Vergelijking van UA versus GA4-statistieken: de belangrijkste verschillen die u moet weten

Vergelijking van UA versus GA4-statistieken: de belangrijkste verschillen die u moet weten post thumbnail image
Tenzij je de afgelopen 18 maanden op een onbewoond eiland bent geweest, weet je heel goed dat 1 juli. Google Analytics 4 (GA4) is onze bron van webstatistieken geworden. We moesten afscheid nemen van Universal Analytics (UA), een oude vriend van veel marketeers. Een van de grootste uitdagingen waarmee marketingteams te maken kunnen krijgen, is het vergelijken van gegevens over de huidige periode met de geschiedenis op jaarbasis (YOY) om het groeisucces te meten. Er zijn grote veranderingen in de manier waarop GA4 gegevens meet in vergelijking met UA, dus het vergelijken van gegevens is geen appels met appels. Het appels-tot-appels YOY-vergelijkingsscenario is de reden waarom velen hard hebben gepusht voor 2022. 1 juli instellen, starten en gegevens verzamelen voor GA4. Dit zou een echte vergelijking mogelijk maken. Dus wat als je een van de uitstellers bent (voel je niet slecht – er zijn er veel!) Die geen echte appels met appels kunnen vergelijken? Nou, hier is wat je moet weten.

Fundamenteel verschillende datamodellen

UA was gebaseerd op sessies en paginaweergaven. GA4 is gebaseerd op gebeurtenissen en parameters. Beide methoden kunnen gegevens verzamelen en afstemmen, maar de uitvoer van het rapport ziet er anders uit. Dus wat betekent dit in gewoon Engels?

Verschillende cijfers in de door u verstrekte statistieken

U zult gevallen tegenkomen waarin de metriek hetzelfde wordt genoemd, dus het is verleidelijk om te denken dat het aantal exact moet overeenkomen (of in ieder geval in de buurt moet komen). U kunt echter enkele verschillen vinden. Bijvoorbeeld: De gebruiker rekent af Hier is een kleine momentopname van de UA-gebruikers/nieuwe gebruikers van de site in één maand: Aantal UA-gebruikers en nieuwe gebruikersUA-gebruikers versus nieuwe gebruikers Dit zijn de GA4-gebruikers/nieuwe gebruikers voor dezelfde kleine site gedurende exact dezelfde periode: Aantal GA4-gebruikers en nieuwe gebruikersGA4-gebruikers vs. nieuwe gebruikers In de momentopname van de rapportage rondt GA4 de getallen af, maar u kunt zien dat de gerapporteerde gebruikers van GA4 ongeveer 8% minder zijn dan de UA’s. De nieuwe gebruikersstatistiek is zelfs nog meer uitgesproken (een verschil van bijna 14%) als je naar het afgeronde getal kijkt. (Het werkelijke cijfer voor GA4 als je ernaar kijkt, is 10.443 – een verschil van iets minder dan 10 procent.) Sessies GA4 heeft een paar belangrijke verschillen als het gaat om telsessies, dus de telling is eigenlijk nauwkeuriger. Hoewel beide platforms een standaardsessietijd van 30 minuten hebben, herstart UA de sessie om middernacht En genereert een nieuwe wanneer op de UTM-promotiecode wordt geklikt. Als je dat zou kunnen aannemen, komen de ‘views’-cijfers die je altijd al hebt gerapporteerd, in feite niet exact overeen. GA4 doet dat Nee herstart om middernacht en doet het Nee genereer een nieuwe sessie als u op de UTM-promotiecode klikt. Ik heb bijvoorbeeld gezien dat sommige sites een promotionele UTM-code in een link naar een interne pagina hebben geplaatst (slecht idee en onnodig overigens). Als resultaat start UA een nieuwe sessie En het overschrijft elke andere UTM-advertentiecode die mogelijk het verkeer heeft gegenereerd. conversies De manier waarop conversies worden berekend tussen de twee platforms is verschillend. UA telt slechts één conversie per sessie voor elk doel. Een gebruiker klikt bijvoorbeeld meerdere keren op “klik om te bellen”. De gebruiker legt het gesprek echter pas vast en annuleert het niet als het gesprek voor de eerste keer doorkomt. Hiervoor wordt slechts één conversie geteld. Hier is een voorbeeld van het opzetten van een UA voor het doel “Call on Click”: Klikken op voltooide doelen bellen UAKlikken om te bellen, doelvoltooiing UA Daarentegen telt GA4 de conversie Elke keer zelfs als dezelfde conversiegebeurtenis meerdere keren per sessie wordt geregistreerd (dezelfde gebruiker, dezelfde website, hetzelfde bezoek): Implementaties van het klik-en-beldoel in GA4Het click-and-call-doel implementeren in GA4 Het is belangrijk om de juiste context te begrijpen. Aan de ene kant zou je kunnen stellen dat GA4 het daadwerkelijke aantal conversies verhoogt omdat in wezen dezelfde persoon meerdere keren op de “bel”-link klikt (vermoedelijk voor hetzelfde doel). Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat het je alleen echt kon schelen of de gebruiker zich bekeerde op de call-to-action, niet hoeveel pogingen er nodig waren. Welke methode u ook beter vindt, de GA4-methode is nu de weg vooruit. Als we het hebben over een ‘Toevoegen aan winkelwagen’-conversie, waarbij een gebruiker één paar schoenen aan zijn winkelwagentje toevoegt, vervolgens doorgaat met winkelen en sokken toevoegt, telt GA4 dat als twee conversiegebeurtenissen. Je zou kunnen stellen dat het in GA4 prima is om twee conversiegebeurtenissen te tellen (afhankelijk van hoe je ernaar kijkt). Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Een nieuwe kijk op webprestatiestatistieken

GA4 geeft ons een nieuwe manier om na te denken over meetgegevens voor zakelijk succes en wat er echt toe doet. Hier zijn enkele voorbeelden:

Sessies

We hebben de verschillen in de manier waarop de twee platforms sessies berekenen al besproken, maar GA4 moedigt ons aan om na te denken over de sessies die daadwerkelijk zinvolle betrokkenheid op een website stimuleren. Een van de eerste aanduidingen die u opvalt, is ‘Betrokkenheidssessies’, wat simpelweg het aantal sessies is waarin een gebruiker iets heeft gedaan. BetrokkenheidsstatistiekenBetrokkenheidsstatistieken Een “verlovingssessie” kan alleen worden overwogen als deze langer dan 10 seconden duurt, een of meer conversiegebeurtenissen heeft of twee of meer pagina-/schermweergaven. U kunt het er wel of niet mee eens zijn, maar dit is wat GA4 gebruikt voor zijn standaard. “Verlovingssessie” is geen gedefinieerde UA-statistiek.

Afwijzingspercentage

Ooit rapporteerden marketeers graag een laag bouncepercentage als maatstaf voor succes. Dit is echter niet altijd een goede indicator. Zoals met elke successtatistiek, is context koning. Een eenvoudige receptenpagina kan bijvoorbeeld geweldig werk leveren, maar een hoog bouncepercentage laten zien. De gebruiker kreeg wat hij wilde (het recept) en ging toen blij weg. Is dat slecht? Nee eigenlijk. Dit is een goede zaak voor de consument. Bouncepercentage GA4 wordt niet langer gebruikt als zelfstandige statistiek. U kunt nu vertrouwen op het betrokkenheidspercentage om het percentage kwaliteitsbezoeken aan uw website weer te geven. (Nogmaals, per definitie van kwaliteit.) Als je begint bij 100 en daar het betrokkenheidspercentage van aftrekt, krijg je theoretisch zoiets als het bouncepercentage.

Evenementen

Hoe GA4 omgaat met gebeurtenissen zou het onderwerp kunnen zijn van een apart artikel. (Zie Gebeurtenissen bijhouden in Google Analytics 4: Wat marketeers moeten weten voor meer informatie.) Dit artikel is slechts een korte herinnering op hoog niveau aan de verschillen: UA-gebeurtenissen worden gebruikt om website-acties bij te houden die niet noodzakelijkerwijs een succespagina genereren . U heeft bijvoorbeeld een video op uw startpagina. Die video wordt tot het einde afgespeeld. Nadat de video is afgelopen, is er geen “Bedankt”-pagina die u eenvoudig kunt instellen als uw standaard conversiedoel. Dit is waar dingen gebeuren. Met UA kunt u “gebeurtenissen” een categorie, actie en label geven om meer beschrijving en context te bieden. Een gebeurtenis wordt geteld wanneer een actie wordt geactiveerd. Als je bijvoorbeeld een video op je homepage hebt staan ​​en je voltooiingen bijhoudt. Een voorbeeld van een videoframe op de startpagina van een websiteDe voorbeeldvideo in het frame op de GA4-startpagina heeft geen categorie, actie of label, dus het heeft geen zin om het nu te leren. En met GA4 is alles een evenement. Bijvoorbeeld:
  • Paginaweergave = Evenement
  • Begin sessie = Evenement
  • Eerste bezoek = Evenement
  • Bladeren = Evenement
  • Klik = Evenement
  • Videostart = Evenement
  • Bestand downloaden = Evenement
  • Videovoortgang = Evenement
  • Video voltooid = Evenement
  • Nieuwsbrief inschrijving = Evenement
  • Contacten doorgeven = Evenement
  • Bekijk zoekresultaten = Evenement
Je snapt het idee. Alles wat het meten waard is, is een gebeurtenis.

Weergaven en gegevensstromen

Met UA kunt u één eenvoudige website hebben en ongelooflijk veel weergaven genereren. Afhankelijk van naar welke afbeelding je kijkt, zie je mogelijk verschillende getallen, dus het was de moeite waard om het te begrijpen. Er zijn geen beoordelingen meer voor GA4. In plaats daarvan zijn er datastromen. Ze zijn te zien Beheer > Gegevensstromen: Gegevens stromen Als u eerder meerdere weergaven in UA heeft ingesteld, moet u uw gegevensstroominstellingen in GA4 controleren om er zeker van te zijn dat u zich richt op wat belangrijk is voor uw bedrijf. Een van de voordelen van GA4 is dat je een betere weergave van het aantal gebruikers kunt zien. Een datastroom kan bijvoorbeeld een website zijn of app. Als uw bedrijf ook een native mobiele app heeft, kan dit een voordeel zijn.

Overgang van UA naar GA4

Als tegen 2022 1 juli u heeft GA4, 2023 niet ingesteld en uitgevoerd Juli. je zult geen echte appels-tot-appels YOY-vergelijking van de gegevens hebben. Let dus goed op hoe u de cijfers rapporteert. Als je geen andere keuze hebt dan de UA-gegevens van vorig jaar weer te geven, voeg dan een groot sterretje toe bij de uitleg. Hopelijk biedt dit artikel wat context en back-upinformatie voor wanneer u wordt gevraagd waarom. De post Vergelijking van UA versus GA4-statistieken: de belangrijkste verschillen die u moet weten verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten