De strategische zoekrevolutie is hier: Merkle over hoe u uw publiek beter kunt betrekken

De strategische zoekrevolutie is hier: Merkle over hoe u uw publiek beter kunt betrekken post thumbnail image

SERP-complexiteit en gebruikersbetrokkenheid zijn nog nooit zo volatiel geweest. Zoekopdrachten zonder klikken zijn ongekend hoog, de zichtbaarheid boven het beeld is vluchtig en ongrijpbaar, en de SERP-samenstelling is nog nooit zo complex geweest. Maar de echte vraag is: zal uw merk stand houden tussen de concurrentie of het slachtoffer worden van zelfgenoegzaamheid? Het oude gezegde “groei of sterf” is nog nooit zo waar geweest.

Wat zijn onze gegevens over SERP’s?

Organisch zoeken staat voor een strijd tegen alternatieve SERP-functies, aangezien onze eigen gegevens aantonen dat de zichtbaarheid van blauwe links in 2023 boven de zichtbare drempel ligt. schommelde rond de 18% in het eerste kwartaal. Op zoek naar 2022 Op doelen gebaseerde SERP-functies – Uit onze gegevens bleek dat SERP’s met 156% toenamen voor People Search, 22% voor tekstadvertenties en 14% voor Shopping-advertenties. Hoewel anno 2023 gerichte SERP-functies hebben nog steeds de voorkeur, betaalde vermeldingen lijken terrein te verliezen. in de B2B- en verzekeringssector in 2023. in het eerste kwartaal hadden tekstadvertenties de voorkeur en wordt ook gevraagd aan mensen die respectievelijk ongeveer 60% en 85% van de tijd boven de zichtbaarheidsdrempel werden weergegeven. In de financiële dienstverlening daalde het aantal vertoningen van tekstadvertenties met bovenaanzicht in het kwartaal met 10%, waardoor er meer ruimte ontstond voor People Search-functies. Detailhandel en e-commerce in de handel zijn SERP’s voor tekstadvertenties bijna gehalveerd, zijn winkeladvertenties met 6% gedaald en is het aantal traditionele organische blauwe links met 8% gedaald op jaarbasis. Deze veranderingen in de SERP-samenstelling lijken ruimte te maken voor productvermeldingen, aangezien verkopersvermeldingen met 16% groeiden tot 45% van de totale samenstelling. Het is veilig om te zeggen dat in 2023 wordt het jaar van de productvermelding: als we alle soorten productvermeldingen beschouwen, zijn ongeveer 50% van alle retail-SERP’s producten. Door AI te integreren in de zoekervaring, kijken we ook naar het grote onbekende. Google’s Bard en Search Generative Experience (SGE) en Bing’s open AI-partnerschap zijn al aan de gang, waardoor een toch al complex algoritme nog complexer wordt.

Dus hoe blijf je voorop en blijf je zichtbaar?

Het antwoord is de strategische zoekrevolutie, die de grenzen tussen betaald en organisch zoeken doorbreekt en stevig geworteld is in data. De kwaliteit van de gegevens, de beschikbaarheid van de gegevens in teams en hoe goed u die gegevens interpreteert tot bruikbare inzichten, zijn cruciaal voor het succes van uw zoekstrategie. De “Strategic Search Revolution” is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Gegevens zijn de grootste sleutel, maar het is slechts de helft van de strijd. Hier is een proces van vijf stappen om te slagen in het steeds veranderende SERP-landschap:

  1. Onderzoek je publiek
  2. Segmenteer gebruikersinzichten
  3. Begrijp uw concurrentie
  4. Zoek het gat in uw merk
  5. Activeren

1. Onderzoek je publiek

Niemand kent uw publiek beter dan zij. Zoekwoorden zijn uw grootste hulpmiddel voor doelgroeponderzoek, dus deze stap wordt vaak over het hoofd gezien bij het maken van strategieën. Om het ‘waarom’ van zoeken te bepalen, is het belangrijk ervoor te zorgen dat uw zoekwoordonderzoek uw doelomgeving in detail bestrijkt. Vergeet de limieten voor het zoekvolume – hoe groter de lijst, hoe beter de inzichten. Onthoud: elk zoekwoord betekent dat uw gebruikers u proberen te vinden. Door de ingrediënten en het gebruik te begrijpen, leer je hoe je ze kunt ontmoeten waar ze zijn.

2. Segmenteer uw consumenteninzichten

Nu je weet waar je publiek naar op zoek is, wat vertellen ze je dan? Waar zijn ze constant naar op zoek? Op hoeveel verschillende manieren stellen ze de vraag? Het belangrijkste doel van deze stap is om precies te bepalen wat de gebruiker van plan is te doen wanneer hij de zoekbalk gebruikt. Een zoekopdracht is slechts een reeks onbeantwoorde vragen. Het begrijpen van de vele patronen en overeenkomsten in zoekgegevens geeft ons belangrijke inzichten in hoe onze gebruikers op de markt komen. Maar wat nog belangrijker is, de data laat ons zien hoe we als merk kunnen aansluiten op het moment van echte nood.

3. Begrijp uw concurrentie

Opvallen is beter dan erbij horen, maar om het goed te doen, moet je de omgeving begrijpen waarin je publiek zich bevindt. Hiervoor zijn concurrerende gegevens nodig. Twee soorten concurrentiegegevens zijn cruciaal om te begrijpen hoe u kunt slagen:

  • SERP-samenstelling verwijst naar de organische en betaalde formaten waaruit de SERP zelf bestaat.
  • Concurrentiesamenstelling verwijst naar gebieden die concurreren in de SERP’s.

SERP-samenstelling stelt u in staat de omgeving te begrijpen waarin representatie moet worden gevonden. Domineert hier de betaalde ruimte? Hoeveel verschillende functies en lijsttypen zijn er? Wat is zichtbaar boven de vouw? Competitieve samenstelling stelt ons in staat om de formats te begrijpen die representatie in de bovengenoemde omgeving mogelijk maken. Domineren informatieconcurrenten leveranciers? Hoe zit het met de soorten pagina’s die het hoogst scoren?

4. Vind uw merkkloof

Nu is het tijd om de grootste vraag te beantwoorden: wat doet uw merk niet, of doet het actief, dat uw zichtbaarheid in deze SERP-omgeving beperkt? Een paar dingen om over na te denken:

  • Beantwoordt u de vragen van uw gebruikers?
    • ben jij echt
  • Beantwoordt u de vragen van gebruikers zoals ze werden gesteld?
  • Beantwoordt u de vragen van uw gebruikers in een formaat dat resoneert?
  • Beantwoord je vragen van gebruikers in een zichtbaar kanaal (betaald of organisch)?

Inzicht in uw hiaten in de zichtbaarheid en de hiaten in uw merkstem benadrukt belangrijke gebieden die strategische activering vereisen om de betrokkenheid van het publiek te stimuleren.

5. Activeren

Zodra u de basisprincipes van de voorgaande vier stappen hebt behandeld, is het laatste wat uw merk hoeft te doen, deze leringen toe te passen op uw huidige zoekmachine. Het belangrijkste om te onthouden is dat SERP’s niet langer betaald of organisch zijn. Het is een strijdtoneel van gemengde en kanaal-agnostische lijsten. Het is tijd om uw zichtbaarheidsstrategie te integreren in de SERP zelf.

Hoe je het voor je merk doet

Weten wat je moet doen is één ding, maar weten hoe je het moet doen voor je merk is een ander verhaal. Enkele belangrijke punten waarmee u rekening moet houden bij het plannen van uw implementatie:

  • Gegevensbeheer: we hebben het hier over VEEL gegevens. Gegevensverwerking en gegevensbeheer zijn van cruciaal belang voor het verkrijgen van inzichten waarmee u een winstgevend initiatief kunt opzetten.
  • CSO/SEM-planning: CSO + PVR-beheer onder één dak zorgt voor eenvoudige gegevensuitwisseling en consistente planning en creatie van strategieën die samenwerken. Integratie is altijd het beste als u in hetzelfde team zit, experts bent in uw vakgebied en begrijpt dat succes bij het zoeken een volledige zoekopdracht betekent, niet een enkele positie of een specifiek trefwoord.
  • Implementatie: gegevens voor inzichten op schaal zijn slechts zo goed als uw vermogen om ze op schaal te implementeren.

Soms heb je gewoon de juiste samenwerking nodig om het voor elkaar te krijgen. Vanwege de beperkte middelen en interne kennis kan het werken met een bureaupartner de sleutel zijn tot een zoekprogramma dat niet kan verliezen. Nu AI de zoekruimte doordringt, is al het zoeken belangrijker dan ooit. Is jouw merk er klaar voor?

Dit artikel is geschreven door Kacie Gaudiose, SEO Content Strategy Manager bij Merkle.
De post De strategische zoekrevolutie is hier: hoe u uw publiek beter kunt betrekken verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten