Marketeers maken zich steeds meer zorgen over adverteren op Twitter. Als zodanig zijn alleen al de advertentie-inkomsten van Twitter in de VS jaar op jaar met 59% gedaald, met grote merken als Coca-Cola, Jeep en Unilever die hun campagnes trekken, volgens een interne aanvraag. Maar waar gaan marketeers heen als Twitter niet langer hun primaire advertentiemogelijkheid is? Hieronder bekijken we acht Twitter-alternatieven waar adverteerders goed op moeten letten…
1. Draden
Actieve gebruikers: Meta’s 30 miljoen alternatieve Twitter-threads zijn gisteren gelanceerd, met 5 miljoen mensen die zich in de eerste paar uur aanmeldden. Bedrijven die zich binnen enkele minuten na de lancering konden aanmelden, zijn onder meer Netflix, HBO en Billboard. Meta-CEO Mark Zuckerberg zei dat hij gelooft dat threads groter zullen zijn dan Twitter, maar dat het tijd zal kosten.
- “Ik denk dat er een openbare chat-app moet komen met meer dan een miljard mensen”, zei hij. “Twitter had de kans om dat te doen, maar dat hebben ze niet gedaan. Hopelijk zullen we dat doen.”
Threads is beschikbaar in 100 landen, waaronder de VS, het VK, Australië en Canada, via de Apple- en Google-appstores. Het is echter nog niet beschikbaar in de EU vanwege regelgevingsproblemen. Marketeers kunnen momenteel geen advertenties in threads plaatsen, maar Meta zal naar verwachting binnenkort een advertentieruimte vrijgeven. Het is vermeldenswaard dat andere Meta-merken zoals Instagram advertentievrij zijn geworden. Adverteren is nu een van de grootste inkomstenbronnen van Instagram.
2. Blauwe lucht
Actieve gebruikers: 200.000 Bluesky is een gedecentraliseerd, alleen op uitnodiging toegankelijk sociaal netwerkplatform dat al een aantal spraakmakende gebruikers heeft, zoals model Chrissy Teigen en de Amerikaanse politicus Alexandria Ocasio-Cortez. De app, die begon als een Twitter-project maar nu een onafhankelijk bedrijf is, bevindt zich echter nog in de vroege testfase en is dus nog niet volledig geïmplementeerd. Mensen kunnen zich momenteel op de wachtlijst plaatsen om zich aan te melden wanneer het programma volledig is gelanceerd, maar de datum daarvoor moet nog worden bevestigd. Bluesky zei dat het niet wilde dat reclame het dominante bedrijfsmodel zou worden, dus “verkende het andere manieren om inkomsten te genereren”. Omdat het programma echter zo nieuw is, kunnen de leidinggevenden van het bedrijf nog steeds alle kanten op, dus adverteerders letten goed op.
3. Subgroepnotities
Actieve gebruikers: 35 miljoen Substack Notes is een platform voor freelance schrijvers om korte berichten te publiceren en ideeën te delen. Zowel schrijvers als lezers kunnen de site gebruiken om berichten, links, afbeeldingen, citaten en meer te delen met hun Substack-netwerk, en om deel te nemen aan gesprekken met andere schrijvers en medelezers. Het programma is in 2023 vrijgegeven voor alle schrijvers en lezers. in april De makers beschreven de site als een nieuw platform om “lezers te inspireren, te informeren en te vermaken op basis van de schrijvers die ze al hebben gelezen”. De oprichter van het bedrijf, Chris Best, maakte duidelijk dat hij vanaf het begin niet wilde vertrouwen op reclame. Actieve gebruikers gebruiken echter openlijk abonnements- en sponsordiensten om meer geld te verdienen met de site.
4. Post
Actieve gebruikers: 430.000 Post is een platform waarmee gebruikers zonder abonnement of advertenties toegang hebben tot nieuws van premium uitgevers. De app, die nog steeds in bèta is, is “ontworpen om stem terug te geven aan de gemarginaliseerde meerderheid; er zijn genoeg platforms voor extremisten en we kunnen ze het stadsplein niet geven’, zegt oprichter Noam Bardin, voormalig CEO van Waze. Helaas is het nuladvertentiebeleid van de Post niet het beste nieuws voor marketeers. Hoewel adverteerders een rol blijven spelen op de site, zullen er beperkingen gelden voor wat ze kunnen posten. In plaats van reclamecampagnes te publiceren, zullen marketeers zich bijvoorbeeld beperken tot het delen van relevante, informatieve en boeiende inhoud. De app wordt aangedreven door een op punten gebaseerde valuta die kan worden ingewisseld voor het lezen van alle artikelen. Gebruikers kunnen ook mensen of publicaties fooien. Gebruikers moeten echt geld betalen om meer punten te krijgen.
5. Mastodont
Actieve gebruikers: 10 miljoen in 2016 uitgebracht door Mastodon is een populair alternatief voor Twitter en kreeg nieuwe aanmeldingen nadat Elon Musk zijn rivaal had overgenomen. Het werkt vergelijkbaar met Twitter in die zin dat gebruikers meningen kunnen posten, kunnen deelnemen aan gesprekken op hun nieuwsfeeds, foto’s kunnen uploaden en meer. Maar het belangrijkste verschil is dat Matsodon een gedecentraliseerd netwerk heeft en geen winstoogmerk heeft. Helaas voor marketeers heeft Mastodon verklaard dat het nooit advertenties zal weergeven of een algoritme zal gebruiken om sommige profielen boven andere te promoten. Er zijn echter nog andere opties waarin adverteerders geïnteresseerd kunnen zijn, zoals affiliate marketing, sponsoring en CPC-campagnes.
6. Morsen
Actieve gebruikers: 20.000 Spill is een nieuwe app gemaakt door ex-Twitter-medewerkers die tot doel heeft een veilige ruimte te creëren voor gemarginaliseerde gemeenschappen, met name gekleurde mensen en de LGBTQ+-gemeenschap. Het platform, gelanceerd in januari, is alleen op uitnodiging en nog steeds in bèta, momenteel alleen beschikbaar op het besturingssysteem van Apple. Het programma heeft al een aantal grote namen in de boeken, waaronder Lizzo, Amber Riley en Questlove, en is bevestigd door de eerste groep promotors. Het platform onthult nog niet meer details, maar belooft dat “we net beginnen”. Naar verwachting zal er in de komende maanden meer informatie worden vrijgegeven.
7. De bijenkorf
Actieve gebruikers: 1 miljoen Hive is een mobiele app die werd aangeprezen als een geweldig alternatief voor Twitter, vooral toen Musk vorig jaar in het spel kwam. Hoewel de ontwikkeling van het platform nog gaande is, was de hype echter van korte duur en kwam de app niet van de grond zoals men had gehoopt. Het platform werkt op dezelfde manier als Twitter, maar verschilt doordat het beweert algoritmevrij te zijn. Dit betekent dat nieuwsfeeds in chronologische volgorde worden weergegeven, niet in de volgorde die de AI denkt dat jij verkiest. Het platform introduceerde in juni ook een verificatiefunctie, maar in tegenstelling tot Twitter brengt Hive hier geen kosten voor in rekening. Hive host momenteel geen advertenties of zakelijke accounts, maar merken kunnen het nog steeds gebruiken om hun producten en diensten te promoten door links naar de website van hun merk te plaatsen.
8. Spuitbaar
Actieve gebruikers: 240.000 Spoutible, opgericht door Christopher Bouzy en Bot Sentinel, is de enige zwarte sociale netwerksite. Het programma, dat in januari van start ging, was bedoeld om een ”veilige, inclusieve en gastvrije online ruimte” te garanderen met een “nultolerantiebeleid voor gerichte intimidatie, haatzaaiende uitlatingen, verkeerde informatie en platformmanipulatie”. Zowel gesponsorde advertenties als spam zijn verboden op Spoutible. Dit betekent dat marketeers geen directe berichten naar consumenten kunnen sturen over hun producten of diensten, en geen weggeefacties kunnen aanbieden. Het niet naleven van de regels van Spoutible kan leiden tot opschorting van uw account. En als het account tijdelijk is opgeschort, is het in de toekomst niet meer mogelijk om het te herstellen.
Waarom kan het ons schelen? Adverteerders lijken een stap terug te doen van Twitter nadat Musk het vorig jaar overnam. Met dit in gedachten gaan ze op zoek naar nieuwe platforms om hun campagnes te promoten zonder in te boeten aan bereik of kwaliteit. Dit kan een moeilijke taak blijken te zijn, aangezien Twitter kan bogen op 450 miljoen actieve gebruikers wereldwijd.
Waarom adverteerders Twitter verlaten. Marketeers ontvluchten het sociale netwerkplatform sinds Elon Musk het platform in oktober voor 44 miljard dollar kocht en het bedrijf van de beurs haalde. De miljardair ondermijnde de relaties met adverteerders, schorste belangrijke sales executives, verspreidde samenzweringstheorieën op het platform en bracht eerder verboden Twitter-gebruikers terug, zoals Jordan Peterson, Andrew Tate en Rep. Marjorie Taylor Greene. Adverteerders zijn ook ontmoedigd om het platform te gebruiken vanwege een sterke toename van aanzetten tot haat en expliciete inhoud, evenals advertenties voor marihuanaproducten en online gokken. Het bericht 8 Twitter-alternatieven die marketeers moeten kennen verscheen eerst op Search Engine Land.