Hoe u uw campagnes kunt monitoren voor maximale prestaties met Google Apps Script.

Hoe u uw campagnes kunt monitoren voor maximale prestaties met Google Apps Script. post thumbnail image
Als u e-mail beheert PPC-accounts verhandelen in Google Ads, gebruikt u waarschijnlijk Maximum Performance-campagnes sinds 2022. midden Je weet ook dat inzichten en rapportages beperkt zijn. We hebben geen controle over hoeveel van ons budget wordt toegewezen aan top-of-funnel-strategieën zoals video-, beeld- en ontdekkingscampagnes. We zien niet hoe deze kosten worden verdeeld met behulp van de automatisering van Google. Leer hoe u deze hindernis kunt overwinnen door Google Apps Script te gebruiken om gegevens over campagne-uitgaven en inzichten vast te leggen om de prestaties te verbeteren en indruk te maken op uw klanten en team.

Waarom scripting gebruiken voor Google Ads voor maximale prestaties?

Apps Script is een tool van Google waarmee u acties in Google Ads kunt automatiseren met JavaScript-code in uw account. (Maak je geen zorgen, voor deze handleiding is geen codeerervaring vereist!) Dit bespaart tijd en vereenvoudigt het beheer. Sommige adverteerders kiezen ervoor om standaard Shopping-campagnes te gebruiken omdat ze de controle en inzichten missen die gepaard gaan met topprestaties. Hoewel het tabblad Inzichten in Google Ads doelgroepinzichten, zoekterminzichten en algehele prestaties toont, bevat het geen uitsplitsingen naar kosten of vertoningen per campagnetype. Als u veel vertoningen ziet in een campagne of propertygroep met vergelijkbare klikken als in andere campagnes of propertygroepen, kunt u er alleen maar vanuit gaan dat video- of display-campagnes (op bewustzijn gebaseerde campagnes met veel vertoningen) werden weergegeven bij zoek- of shopping-advertenties .

Een script om de prestaties te monitoren

Mike Rhodes was zo vriendelijk om via GitHub een script te maken en dit te delen met de digitale marketinggemeenschap. De nieuwste versie is de 24e, uitgebracht in 2023. in april De instructies voor het installeren van het script beginnen met het kopiëren van dit sjabloon naar Google Spreadsheets. Pak nu de URL de jouwe sheet en voer het in onder de regel die begint met let ss =. Plaats de URL tussen enkele aanhalingstekens. Performance Max-script Geef uw script hieronder een naam: UW KLANT: pMax Charts Geef uw blad een naam: UW KLANT – pMax Charts v24 (dagelijks bijgewerkt) Google vraagt ​​u vervolgens om het script toegang te geven tot uw Google Ads-account. Houd er rekening mee dat uw advertenties hierdoor op geen enkele manier worden gewijzigd of bijgewerkt. Haalt alleen gegevens op die naar Google Spreadsheets worden verzonden. Eenmaal geautoriseerd, sla het script op en voer het uit! U wilt instellen dat het script dagelijks wordt uitgevoerd. Ik raad aan om het ’s ochtends vroeg uit te voeren als u niet bent aangemeld bij het Google Ads-systeem.

Inzichten uit het rapport

Nu het rapport wordt uitgevoerd, kunt u inzichten uit het rapport halen. Het rapport toont alleen de laatste 30 dagen. Het is geweldig om te zien hoe Google prioriteit geeft aan campagnetypen. In het onderstaande voorbeeld ziet u dat deze campagne de afgelopen 30 dagen consequent 100% van de biedingen heeft besteed aan Shopping-advertenties. Houd er rekening mee dat Overige voornamelijk zoekadvertenties zijn. Uitsplitsing campagnetype - Prestaties Dit kan betekenen dat producten in deze categorie consistent shopping-advertenties bovenaan de SERP-pagina tonen. In het onderstaande voorbeeld zie je binnen hetzelfde account dat de campagne voornamelijk Shopping-advertenties met budget laat zien, maar ook zoek- en videoadvertenties. Uitsplitsing campagnetype - Prestaties Voer testzoekopdrachten uit om te zien of productzoekopdrachten voor deze specifieke campagnes consistente winkelresultaten bovenaan de SERP’s laten zien, of dat het vaak zoekadvertenties zijn. Dit kan de lagere spreiding van winkelen verklaren. Een ander ding dat dit zou kunnen betekenen is SIG. Als u een SIG gebruikt in een campagne en u mist consequent een doel, kan Google verschillende soorten campagnes proberen om die SIG te bereiken als Google erkent dat Shopping-advertenties het niet zullen halen.

Optimaliseren vanuit inzichten

Gebruik deze inzichten en voorspellingen voor je tests! In het eerste voorbeeld, waar alle uitgaven waren voor winkelen, kunt u proberen de SIG-limieten te verhogen die u kunt bereiken door geleidelijk het doel-SIG-bod te verhogen. Probeer in het tweede voorbeeld hierboven het doel-SIG-bod te verlagen om te zien of de toewijzing van de Shopping-advertentiekosten toeneemt. Ik raad aan om alleen te verhogen in stappen van 25-50% om plotselinge prestatiedalingen te voorkomen. In onderstaand voorbeeld zie je dat op 7 mei we hebben onze doel-SIG vorige week te drastisch verhoogd. Dit heeft geresulteerd in een aanzienlijke daling van onze prestaties, wat tot uiting komt in de piek in vertoningen van onze videoadvertenties. Analyse van campagnetype - Inzichten Met deze tool konden we de toewijzing dagelijks volgen en de doel-SIG terugbrengen naar zijn oorspronkelijke doel. Het rapport bevat ook tabbladen met tabelweergaven van de gegevens per campagne en activagroep. Daarnaast zijn er tabbladen met grafieken die de prestaties van de activagroep laten zien door:
  • Indrukken
  • Prijs
  • Conversiewaarde
Hieronder vindt u een rapport van de resourcegroep ‘Vertoningen’ voor de vier resourcegroepen. Het in-market / algemeen geïnteresseerde publiek krijgt veel meer indrukken dan zijn leeftijdsgenoten. Analyse van campagnetype - 1 inzichten U zult de eerste grafiek opnieuw willen bestuderen. Is er een grote toewijzing voor video- of beelduitgaven voor deze campagne? Zou dit het sterke sentiment rond die specifieke activaklasse kunnen verklaren? U kunt ook het grafiekrapport per activagroep bekijken. Bij In Market/Affinity zie je veel opwinding, maar wij ook laagste aankoopprijs alle resourcegroepen in die campagne! Analyse van campagnetype - 2 inzichten Gebruik deze informatie nu om uw doelgroepsignalen bij te werken in andere campagnes die overeenkomen met deze itemgroep, en doe hetzelfde met uw items.

Gaten in gegevens opvullen met behulp van scripts

Ontdek andere mogelijke scripts op basis van de behoeften van uw klanten en leer Google Apps Script om uw eigen script te maken. Nu Google gegevens en controle terugneemt van marketeers, zijn er manieren om de gegevenslacunes op te vullen met behulp van scripts die door de hele digitale marketinggemeenschap worden gedeeld. Het bericht Hoe u uw campagnes bijhoudt voor maximale prestaties met Google Apps Script verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten