10 dingen die we haten aan Google Analytics 4

Google Analytics 4 is niet in goede aarde gevallen bij marketeers. Het begint zelfs behoorlijk ongemakkelijk te worden: sommige adverteerders zijn zo gefrustreerd door de nieuwe app dat ze zelfs een begrafenis hebben gehouden voor zijn voorganger, Universal Analytics. Maar waar gaat het over GA4 dat de wereld van digitale marketing zo enthousiast maakt? We hebben besloten om onze lezers te vragen in een GA4-gereedheidsenquête om erachter te komen. Hieronder hebben we de meest voorkomende klachten op een rijtje gezet. Laat het ons weten als jij en je team iets kunnen vinden…

1. Gebruikersinterface

De gebruikersinterface van GA4 was het grootste probleem dat door onze lezers werd gemeld. NS is beschreven als “traag”, “grappig” en verschillende andere bijvoeglijke naamwoorden die we niet willen publiceren. Onafhankelijk verkoop- en marketingcontractant John Erikson vertelde ons:

  • “Wanneer u segmenten/facetten selecteert in GA4, moet u in plaats van de universele mogelijkheid om een ​​of meer segmenten in één lijst te selecteren of deselecteren en op toepassen te klikken, aanpassen openen of vergelijking toevoegen, klikken op filter toevoegen, facet selecteren.” uit het lange vervolgkeuzemenu, selecteer vervolgens een dimensiewaarde uit een ander vervolgkeuzemenu en pas vervolgens toe (en u kunt er maar één selecteren).
  • “Natuurlijk, het verschil is maar een paar seconden, maar als je elke dag naar veel verschillende modellen kijkt, wordt het frustrerend om die overbodige UI-bewegingen te herhalen terwijl je het sneller zou kunnen doen.”
  • “Dezelfde vervolgkeuzemenustructuur wordt gebruikt om GA4-rapporten te maken/bewerken. De vervolgkeuzelijsten zijn lang en het is moeilijk om te vinden wat u zoekt. U kunt gedeeltelijke namen invoeren en ze sneller vinden als u ze eenmaal kent, maar in het begin is het erg moeilijk om door ze allemaal te bladeren om te vinden wat u zoekt.
  • “Bovendien kun je er maar één kiezen, dus het is moeilijk om naar meerdere dimensies/waarden te kijken.” Ik weet niet het antwoord op hoe dit op te lossen, maar ik vind het onhandig om te gebruiken.

2. Datalatentie

Een andere grote zorg voor marketeers was de vertraging in gegevens op dezelfde dag op GA4. Adverteerders hebben benadrukt dat ze de prestaties continu moeten kunnen monitoren en weten niet waarom het nieuwe analyseplatform deze functie niet bevat. Ron Weber, CEO van Actian, legt uit:

  • “Datatatentie is een grap en het duurt 12 tot 24 uur om te rapporteren wat er gebeurt, dus het is geen effectief hulpmiddel.”
  • “Ik wou dat ik de afgelopen jaren niet achterop was geraakt en dit dus eerder had kunnen/zouden realiseren.
  • “Misschien zal Google de rekenkracht gewoon verschuiven van UA -> GA4 om dat te veranderen?” [praying]!”

3. Gegevensinconsistenties

Marketeers hebben ook hun bezorgdheid geuit over de inconsistenties van GA4. De discrepantie in informatie deed de bezorgdheid rijzen dat de gerapporteerde gegevens niet nauwkeurig zouden kunnen zijn, waardoor mensen zich afvroegen of ze GA4 konden vertrouwen. Sabine Walton, Senior SEO Manager bij Handrbund Marketplace, vertelde ons:

  • “Ik denk dat het probleem een ​​mismatch is tussen de GA4 API en de corresponderende Looker Studio Connector.” Dimensies die beschikbaar zijn in de API en zelfs standaard in de GA4-rapportage-interface ontbreken opvallend in de Looker Studio-connector, zoals de landingspagina-dimensie.
  • Het lijkt erop dat het Google-team hieraan werkt, aangezien er nu in ieder geval een bestemmingspagina-aspect is. Dit betekent echter ook dat ik twee dagen de tijd heb om de UA-gegevensverzameling te voltooien – en vervolgens mijn vele rapporten aan te passen en opnieuw te controleren.
  • “Ik ben er klaar voor, de tool ook, maar ik verwacht zeker niet dat ik alleen met GA4 zal werken. Ik ben ook aan het nadenken over het zoeken naar alternatieve GA4-tools.

4. Moeilijk te gebruiken

Marketeers hebben gemeld dat de GA4 buitengewoon moeilijk te gebruiken is. Zelfs ervaren adverteerders vinden het moeilijk om op het nieuwe platform te navigeren. SEO- en marketingadviseur Jason McDonald vertelde Search Engine Land:

  • “GA4 is een ramp. Het is veel moeilijker te gebruiken dan UA en totaal niet intuïtief.
  • “Het is bijna onmogelijk om op een klik te zinken zoals het mogelijk was dan UA.”
  • “Dit is Google Analytics voor Windows Vista, en alle experts zijn bang om in het openbaar te zeggen dat het onzin is. Maar iedereen weet dat het onzin is.

5. Gebrek aan middelen

Met zoveel marketeers die GA4 proberen te begrijpen, vragen velen zich af waarom Google niet meer educatieve bronnen heeft verstrekt om uit te leggen hoe de nieuwe tool werkt. Het marketingteam van Storis vertelde ons:

  • “Veel van de antwoorden die ik heb gevonden, zijn me bijgebleven toen ik privécursussen via SMX volgde of bij een deskundig lid van het Google-team terechtkwam.”
  • “Hun documentatie ontbrak echt, vooral als er grote functionele veranderingen of hiaten waren.” Ik bleef proberen erachter te komen hoe ik de dingen die niet werden afgeleverd, kon repliceren.
  • “Ook zijn veel mensen in het Google-team niet in staat om snel hulp te bellen, wat verwarrend is.”

6. Er is geen basisoptie

Sommige adverteerders hebben uitgelegd dat marketing geen one-size-fits-all hoed draagt. Hoewel sommige van de meer geavanceerde instellingen voor sommigen misschien werken, willen andere professionals, zoals bloggers, gewoon toegang tot de standaard GA4-tools en tijd en geld verspillen aan het proberen functies te begrijpen die ze niet nodig hebben. Eb Gargano van Productive Blogging vertelde ons:

  • “Een van de dingen die me zijn opgevallen, is dat veel bloggers en online bedrijven volledig hun verstand hebben verloren over GA4 en dagen (en in sommige gevallen weken) verspillen met stress over dingen die veel beter elders hadden kunnen worden besteed.”
  • “De waarheid is dat de meeste bloggers en online bedrijven alleen een eenvoudige opzet en basiskennis van rapportage nodig hebben. Maar niemand zegt dat, en eigenaren van online bedrijven zijn bang om te denken dat ze veel geld moeten uitgeven aan dure cursussen en veel tijd moeten besteden aan het maken van verschillende aangepaste rapporten.
  • “Ik vind het jammer dat er geen GA4 Lite is voor gebruikers die alleen basisgegevens nodig hebben.”

7. Gebrek aan functies

Een andere veelgehoorde klacht van marketeers die op onze enquête reageerden, was het gebrek aan functionaliteit van GA4 in vergelijking met Universal Analytics. Marketeers leken vooral last te hebben van het verwijderen van toeschrijvingskenmerken. Elizabeth Rule, accountmanager bij Sterling Sky en lokale SEO-analist, vertelde ons:

  • “Ik heb GA4 de afgelopen maand zoveel mogelijk gebruikt om eraan te wennen, maar eerlijk gezegd voelt het gewoon als een ingewikkeldere versie van GA3 met minder functies die ik eigenlijk wil gebruiken.”
  • “Elke keer dat ik GA4 gebruik, wil ik terug naar GA3 – en niet omdat ik er te veel aan gewend ben. Sommige functies die ik dagelijks gebruik, ontbreken of zijn erg moeilijk te vinden in GA4.

Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

8. Moeilijkheden bij het reproduceren van rapporten

Klanten en marketeers hebben wanhopig geprobeerd om de GA4-rapporten waarop ze voorheen vertrouwden opnieuw te maken met Universal Analytics. Helaas lijkt het voor velen dat deze taak veel moeilijker is gebleken dan het had moeten zijn. Tom Demers, oprichter en managing partner van SEO- en PPC-bureau Measured SEM, vertelde ons:

  • “Klanten zijn gefrustreerd over het opnieuw opbouwen van bestaande rapporten in GA4, met name in sommige gevallen het opnieuw maken van dashboards in rapportagetools van derden, waaronder Looker Studio.”
  • “Er zit ook veel werk in het herstellen van gebeurtenissen/doelen in GA4 (en verwarring wanneer die gebeurtenissen niet in bepaalde rapporten verschijnen).

9. Rapporten

Marketeers klaagden ook dat het moeilijk was om eenvoudig rapporten te maken in GA4, een probleem dat hen niet beïnvloedde bij het werken met UA. Volgens veel van de marketeers die we hebben ondervraagd, heeft Google veel onnodige wijzigingen in de rapportage aangebracht die hun werklast complexer hebben gemaakt. Eric Bushaw, Head of Search Engine Optimization bij G5, vertelde ons:

  • “Ik denk dat GA4 na verloop van tijd meer inzicht zal geven dan UA.”
  • “Met dat in gedachten zijn sommige schijnbaar willekeurige veranderingen in de berichtgeving verontrustend.
  • “Het verwijderen van previews, beperkingen op hoe aangepaste segmenten kunnen worden gebruikt en andere ogenschijnlijk onnodige wijzigingen zullen het ons moeilijk maken wanneer UA echt weg is.”

10. Fouten

Verschillende marketeers hebben contact opgenomen met Search Engine Land om bugs in GA4 te melden en beweerden dat veel functies niet werken zoals bedoeld. Onder de geconstateerde problemen waren synchronisatieproblemen met het Looker Studio-dashboard en het nieuwe AMP-script werkte niet. SEO-adviseur John McAlpin vertelde ons:

  • “Het platform bevat nog steeds veel bugs, dus we besteden meer tijd aan het uitzoeken waarom de attributie niet correct is gelabeld en waarom de gegevens niet consistent zijn.”

Laten we niet in paniek raken

Marketeers hebben gemerkt dat het moeilijk is om de overgang van Universal Analytics naar GA4 te forceren, en we kunnen er zeker van zijn dat deze uitdaging in de hele branche voelbaar is. Maar hoe moeilijk de aanpassing ook was, de zoekmarketingexpert en SMX Advanced-spreker Kayle Larkin vertelde Search Engine Land dat het belangrijk is voor marketeers om aan boord te gaan met het nieuwste analyseprogramma van Google, omdat het waarschijnlijk nog lang zal bestaan. Ze zei:

  • “Er is een oud gezegde dat zegt dat het gras niet altijd groener is aan de overkant.
  • “Mensen gebruiken internet op totaal andere manieren dan in 2012, en ik zie GA4 als het antwoord van Google op de toekomst van website-analyse.” De industrie heeft een gratis optie nodig.
  • – Marketeers moeten even stoppen en nadenken over welke informatie echt nuttig en nuttig is – wat ze moeten weten.
  • Himanshu Sharma zei het goed op LinkedIn: “Het is belangrijk om te onthouden dat we niet bezig zijn met het verzamelen van gegevens. We houden ons bezig met data-analyse om de ROI te verbeteren”.
  • “Hoe dan ook, u moet uw gegevens begrijpen en begrijpen hoe deze uw marketinginitiatieven ondersteunen.”

Larkin legde uit dat verandering op elk platform en in elke branche mensen in paniek kan brengen. Maar na verloop van tijd, naarmate het vertrouwen en de vertrouwdheid toenemen, veranderen de attitudes. Ze concludeerde:

  • “Iedereen was boos toen Facebook hun interface bijwerkte en ‘niets vond’. Het was “verschrikkelijk” en “het einde van Facebook.”
  • “Omdat we Facebook elke dag gebruiken, was het snel vergeten en weet niemand meer hoe de oude interface eruit zag.”
  • “De reactie op de GA4-interface – je ziet dezelfde reactie wanneer een platform de interface verandert. Mensen houden niet van verandering.”
  • “Maar GA4 is zo aanpasbaar, en met LookerStudio zijn er veel opties om rapporten te krijgen om informatie en inzichten op een zinvolle manier weer te geven.

Maakte het dieper

Als u moeite heeft om door GA4 te navigeren, waarom meldt u zich dan niet aan voor een GA4-training? U kunt ook de Google Analytics 4 Account Training Guide en Support Guide lezen voor gratis informatie en bronnen over het gebruik van GA4. Het bericht 10 dingen die we haten aan Google Analytics 4 verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten