekijken en KPI’s opnieuw definiëren. Deze verschuiving leidt tot een nieuwe benadering van data-analyse, waarbij de nadruk ligt op real-time en toekomstgerichte inzichten in plaats van alleen te vertrouwen op historische trends. Zo kunnen we strategieën beter afstemmen op de huidige marktdynamiek en ons snel aanpassen aan veranderend consumentengedrag. Hoewel digitale analyse helpt bij het meten van marketingprestaties, is het veel effectiever in het genereren van vragen dan in het beantwoorden ervan. Het beoordelen van analyses op veranderingen in gebruikersgedrag en vervolgens onderzoeken waarom is waardevoller dan het simpelweg gebruiken om de effectiviteit van campagnes te valideren.
4. Minder aanpassingsmogelijkheden
GA4 biedt een vereenvoudigde methode voor het volgen en aanpassen van gebeurtenissen in vergelijking met zijn voorganger. Critici beweren dat deze vermindering van aanpassingsopties (alleen aangepaste rapporten) de mogelijkheid beperkt om specifieke gebruikersacties te volgen en analyses af te stemmen op individuele bedrijfsbehoeften. Maar deze flagrante fout luidt een nieuw tijdperk van efficiëntie in. Met GA4 kunnen marketeers en analisten zich concentreren op de belangrijkste statistieken en resultaten door het volgen van gebeurtenissen te vereenvoudigen. Dit dwingt ons om onze monitoringvereisten opnieuw te evalueren en prioriteit te geven aan de statistieken die er echt toe doen, wat resulteert in meer beknopte en bruikbare inzichten. Minder aanpassingsmogelijkheden stimuleren een meer gestandaardiseerde benadering van analyse, wat benchmarking en vergelijkingen in de hele branche mogelijk maakt.
Ondanks de beweringen van critici over verminderde aanpassing, biedt GA4 een hoger niveau van aanpassing van de gebruikersinterface. U kunt (met behulp van de bibliotheekfunctie) de gebruikersinterface volledig aanpassen en een willekeurig aantal aangepaste rapporten en rapportsecties toevoegen. Met een beetje moeite kan de volledige gebruikersinterface worden aangepast aan uw zakelijke behoeften.
Op deze manier zijn de meest gevraagde rapporten gemakkelijk toegankelijk. Rapporten die nog nooit zijn gebruikt, kunnen uit de gebruikersinterface worden verwijderd. Het resultaat is een snellere toegang tot gegevens en een hogere productiviteit.
5. Privacy- en toestemmingsbeheer
Met de groeiende nadruk op de privacy van gebruikers, hebben GA4’s strengere mechanismen voor gegevensverzameling en toestemmingsbeheer kritiek gekregen. Critici beweren dat verbeterde privacymaatregelen de beschikbaarheid van gegevens voor analyse beperken en voorkomen dat marketeers hun publiek volledig begrijpen. Deze waargenomen tekortkoming is echter van cruciaal belang voor het opbouwen van vertrouwen en transparantie. Door op privacy gerichte praktijken toe te passen, kunnen bedrijven hun relaties met consumenten versterken en zichzelf profileren als ethische gegevensbeheerders. Wanneer u overstapt naar GA4, moet u het privacybeleid van websites en apps bekijken. Voor websites die Google Signals hebben ingeschakeld als onderdeel van hun “rapporterende identiteit” en die werken onder de juridische aspecten van de AVG, is deze beoordeling van cruciaal belang.
Overweeg wijzigingen in uw meetmethode
Als je eenmaal over de aanvankelijke verrassing van de nieuwe interface heen bent en ziet waarom de vijf belangrijkste klachten erover eigenlijk positieve verbeteringen zijn, zul je GA4 waarschijnlijk gaan waarderen. Hoewel de items ontbreken in de standaardfuncties, is er hoop dat Google ze in een toekomstige release weer zal toevoegen. (Gebruikers missen de annotatietool en de mogelijkheid om vooraf gedefinieerde segmenten uit standaardrapporten op te slaan.) Hoewel veel marketeers de GA4-update als “een van de slechtste ooit” beschouwen, brengt deze verbeteringen met zich mee die de meeste gebruikers waarschijnlijk zullen gebruiken. in een paar maanden. Het bericht 5 Google Analytics 4 zwakke punten die u in uw voordeel kunt gebruiken verscheen eerst op Search Engine Land.
Bing Chat ondersteunt nu het zoeken naar afbeeldingen, wat betekent dat u nu een foto kunt uploaden of een foto kunt maken en Bing Chat zal reageren met antwoorden op
LinkedIn heeft Collaborative Articles geïntroduceerd, een geheel nieuwe manier om kennis te delen. Ik zou dit sterk betwisten, omdat het eigenlijk een hogere kijk lijkt op de klassieke “wisdom of