Marketeers zijn niet blij met de gebruikersinterface (UI) van Google Analytics 4. In feite zijn de sociale media overspoeld met klachten over de wijziging van Universal Analytics, maar zorgen over de gebruikersinterface hebben de conversatie gedomineerd. Dus is de gebruikersinterface van GA4 echt zo slecht als sommigen beweren? We spraken met drie experts op het gebied van digitale marketing om erachter te komen…
‘Bruikbaarheid is slecht, maar hou vol!’
Janet Driscoll Miller, president en CEO van Marketing Mojo, is geen fan van de gebruikersinterface van GA4, maar zei: “het is niet verschrikkelijk.” Ze gelooft dat de moeilijkheid voortkomt uit het feit dat het platform zo nieuw is en zo anders is dan Universal Analytics. “Ik denk niet dat Google het ontwerp van de gebruikersinterface erg goed heeft gedaan”, zegt ze tegen Search Engine Land.
- Instellingen en lay-out zijn niet intuïtief – “Als u bijvoorbeeld een verkennend rapport maakt, moet u in principe eerst de dimensies en statistieken importeren waaruit u wilt halen in de eerste kolom met instellingen, en vervolgens overbrengen van die naar de tweede kolom die de gegevensvisualisatie maakt . Dit is absoluut anders dan UA en niet noodzakelijkerwijs erg duidelijk voor nieuwe gebruikers.
- Google heeft wat aanpassingen nodig – “Ik denk dat ik namens de meeste Google Analytics-hoofdgebruikers spreek, ze moeten echt een commentaarfunctie toevoegen. Dit was een geweldige UA-functie en waarschijnlijk eenvoudig te programmeren (het is letterlijk een notitie en datum), maar velen van ons vonden het erg handig, vooral bij forensisch onderzoek of probleemoplossingsprojecten en bij het werken met grote teams.
- Herstel het delen van onderzoeksrapporten – “Wanneer u momenteel een onderzoeksrapport maakt en deelt met anderen, a) kunt u niet beperken met wie het precies wordt gedeeld, en b) degenen met wie het wordt gedeeld, kunnen de datumvolgorde van het rapport niet wijzigen. Als anderen het datumbereik van een gedeeld rapport willen wijzigen, moet de gebruiker op dit moment een kopie van het rapport maken om de gebruiker eigenaar te maken van die nieuwe kopie van het rapport, waarna de datum kan worden gewijzigd.
Als je problemen hebt met het navigeren door de nieuwe gebruikersinterface, oefen dan gewoon, zei Miller. “Hoe meer je went aan hoe GA4 werkt, hoe gemakkelijker het na verloop van tijd zal zijn”, zei ze. “Verandering is moeilijk, maar het is hier om te blijven.” We zullen allemaal snel veel beter zijn. Hou vol!”
“GA4 heeft geen basismogelijkheden, maar we zullen eraan wennen”
Onafhankelijke contractant en adviseur John Erikson raakte steeds meer gefrustreerd door de gebruikersinterface van GA4. Universal Analytics was eenvoudiger en gemakkelijker te navigeren, waardoor eenvoudige taken zoals het maken van rapporten veel eenvoudiger werden, zei hij. Erikson legde uit:
- Regex kan niet worden gebruikt in het zoekvak: “Je kunt maar op één zin tegelijk zoeken, wat erg beperkt is. De enige manier om op URL-patronen te filteren, was door doelgroepen in te stellen. Doelgroepen moeten echter vooraf worden gedefinieerd, kunnen niet worden bewerkt/gewijzigd en de reguliere expressie is beperkt tot 100 tekens, dus ik moest lange sjablonen in veel delen opsplitsen om de doelgroep te maken.
- Als URL-structuren worden gewijzigd, ontstaan er problemen: “Als er iets verandert in de URL-structuur van de website (wat in de toekomst gegarandeerd nog vele malen zal gebeuren), raakt het publiek verouderd en is er geen weg terug meer.
- Tijdrovende fouten: “Als je een fout maakt bij het opbouwen van een publiek, moet je weggooien wat je hebt gedaan en een nieuw creëren.
- Problemen met segmentatie/dimensie: “Wanneer u segmenten/dimensies selecteert in GA4, moet u in plaats van universeel een of meer segmenten in een enkele lijst te kunnen selecteren/deselecteren en op toepassen te klikken, Aanpassen openen of een vergelijking toevoegen, klikken op filter toevoegen, een dimensie selecteren uit de lange vervolgkeuzelijst, selecteer vervolgens een dimensiewaarde uit een ander vervolgkeuzemenu en pas vervolgens toe (en u kunt er maar één kiezen). Natuurlijk, het verschil is maar een paar seconden, maar als je elke dag naar tonnen verschillende modellen kijkt, wordt het vervelend om die overbodige UI-bewegingen te herhalen terwijl je het sneller zou kunnen doen.
- Onhandig ontwerp: “Dezelfde vervolgkeuzemenustructuur wordt gebruikt om GA4-rapporten te maken/bewerken. De vervolgkeuzelijsten zijn lang en het is moeilijk om te vinden wat u zoekt. U kunt gedeeltelijke namen invoeren en ze sneller vinden als u ze eenmaal kent, maar in het begin is het erg moeilijk om door ze allemaal te bladeren om te vinden wat u zoekt. U kunt er ook maar één selecteren, waardoor het moeilijk wordt om meerdere dimensies/waarden te bekijken. Ik vind het onhandig in gebruik.
Ondanks de problemen van Erkison met het nieuwe platform, begrijpt hij dat het niet meer weg te denken is en heeft hij er alle vertrouwen in dat hij eraan zal wennen en zich zal aanpassen. “Het is gewoon frustrerend als je een systeem gebruikt dat al jaren goed werkt en je ziet dat het wordt vervangen door een vermeende verbetering die gewoon moeilijker te gebruiken is en zulke basismogelijkheden mist”, voegde hij eraan toe. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
“GA4 mist de meest basale features”
Chris Fox, een onafhankelijke analytische strateeg, liep ook tegen GA4 UI-problemen aan. Hij merkt op dat eenvoudige functies die voorheen UA waren, nu volledig ontbreken of complexer en tijdrovender zijn om uit te voeren. Hij legde uit:
- “Tijdreeksgrafieken kunnen alleen gegevens op dagelijks niveau weergeven en kunnen niet worden geconverteerd om wekelijkse/maandelijkse gegevens weer te geven.”
- “Je moet de rapporten bewerken voordat je belangrijke aspecten zoals de bestemmingspagina in het verkeersrapport kunt gebruiken.
- “Segmenten zijn verdwenen, en in plaats daarvan hebben we ‘Vergelijkingen’, die geen vooraf ingestelde opties hebben en waarmee je de ‘vergelijkingen’ die je maakt niet kunt opslaan zoals je zou doen met Segmenten.
- “Als u een filter wilt toevoegen aan beide dimensies in een rapport met een subdimensie, kunt u dat niet op de tabel doen. In plaats daarvan moet u de ene op de tabel filteren en de andere op rapportniveau.” pagina (of beide op rapportniveau).
- “Wanneer u een rapport bewerkt om statistieken toe te voegen, kunt u er maximaal 12 optellen; dus ik bewerk het rapport vaak alleen om naar een bepaalde statistiek te kijken en ga dan terug naar de vorige configuratie.
- “Als ik voorheen naar een visualisatie van het maandelijkse verkeer van vorig jaar wilde kijken, hoefde ik alleen de datumdetails in het lijndiagram van het kanalenrapport te wijzigen in ‘Maand’. Om dit met GA4 te doen, zou ik de gegevens moeten downloaden en de grafiek zelf moeten maken in Excel/Tableau/etc.
Fox luchtte zijn frustratie en vertelde aan Search Engine Land dat deze onnodige, tijdrovende wijzigingen ervoor zorgen dat GA4 “voelt als een gratis versie van het hele product dat Universal Analytics was”. Helaas voegt het zich bij een lange lijst van marketeers die klagen over de gebruikersinterface van GA4.
Waarom we erom geven: Als genoeg mensen dezelfde GA4-problemen ervaren en deze melden bij Google, kan de zoekmachine zijn product beoordelen om de nodige wijzigingen aan te brengen. Als ze dat niet doen, zullen marketeers gedwongen worden om met hun eigen oplossingen te komen – en het zal zeker gemakkelijker zijn om samen te komen en ideeën te genereren.
Diep duiken. Voor meer informatie over hoe u kunt overstappen naar GA4, leest u Google’s gids Leren overstappen. Het bericht Waarom mensen Google Analytics 4 UI haten verscheen eerst op Search Engine Land.