Zeg je ja tegen het ene, dan zeg je nee tegen het andere. Onze tijd is beperkt, dus als je ermee instemt een project, taak of experiment op je te nemen, geef je veel andere activiteiten op die je zou kunnen doen. Het is erg belangrijk om na te denken over wanneer je ja en nee moet zeggen. Als digitale marketeers moeten we onszelf uitdagen om vaker nee te zeggen:
- SEO-campagnes zijn gedoemd te mislukken door een gebrek aan holistische planning.
- Marketingtechnologie die onder het budget valt maar niet aan onze behoeften voldoet.
- Geen behoefte aan vergaderingen waar niets wordt bereikt.
Nee zeggen is krachtig. Hier zijn enkele strategieën om nee te zeggen als digitale marketeer.
1. Gebruik gegevens
We gebruiken data om overtuigende argumenten aan te voeren en klanten aan te trekken. Aangezien u al gegevens gebruikt om buy-in te krijgen, waarom zou u deze dan niet gebruiken om uw nee te rechtvaardigen? Digitale marketing is rijk aan gegevens, dus het is erg belangrijk om er verstandig mee om te gaan. Het is essentieel om relevante, actuele en beknopte gegevens te gebruiken.
Relevante data
Overweeg alle relevante gegevensbronnen, zelfs de minder voor de hand liggende. Als u bijvoorbeeld niet aanraadt om een nieuwe campagne in Google Ads te starten, gebruikt u Google Ads-gegevens. Haal ook alle relevante gegevens uit andere betaalde kanalen binnen om een holistisch beeld te creëren (bijv. Lead- en omzetgegevens uit uw CRM, naast andere bronnen).
Tijdige gegevens
Gebruik tijdige gegevens om ervoor te zorgen dat uw beslissing in overeenstemming is met markttrends en recente resultaten. Als u gegevens van twee jaar geleden gebruikt, zijn deze niet zo effectief als gegevens van het laatste kwartaal. Uw toehoorders zijn het eerder eens met uw argument als u de meest recente beschikbare gegevens gebruikt.
Gegevens in een notendop
U moet een overtuigend verhaal presenteren nu u over relevante en actuele gegevens beschikt. Een van de belangrijkste overtuigende argumenten is om beknopt te zijn en geen onnodige, afleidende details te delen. Als je een serieus argument hebt, is beknoptheid je vriend. Het is echter mogelijk dat gegevens uw argument niet ondersteunen als u niet beschikt over relevante, tijdige of beknopte gegevens. Gebruik in plaats daarvan uw kennis van digitale marketing en vertrouw op uw gevoel om uw nee te rationaliseren. Onthoud dat uw beslissingen gegevensgestuurd moeten zijn, niet gegevensafhankelijk. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
2. Gebruik uw ervaring
U bent aangenomen op basis van uw vaardigheden en ervaring, dus vertrouw op uw kennis en vertrouw op uw gevoel bij het uitleggen van uw nee. Zorg er ook voor dat uw betoog kalm, rationeel en overtuigend is. Wees bereid om te luisteren en alternatieve ideeën te begrijpen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, afhankelijk van het publiek en uw relatie met dat publiek. Als je een volwassen werkrelatie hebt met een klant die is gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect, dan kan nee zeggen zo eenvoudig zijn als een gesprek van vijf minuten waarin anekdotische verhalen worden gebruikt om een boeiend verhaal te schetsen. Gesprekken kunnen echter meer subtiliteit vereisen als de relatie net begint of in rotsachtig water ligt. Vertrouwen op uw gevoel kan pragmatisch zijn als de tijd kort is en er onmiddellijk een antwoord nodig is. Hoe verder je vordert in je carrière als digitale marketeer, hoe meer ervaring en kennis je hebt opgedaan om op je gevoel te vertrouwen bij het nemen van een beslissing. Als je jonger bent, overweeg dan om een ervaren professional om hulp en advies te vragen.
3. Gebruik doelen en prioriteiten
Duidelijke doelen en prioriteiten zijn goed voor elke professionele relatie. Zonder zo’n basis kun je van het ene project naar het andere stuiteren zonder enige richting of verbinding met een groter doel. Dienovereenkomstig kunnen doelen en prioritering worden gebruikt om uw “nee” te rechtvaardigen.
Doelen
Wanneer u een verzoek krijgt dat niet voldoet aan of voldoet aan een van de overeengekomen doelen, kan nee zeggen net zo eenvoudig zijn als uw doelen aangeven en laten zien waarom het verzoek niet overeenkomt. Als de aanvrager uw argument afwijst, kan dit de deur openen voor meningsverschillen en “verdedigingen”. Uw relatie met de aanvrager zou moeten bepalen hoeveel u terugduwt. Er moet ook rekening worden gehouden met het belang van het verzoek voor de grotere zakelijke doelen. Als het verzoek bijvoorbeeld geen groter zakelijk doel dient, kan ‘nee’ gepast zijn. Aan de andere kant, als het verzoek voor een groter zakelijk doel is, kan het rechtvaardigen om ja te zeggen. Accepteer ook pas als u het verzoek begrijpt in termen van prioriteitstelling ten opzichte van alle andere lopende en geplande verzoeken. Inzicht in prioriteiten stellen is essentieel voor het nemen van een weloverwogen beslissing.
Prioritering
Zonder prioritering heeft niets prioriteit. Prioriteiten stellen is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat we onze tijd efficiënt besteden. Afgestemde doelen zijn een goed begin, en door ze te prioriteren, kunt u bepalen welke urgenter zijn en welke tot later kunnen wachten. Ervaren digitale marketeers moeten klanten altijd aanmoedigen om het eens te worden over geprioriteerde doelen. Het gebruik van prioritering om nee te zeggen kan zo eenvoudig zijn als eerst het doel van het verzoek identificeren (als dat niet het geval is, overweeg dan om nee te zeggen) en het doel te prioriteren ten opzichte van uw huidige werk. Als het verzoek betrekking heeft op een doel met een lagere prioriteit, zeg dan “nee” en leg uit dat u zich momenteel richt op verzoeken met betrekking tot doelen met een hogere prioriteit. Doelstellingen en hun belang veranderen in de loop van de tijd en moeten flexibel zijn voor veranderende zakelijke omgevingen. Hoewel het niet ongebruikelijk is om doelen en prioriteiten te veranderen, maakt het voortdurend veranderen ervan zinloos om ze te creëren en raken uw middelen en mensen verward en gefrustreerd.
Na gracieus nee te hebben gezegd.
Er is geen goede of foute manier om nee te zeggen. Uw benadering van het afwijzen van een verzoek hangt af van de context van tijd, plaats en betrokken personen. Maar door gegevens te gebruiken, te vertrouwen op uw eigen kennis (vertrouwen op uw gevoel) en inzicht te krijgen in afstemming met doelen en prioritering, kunt u de sterkst mogelijke nee behalen. Het bericht Hoe zeg je nee als digitale marketeer verscheen eerst op Search Engine Land.