Universal Analytics verwerkt nog steeds gegevens na zonsondergang

Universal Analytics verwerkt nog steeds gegevens na zonsondergang post thumbnail image
De meeste marketeers kunnen hun Universal Analytics-accounts gewoon blijven gebruiken. Ondanks dat adverteerders daar op 1 juli voor waarschuwden tool zal worden vervangen door Google Analytics 4, verwerkt UA nog steeds gegevens zoals gebruikelijk voor de meeste mensen. Waarom kan het ons schelen? Marketeers aarzelden om over te stappen van UA naar GA4, ook al stond Google erop dat het de overstap zou maken. Hoewel de branche meer dan een jaar geleden werd gewaarschuwd, waren velen niet voorbereid op de sunset-deadline en hadden ze moeite om te begrijpen hoe ze door GA4 moesten navigeren. Met dat in gedachten zal het een garantie zijn dat UA nog steeds gegevens verwerkt, maar het is onwaarschijnlijk dat dit nog veel langer zal duren. Wat is er gaande? Hoewel de meeste marketeers nog steeds toegang lijken te hebben tot realtime gegevens zoals gebruikelijk bij UA, hebben sommigen gemeld dat ze nieuwe waarschuwingsberichten in hun accounts hebben gezien. Het zegt:
  • “Deze eigenschap zal naar verwachting zeer binnenkort stoppen met het verwerken van gegevens.”
  • “Alle conversies en doelgroepen die u in uw Google-advertentiecampagnes gebruikt, werken niet meer.
  • “Om ernstige advertentieonderbrekingen te voorkomen, boekt u vandaag nog een gratis ondersteuningssessie om uw migratie naar Google Analytics 4 te voltooien.”
Ondertussen hebben anderen in Search Engine Land bevestigd dat UA al is gestopt met het verwerken van hun accountgegevens. James Brockbank, CEO van Digitaloft, vertelde ons:
  • “Ik kan deze UA-eigenschap nog steeds in realtime zien, maar vanaf vandaag worden er geen gegevens meer bijgehouden.
  • “Vanaf middernacht geeft de tijdlijn van de accommodatie het aan als 0 (hetzelfde op verschillende sites). Alles is tot nu toe getoond.
Voor degenen die nog steeds UA gebruiken en niet GA4, lijkt het erop dat hun accounts zijn uitgeleend. Wat zei Google? 1 juli Google plaatste een bericht op Twitter en het Analytics-helpcentrum waarin werd uitgelegd waarom sommige mensen mogelijk nog steeds toegang hebben tot hun UA-gegevens. De zoekmachine gaf aan dat de zonsondergang in fasen werd gelanceerd. Het leest:
  • “Dit zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, dus sommige Universal Analytics-property’s kunnen gegevens blijven verwerken.”
  • “Alle functies zijn nu echter in de wachtrij geplaatst en degenen die de upgrade nog niet hebben voltooid, worden binnenkort gelanceerd.”
  • Google Analytics 4 is onze meetoplossing van de volgende generatie die Universal Analytics heeft vervangen.
  • “Standaard Universal Analytics-property’s verwerken geen nieuwe gegevens meer. U heeft het eigendom van Google Analytics 4 nodig als u de positie van uw website wilt behouden.
  • “We raden u sterk aan om zo snel mogelijk over te stappen op Google Analytics 4.” Als u Universal Analytics-gegevens in uw Google Ads-account gebruikt, zorg er dan voor dat u de Google Ads-links verplaatst van de Universal Analytics-property naar de Google Analytics 4-property.
Tijdlijn. Universal Analytics wordt in de volgende fasen uitgefaseerd, waarbij de laatste fase eindigt in 2023. Juli.:
  • in 2023 Maart.: Google heeft automatisch GA4-property’s gemaakt voor marketeers die zich niet hebben afgemeld voor de optie voor het automatisch maken van property’s. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van bestaande sitetags.
  • in 2023 Juli.: UA stopt met het verwerken van gebeurtenissen, inclusief standaardproperty’s, op accounts die ook 360-property’s hebben. Marketeers hebben tot 2024 nog steeds toegang tot eerder verwerkte gegevens in hun UA-eigendommen. Juli.
  • in 2024 Juli.: Alle marketeers, zelfs degenen met 360-property’s, hebben geen toegang meer tot de UA UI en API.
Diep duiken: Voor meer informatie over hoe u kunt overstappen naar GA4, leest u Google’s gids Leren overstappen. Het bericht Universal Analytics verwerkt nog steeds gegevens na zonsondergang verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten