6 Google Analytics 4 Alternatieven die marketeers kiezen

De gedwongen overstap naar Google Analytics 4 was niet eenvoudig voor marketeers. Sommige adverteerders vinden het zo moeilijk om te navigeren dat ze de tool hebben verlaten en naar een concurrerend platform zijn gesprongen, een stap die niet lang geleden ondenkbaar leek. Maar naar welke alternatieven voor GA4 stappen marketeers eigenlijk over? Vervolgens kijken we naar nieuwe analyseplatforms die steeds populairder worden onder voormalige Google Analytics-fans.

1. Waarschijnlijk

Technisch ingenieur Mark Phillips legde uit waarom hij nu Plausible gebruikt in plaats van GA4:

  • “Ik heb me een paar maanden geleden afgemeld bij Plausible om geen andere reden dan dat ik de statistieken niet langer nodig had.
  • “Toen begon ik deze week voor een klant te werken en ik was zo ziek van hoe vreselijk GA4 is dat ik me opnieuw heb geabonneerd.
  • “Believable UX is zo leuk!

Prijs: Plannen beginnen bij $ 9

Waarschijnlijk is een populair alternatief voor GA4 omdat het gebruiksvriendelijk is, voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van de EU en relatief klein is. Het houdt ook waardevolle sleutelgegevens bij, zoals paginaweergaven, sessieduur en verwijzingsinformatie. Het nadeel is dat de functionaliteit vrij eenvoudig is.

2. Semrush

Een marketeer, sprekend op voorwaarde van anonimiteit, vertelde Search Engine Land:

  • “GA4 is een work in progress dat met spoed op de markt is gebracht.”
  • “We zullen waarschijnlijk overstappen op Semrush en first-party data gebruiken die we van klanten hebben verzameld in plaats van ons bezig te houden met GA4.”

Prijs: Prijzen beginnen bij $ 195,95 per maand. Semrush is altijd een populaire tool geweest voor marketeers, maar nu gebruiken sommigen het als hun data-analysetool in plaats van Google Analytics. Naast het volgen van de prestaties van zoekwoordrangschikkingen, hiaten in de inhoud en backlinkprofielen, kan dit platform worden gebruikt om verkeerstrends, zoekwoorden en meer van concurrenten bij te houden.

3. Zichtbaar

Lee Foot, e-mail Marketing SEO, legde uit waarom hij nu Matomo gebruikt in plaats van GA4:

  • “We hebben ons geabonneerd op de dagelijkse snelle controles van Matomo.
  • “We ondersteunen GA4 voor Google Ads en API-dingen, maar dat is alles.
  • “Ziet er tot nu toe erg goed uit, vertrouwde interface en we hebben zojuist al onze oude gegevens geïmporteerd.”

Prijs: Gratis indien gehost op uw servers.

Zichtbaar biedt realtime gegevens, een aanpasbaar dashboard en gedetailleerde rapporten, waardoor het een zeer goede keuze is voor marketeers die fan zijn van Universal Analytics. Dit platform geeft gebruikers volledige controle over hun gegevens. Het heeft ook een aantal privacyfuncties voor extra veiligheid.

4. Kennis

Onafhankelijke SEO-adviseur Ross Stevens legde uit waarom hij denkt dat Fathom een ​​geweldig alternatief is voor GA4:

  • “Het lijkt mij dat maatschappelijke organisaties overstappen op GA4, gewoon omdat het handig is en de naam Google erachter zit.” Niet dat het echt goed is!
  • “Ze nemen niet de tijd om alternatieven te overwegen en klanten ervan te overtuigen dat er betere opties zijn.”
  • “Persoonlijk heb ik GA4 ingesteld als back-up en gebruik ik Fathom als mijn primaire analyse-/rapportagetool.
  • “Als je GA4 als je primaire tool gaat gebruiken, moet je meerdere schermen instellen in Looker Studio, maar zelfs dan ontbreken er op dit moment nog enkele statistieken.”

Prijs: Plannen beginnen bij $ 14.

Doorgronden heeft bewezen een populaire analysetool te zijn vanwege het gebruiksgemak en de focus op privacy. Helaas biedt dit programma niet de meer geavanceerde gegevens die GA4 biedt, maar het platform is een goede keuze voor marketeers die een lichtgewicht hulpmiddel voor website-analyse willen.

5. Klikkend

Webontwikkelaar Ian Nuttall legde uit waarom hij Clicky verkiest boven GA4:

  • “Ik ben overgestapt op Clicky en het past goed bij mij. GA4 is een grap.
  • “Hoezeer Google ook in een opwelling opgeeft, ik vertrouw er liever niet op.” Clicky is geweldig en ik kan al mijn sites tegelijk zien.
  • “Ik heb twee GSC-accounts en ben nu overgestapt op Clicky omdat GA4 slecht is.
  • “Maar ik maak me geen zorgen dat Google ‘al mijn sites vindt’ – ze weten het waarschijnlijk wel.

Prijs: Clicky heeft een gratis optie en vier betaalde opties. We hebben veel marketeers gezien Wanneer ingedrukt geprezen als een geweldig alternatief voor GA4. Mensen die tot nu toe zijn overgestapt, lijken grote fans te zijn van hoe gemakkelijk het platform in realtime te gebruiken is, evenals functies zoals heatmapping, backlink-analyse en mobiele compatibiliteit.

6. Eenvoudige analyse

Alex Bass, Data Scientist bij Dynata, legt uit waarom hij overstapte van GA4 naar Simple Analytics:

  • “Tot de teleurstelling van veel mensen is Google Analytics veranderd en geavanceerder geworden (nu Google Analytics 4 genoemd).
  • “Onlangs heeft de overheid Google Analytics verboden vanwege privacyoverwegingen. Ik ben niet erg thuis in alles wat met gegevensprivacy te maken heeft, maar ik wilde echt een ander analyseplatform dat eenvoudig was en bood wat ik nodig had om het verkeer op deze site waar je nu bent ethisch te volgen.
  • “Simple Analytics was eenvoudig in te stellen en leverde precies wat ik wilde in een overzichtelijk dashboard dat meteen werkte.
  • Er zijn opties om specifieke doelen of speciale evenementen aan te passen. Daarnaast hebben ze de mogelijkheid tot wekelijkse e-mails. stuur een overzicht van bezoekstatistieken per mail.

Prijs: Prijzen beginnen bij $ 11 per maand. Simple Analytics omschrijft zichzelf als het “privacy-first alternatief voor Google Analytics”, waardoor het een populaire keuze is voor marketeers in de EU. Meer dan 600 bedrijven en organisaties zijn klant, waaronder Michelin, Hyundai en de Britse overheid. Het is een populaire keuze voor marketeers die toegang willen tot doelgroepgegevens, maar ook de privacy van hun websitegebruikers willen beschermen.

Waarom kan het ons schelen? Als je moeite hebt om grip te krijgen op GA4, denk je misschien aan alternatieve platforms. Er zijn veel opties, maar hoe weet je welke je moet kiezen? Door natuurlijk de meningen te lezen van uw collega’s die al GA4-alternatieven hebben uitgeprobeerd en getest. Het bericht 6 Google Analytics 4 alternatieven waar marketeers naar op weg zijn verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten