Universal Analytics wordt officieel vervangen door Google Analytics 4.

Universal Analytics wordt officieel vervangen door Google Analytics 4. post thumbnail image

Nou, het is eindelijk zover – de gevreesde zonsondergang van Universal Analytics is begonnen. Hier in de Verenigde Staten verwerkt UA nog steeds de gegevens, maar toen we vanmorgen inlogden op ons account, werden we begroet met een onheilspellend bericht:

  • “Dit item zal volgens de planning zeer binnenkort stoppen met het verwerken van gegevens.” Zodra dit van kracht is, heeft u een Google Analytics 4-property nodig om de prestaties van uw website te meten.

Deze waarschuwing werd rond 07.00 uur op UA getoond. EST, om marketeers er nogmaals aan te herinneren dat ze moeten upgraden naar Google Analytics 4 om de positie van hun website te behouden.

Waarom kan het ons schelen? De gedwongen overgang van vandaag naar GA4 is een historisch overgangsmoment in de geschiedenis van digitale marketing. Adverteerders hebben nu geen andere keuze dan GA4 te gebruiken als ze de prestaties van hun sites en campagnes willen monitoren, tenzij ze natuurlijk een analytisch alternatief buiten Google willen vinden.

Hoe het werkt Google heeft laten weten dat de UA-afsluiting van vandaag geleidelijk wordt ingevoerd, dus sommige marketeers hebben mogelijk nog steeds toegang tot bepaalde gegevens. Alle functies die nog actief zijn, staan ​​echter in de wachtrij om te worden verwijderd, wat continu zal worden gedaan.

Wat zei Google? Google waarschuwt marketeers al meer dan een jaar dat ze moeten overstappen op GA4. In een verklaring van het Twitter en Analytics Helpcentrum zei Google:

  • “Vandaag beginnen we met het buiten gebruik stellen van Universal Analytics omdat we u welkom heten bij Google Analytics 4.”
  • “Dit zal niet van de ene op de andere dag gebeuren, dus sommige Universal Analytics-property’s kunnen gegevens blijven verwerken.”
  • “Alle functies zijn nu echter in de wachtrij geplaatst en degenen die de upgrade nog niet hebben voltooid, worden binnenkort gelanceerd.”
  • Google Analytics 4 is onze meetoplossing van de volgende generatie die Universal Analytics heeft vervangen.
  • “Standaard Universal Analytics-property’s verwerken geen nieuwe gegevens meer. U heeft het eigendom van Google Analytics 4 nodig als u de positie van uw website wilt behouden.
  • “We raden u sterk aan om zo snel mogelijk over te stappen op Google Analytics 4.” Als u Universal Analytics-gegevens in uw Google Ads-account gebruikt, zorg er dan voor dat u de Google Ads-links verplaatst van de Universal Analytics-property naar de Google Analytics 4-property.

Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Tijdlijn. Universal Analytics wordt in de volgende fasen uitgefaseerd, waarbij de laatste fase eindigt in 2023. Juli.:

  • in 2023 Maart.: Google heeft automatisch GA4-property’s gemaakt voor marketeers die zich niet hebben afgemeld voor de optie voor het automatisch maken van property’s. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van bestaande sitetags.
  • in 2023 Juli.: UA stopt met het verwerken van gebeurtenissen, inclusief standaardproperty’s, op accounts die ook 360-property’s hebben. Marketeers hebben tot 2024 nog steeds toegang tot eerder verwerkte gegevens in hun UA-eigendommen. Juli.
  • in 2024 Juli.: Alle marketeers, zelfs degenen met 360-property’s, hebben geen toegang meer tot de UA UI en API.

Diep duiken: Voor meer informatie over hoe u kunt overstappen naar GA4, leest u Google’s gids Leren overstappen. Het bericht Universal Analytics officieel vervangen door Google Analytics 4 verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten