Het schrijven van boeiende advertenties die u moet klikken, was tot voor kort een van de laatste aspecten van PPC die niet konden worden geautomatiseerd. Met de introductie van ChatGPT en de opkomst van andere Large Language Models (LLM’s) bevindt PPC-automatisering zich echter op een geheel nieuw niveau. Volgens Frederick Vallaeys, oprichter en CEO van digitaal marketingbureau Optmyzr, sprekend op SMX Advanced, heeft automatisering de afgelopen zes maanden een impact gehad op PPC-marketing. Dus hoe kunt u GPT in uw voordeel gebruiken in PPC? Hier zijn de beste tips en trucs van Vallaey waarvan hij denkt dat ze je kunnen helpen de beste PPC-resultaten te behalen bij het spelen met GPT.
1. Een campagne maken met alleen GPT
Adverteerders kunnen campagnes bouwen op platforms zoals Google Performance Max met een generatieve build-ervaring. Marketeers hoeven alleen maar met het systeem van Google te praten om het met behulp van prompts te bouwen. Dit kan niet alleen in PMax worden gebruikt, maar ook in traditionele zoek- en winkelcampagnes. Zorg ervoor dat u zo duidelijk mogelijk bent wanneer u aanwijzingen geeft. Probeer een soortgelijke opstelling als hieronder:
- Aanwijzingen maken: Voer de opgegeven URL, advertentietekst en zoekwoord in waarop u zich wilt concentreren.
- Geef eenvoudige instructies: Stel Google een duidelijke vraag, zoals ‘Zoek zoekwoorden voor een bestemmingspagina om te promoten’.
- Resultaten: De AI zou onmiddellijk een antwoord moeten geven om u te helpen uw campagne op te bouwen.
Vallaeys zei dat ze GPT 3.5 en 4.0 hebben getest. Er zijn verschillen tussen de twee – beide werken – maar hij adviseerde om OpenAI in chatmodus uit te voeren in plaats van voltooid, omdat het “context behoudt”.
2. GPT gebruiken voor trefwoordclassificatie
GPT is een geweldig hulpmiddel als het gaat om het rangschikken voor zoekwoorden, omdat “het alles voor u uitzoekt” veel sneller, zei Vallaeys:
- “Om trefwoorden te kunnen classificeren, moeten ze worden omgezet in een wiskundig model, dat eigenlijk vectoren zijn. Het AI-systeem is echt goed.
- “Dus als je zegt dat hier een lijst met trefwoorden is, categoriseer deze dan, je hoeft niet eens aan te geven wat de categorisatie betekent, zoals welke categorieën op hoog niveau je nodig hebt. GPT doet dit voor u.
- “Dan kun je verder gaan en zeggen: ‘Nou, eigenlijk, GPT, kun je me die uitvoer in tabelvorm geven, en de tweede kolom zou de classificatie moeten zijn, en de eerste kolom zou de zoekwoordsuggestie moeten zijn – dan wordt het veel makkelijker in gebruik.’
- “Dan heb je alles op een blad dat je kunt kopiëren en plakken in Excel of Google Spreadsheets.
3. Zoeken naar zoekwoorden voor bestaande advertentiegroepen
GPT is een geweldige tool voor het vinden van zoekwoorden in bestaande advertentiegroepen. Maak gewoon een call-to-action met een simpele link zoals ‘Zoek zoekwoorden die lijken op bestaande zoekwoorden in die advertentiegroep’. Tijdens zijn presentatie zei Vallaeys dat hij deze techniek zelf had gebruikt en dat de GPT-resultaten “redelijk goed” waren.
4. Advertentietekst maken met GPT
Het gebruik van GPT om advertentie-inhoud te maken is de laatste tijd een enorm gespreksonderwerp voor marketeers. Een aspect van de tool dat indruk lijkt te hebben gemaakt op de branche, is dat de robot uw eerdere instructies en resultaten onthoudt. Dit betekent dat als u GPT zojuist heeft gevraagd zoekwoorden te zoeken, u de bot niet aan die resultaten hoeft te herinneren voordat u een advertentie maakt, omdat deze nog steeds die context heeft.
- “Het zal gewoon zeggen: ‘Hier is wat advertentietekst gerelateerd aan waar je om vroeg’, en toch weten waar je het over hebt,” zei Vallaeys.
Hoewel Vallaeys onder de indruk was van het vermogen van GPT om advertentie-inhoud te maken, merkte hij op dat het nog moet worden verbeterd (de bot is bijvoorbeeld niet goed in het tellen van tekens en de resultaten zijn niet altijd bruikbaar).
5. Optimalisatie van bestemmingspagina’s
GPT kan ervoor zorgen dat uw bestemmingspagina’s zo effectief mogelijk zijn. Als u bijvoorbeeld een site tegenkomt die u leuk vindt en denkt dat de schrijfstijl van bijzonder hoge kwaliteit is, kan GPT u helpen diezelfde schrijfstijl na te bootsen voor uw campagnes. Vallaeys legt uit:
- “Ik vond een site die ik leuk vond, dus ik ging naar GPT en vroeg wat de tekststijl voor die pagina was. GPT vertelde me dat de schrijfstijl zakelijk en klantgericht was – samen met vele andere punten.
- “Vervolgens vroeg ik GPT om een bepaald stuk tekst van mijn bestemmingspagina te halen en het te herschrijven in een stijl die meer lijkt op die van andere sites. Ik nam die stilistische punten en herschreef de tekst voor mij – het maakte mijn bestemmingspagina beter.
6. Verbetering van productpagina’s
Als u een shopping-adverteerder bent en geweldige koppen en productbeschrijvingen wilt maken, kan GPT u helpen. “Dat is waar hij goed in is”, zei Vallaeys. “Het is echt goed in schrijven.” Hij voegde toe:
- “Je kunt letterlijk zeggen, hier is de URL – wat is de productcategorie op deze pagina?” Vervolgens kunt u de productcategorie toevoegen aan uw Google Merchant Center-feed.
- “[If you’re not happy with your content] je kunt zeggen geef me een betere omschrijving van de titel en je krijgt een nieuwe titel. Dit zijn geweldige snelle manieren om te optimaliseren als u een shopping-adverteerder bent.
Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
7. Vertaling met GPT
Vallaeys en zijn team testten de vertaalmogelijkheden van GPT en waren erg tevreden met de resultaten. “GPT doet het heel goed”, voegde hij eraan toe. Als u zich in regio’s zoals Europa bevindt, zult u deze tool vooral handig vinden omdat daar veel talen worden gesproken. Vallaeys deelde de resultaten van zijn experimenten en zei:
- “We hebben een zin uit een van onze krantenkoppen gehaald – en ik spreek geen Fins, dus ik kon de woorden niet eens uitspreken!”
- “Maar mijn teamgenoten zeiden in het Fins [GPT provided a] zeer, zeer goede vertaling.”
- “Dus het is een geweldige manier om vertalingen te maken. Nogmaals, je kunt ze op schaal doen met een spreadsheet met GPT.”
8. Unieke afbeeldingen maken
U kunt AI ook gebruiken om unieke foto’s te maken, of het nu gaat om het maken van geheel nieuwe afbeeldingen of het overlappen van bestaande afbeeldingen.
- Upload eenvoudig de productafbeelding die u wilt gebruiken.
- Vertel de AI om de achtergrond van de foto te verwijderen.
- Vervolgens kunt u de rest van de afbeelding op een andere foto leggen.
“Door AI gegenereerde afbeeldingen zien er niet altijd fantastisch uit”, waarschuwde Vallaeys. Het kan echter nog steeds een erg handig en tijdbesparend hulpmiddel blijken te zijn.
9. Publiekseducatie
Publiek wordt steeds belangrijker in PPC. Dit is een ander gebied waar AI kan helpen. “Je kunt met een AI praten en bijvoorbeeld vragen welke kenmerken of kwaliteiten een budgetreiziger zou hebben. En je krijgt een lijst voorgeschoteld”, zei Vallaeys. Hij voegde toe:
- “Nu kan ik die zoekwoorden kopiëren en aangepaste doelgroepsegmenten maken op Google.
- “Je kunt trefwoorden typen, wat echt een geweldige manier is om GPT te gebruiken om je publiek helemaal opnieuw op te bouwen.
- “Het is eigenlijk alsof je stagiair je nieuwe leads geeft, nieuwe ideeën over wie er misschien op zoek is naar het soort dingen dat je verkoopt.”
- “GPT’s kunnen u dat inzicht geven. Ze kunnen uw perspectief openen en u inzichten geven die u misschien volledig hebt gemist.”
10. Prestatiebeoordeling
Zodra een campagne actief is, kunnen marketeers GPT gebruiken om te testen of deze wordt uitgevoerd in combinatie met slechte zoektermen.
- “Je wilt er zeker van zijn dat je geen geld verspilt,” zei Vallaeys.
U kunt dit doen door GPT een lijst met trefwoorden te geven en de AI te vragen om ze te rangschikken van meest naar minst relevant. GPT bepaalt vervolgens zelf hoe de zoekwoorden worden gegroepeerd en gerangschikt. Vallaeys voegde toe:
- “Voor mij is het belangrijkste om altijd onderaan de lijst te staan - de minst belangrijke dingen.”
- “Ik kan daar naar kijken en snel goede ideeën voor uitsluitingszoekwoorden opdoen, en ik hoef geen lijst met honderden potentiële zoektermen door te nemen om erachter te komen welke het minst relevant is voor wat mijn website is. over”.
- “Dus dat is een andere manier waarop GPT behoorlijk nuttig is.”
Naarmate de AI-mogelijkheden blijven groeien, maken sommige marketeers zich steeds meer zorgen over baanzekerheid. Maar de waarheid is dat AI niet voor je werk komt.
- “Je concurreert met andere adverteerders voor je werk, niet met AI. En de adverteerders die hebben bedacht hoe ze AI in hun voordeel kunnen gebruiken, zullen winnen”, zei Vallaeys.
Het bericht 10 manieren om je PPC-game te veranderen met GPT verscheen eerst op Search Engine Land.