Hoe het bedriegersyndroom in SEO en digitale marketing te overwinnen

Hoe het bedriegersyndroom in SEO en digitale marketing te overwinnen post thumbnail image
Ik heb het grootste deel van mijn leven het gevoel gehad ontoereikend te zijn. Of ik nu een prijs uitspreek of mijn carrière met iemand bespreek tijdens een drankje, ik voel me niet erg op mijn gemak bij het opsommen van mijn prestaties. Zelfs nu ik dit artikel schrijf, denk ik niet dat mijn stem bijzonder behulpzaam of overtuigend is. Natuurlijk laat ik deze gevoelens niet zomaar de overhand krijgen. Ik ga bij ze zitten en daag ze uit en probeer de woorden te schrijven of te zeggen die mijn gevoelens ontkennen. En ik weet dat ik niet alleen ben. Deze emoties zijn klassieke tekenen van ‘oplichterssyndroom’, een term die kantoren bijna net zo beschrijft als woorden als ‘synergie’ of ‘optimalisatie’. En inmiddels heeft iedereen in de digitale marketingindustrie wel eens gehoord van het bedriegersyndroom. Ik heb meer dan 150 digitale marketeers online ondervraagd en 90% antwoordde ja: “Ja, ik heb het oplichterssyndroom ervaren in mijn digitale marketingcarrière.” Ik schrijf een artikel @sengineland over het beruchte bedriegerssyndroom.

Heb je ooit het bedriegersyndroom ervaren op het werk in digitale marketing? —Harmonie Huskinson 🎃 (@hhuskins) 2023 12 juni Ik heb twee enquêtes gehouden die de overweldigende ervaring van het bedriegersyndroom bevestigden, waarbij 85% van de Twitter-respondenten en 97% van de LinkedIn-respondenten zei dat ze het hebben ervaren in hun digitale marketingwerk. Dus, de meerderheid ook andere digitale marketeers voelen zich ontoereikend. We vervloeken onszelf allemaal in stilte, uitgeput door zelftwijfel en innerlijke kritiek. Maar waarom? Waarom hebben zoveel mensen het gevoel vast te zitten in de diepste put van hun eigen persoonlijke zorgen? Hoe kunnen we eruit komen? Ik sprak met een aantal professionals in de digitale marketingindustrie over hun ervaringen met het bedriegersyndroom, en ik ontdekte drie perspectieven om te overwegen bij het omgaan met het bedriegersyndroom:
  • Kijk erin.
  • Kijk om je heen.
  • Help anderen zich gezien te voelen.
Onthoud: het bedriegersyndroom gaat gewoon niet weg. Het is geen aan-uit schakelaar. Ons begrip van de plaats ervan in ons leven is echter van cruciaal belang om het te beheren.

1. Kijk naar binnen

Wanneer het bedriegersyndroom wordt beschreven in verschillende kranten, online forums en discussies met collega’s, wordt het meestal beschreven als gevoel. Het is een emotie die voortkomt uit een gevoel van gemis, van er niet bij te horen, en van aangeboren gemis. “Het is een gevoel van ongemak, van opwinding – het is geen prettig gevoel”, zei Tazmin Suleman. Suleman, een voormalig SEO-analist, runt nu een bedrijfsadviesbureau dat SEO-professionals informeert over hun zelfvertrouwen op het werk en in hun persoonlijke leven. Ze heeft haar carrière gewijd aan het bestrijden van het bedriegersyndroom in de SEO-industrie door bewustzijn en soft skills op te bouwen. Nadat ze tijdens de pandemie was ontslagen, wist Suleman dat het tijd was om haar energie te richten op het helpen van anderen om hun twijfels te overwinnen. “Als je iets verprutst en vreselijke dingen over jezelf zegt – dingen die je niet tegen iemand anders zou zeggen – hoe kun je jezelf dan vertrouwen?” zei Suleman. Groeien als persoon gaat niet over jezelf bekritiseren tot het punt van uitputting, maar over jezelf voldoende gratie geven om te leren en te groeien. Suleman geeft toe dat het onmogelijk kan lijken om gelijke tred te houden met een branche die geplaagd wordt door algoritme-updates, juridische uitspraken en de nieuwste technische buzz (lees: AI). “Je kunt leren en leren en leren, maar actie is wat je vooruit helpt.” En de manier om actie te ondernemen is door in jezelf te geloven’, zei Suleman. Er is een eindeloze hoeveelheid informatie over de SEO-industrie, maar je kunt de kracht van die informatie alleen vinden door naar binnen te keren.

Impostorsyndroom veroorzaakt burn-out

Als er niets aan wordt gedaan, verandert het bedriegersyndroom onvermijdelijk in een burn-out. Wanneer een persoon zich ontoereikend voelt, hoeft hij zich geen zorgen te maken over het uitputten van zijn energie, relaties of zelfgevoel. Het is gemakkelijker om een ​​machine te zijn als je de waarschuwingssignalen van je lichaam negeert. Adrijana Vujadin, SEO-manager bij Affirma, gebruikte haar burn-out om het bedriegersyndroom te onderzoeken en een manier te vinden om het te overwinnen. “Ik hoopte dat ik op een dag mijn laptop zou openen en me goed zou voelen. Maar dat gebeurde niet. Het waren gewoon meer frustraties, meer negatieve gedachten, meer sabotage”, zei Vujadin. Ze luisterde niet naar de angstaanvallen van haar lichaam, dus eindigde ze haar dagen doordrenkt van stresszweet. “Ik was bereid om zelfs mijn carrière, mijn baan, op te zeggen, omdat ik me realiseerde dat mijn mentale en fysieke gezondheid mijn werk beïnvloedde”, zei Vujadin over haar SEO-carrière. Daarna nam ze een pauze en las wat boeken over het beheersen van haar gedachten. Een jaar later geeft ze een lezing op Search London genaamd “How to Trust SEO”. Dia uit Adriana Vujadin's talk Dia uit Adriana Vujadin’s talk “How to Trust SEO” 2023 in juni Zoek Londen. Vujadin nam de tijd om uit te rusten en realiseerde zich dat het niet uitmaakte of ze aan SEO-werk deed als ze op het punt van uitputting stond. “Negenennegentig procent van de mensen praat over technische zaken en jarenlange ervaring”, zei Vujadin. Mensen kunnen meer dan 20 jaar ervaring hebben en toch het bedriegersyndroom ervaren. Door een paar zelfpraatvragen te stellen, kan een persoon zelfvertrouwen krijgen en betekenis vinden in zijn carrière:

Vragen om te stellen voordat pretenders nadenken

  • Is dit idee nuttig?
  • Klopt dit idee?
  • Hoe vaak heb je in het verleden bewezen dat je goed genoeg was terwijl je dacht dat je dat niet was?
Deze vragen die Vujadin stelde, hielpen haar van haar dieptepunt te stijgen naar haar huidige erkenning als een sterkere, meer zelfverzekerde strateeg. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

2. Kijk rond

In veel opzichten is het concept van het bedriegersyndroom een ​​culturele leugen. Het begon niet met de naam “oplichterssyndroom” – het evolueerde naar het concept als onderdeel van de kantoorcultuur. Eind jaren zeventig werden de ideeën van het bedriegerssyndroom beschreven als het “bedriegersfenomeen” en werden ze opgenomen in veel zelfhulpboeken, steungroepen op kantoor en therapiesessies. Ik heb meer dan 1.300 afbeeldingen van het bedriegersyndroom om uit te kiezen wanneer ik door iStock blader. Tegenwoordig wordt “bedriegersyndroom” gebruikt als een slogan voor iemand die aan een nieuwe baan begint of zich voorbereidt op een optreden in het openbaar. De term “syndroom” betekent dat een persoon een probleem heeft dat behandeld kan worden. Het kan zo simpel zijn als een korte periode van nerveuze angst of zo complex als een depressieve episode van zes maanden. Jezelf de schuld geven van het bedriegersyndroom is zelfvernietigend. Dit gaat alleen maar voor meer problemen zorgen. Volgens Michelle Stinson Ross geven mensen zichzelf maar al te vaak de schuld dat ze zich het bedriegersyndroom voelen. Als CMO van Feelalytics verzamelt Stinson Ross gegevens over geestelijke gezondheid en werkcultuur. “Het gevoel dat ik een bedrieger ben, is echt extern”, zei Stinson. “Het is de schuld van de gemeenschap dat iemand zich een bedrieger voelt.” Het syndroom is een verkeerde benaming omdat het niet intern is, het is geen storing van de persoon. Het is een mislukking van de gemeenschap.” Volgens Stinson Ross is de SEO-gemeenschap geworteld in de technologie- en startup-industrie. De wortels zijn te herleiden tot een meer analytische mentaliteit die traditioneel als mannelijk wordt gezien. Deze oorsprong creëert een omgeving waarin bepaalde mensen het moeilijk kunnen hebben om je welkom te voelen. Heel erg bedankt, het delen van je verhaal wordt zeer op prijs gesteld.- Harmony Huskinson 🎃 (@hhuskins) 2023 20 juni George Nguyen is hoofdredacteur van Wix en voormalig redacteur van Search Engine Land. Ondanks zijn indrukwekkende cv voelde hij zich nog steeds geïsoleerd omdat anderen niet zoals hij waren. In plaats van te verwachten dat mensen zich conformeren aan één logisch, datagestuurd type SEO, kunnen we misschien ons begrip van SEO als praktijk en vaardigheden verbreden. “Het bedriegersyndroom is niet omdat ik tekortschiet, het is omdat ik probeer te passen in een zelfbeeld dat niet helemaal authentiek is”, zei Stinson Ross. Door mensen zich authentiek te laten voelen op het werk, ontstaat een gevoel van verbondenheid. En alleen door dit gevoel van verbondenheid kunnen mensen zich echt vrij voelen van het bedriegersyndroom. Uiteindelijk moeten de SEO-gemeenschap en werkgevers in de digitale marketingruimte de verantwoordelijkheid nemen om anderen zich welkom te laten voelen. Hoewel het de verantwoordelijkheid van het individu is om negatieve gedachten te bestrijden, is het de verantwoordelijkheid van de cultuur om elkaar te steunen.

3. Laat anderen zich gezien voelen

Er zijn drie stappen om het bedriegersyndroom te bestrijden:
  • Stap 1: Beheers uw interne zelfpraat. Zeg je gedachten over het bedriegersyndroom om te ontspannen.
  • Stap 2: Erken de externe factoren die bijdragen aan uw bedriegersyndroom. Waardoor voel je je ongewenst?
  • Stap 3: Bouw een community.
Kristal Audain is Product Manager en voormalig Senior SEO Analyst bij Groundworks. Ze heeft in haar digitale marketingcarrière met veel obstakels te maken gehad, van afgewezen worden voor een salarisverhoging bij haar vorige baan tot ontslag aan het begin van de pandemie. Ondanks deze uitdagingen groeide ze op Twitter en verscheen ze op populaire podcasts zoals The SEO Rant. “Complimenten krijgen maakt je nederig en soms is het nog steeds moeilijk om mijn stem te laten horen als zwarte vrouw in een door mannen gedomineerd team. Maar het beste advies voor iedereen die denkt dat je niet goed genoeg bent, praat met je gemeenschap en we zullen je helpen die stem in je hoofd aan te steken met een lucifer en het op te blazen,” zei Audain. Het is onmogelijk om je een bedrieger te voelen als je je mensen hebt gevonden. De SEO-gemeenschap is net als elke andere groep mensen, wat ons beter maakt, is onze steun en hoe we elkaar het gevoel geven dat ze gezien worden. Hier zijn enkele SEO-gemeenschappen die toegankelijk zijn voor mensen op basis van hun unieke expertise:
  • Vrouwen in technische SEO
  • SEO-zussen
  • Mujeres en SEO
Ik heb me geconcentreerd op diversiteit in deze lijst, met aandacht voor groepen voor mensen die moeite hebben om ergens bij te horen. Er zijn echter veel andere groepen, van degenen die gespecialiseerd zijn in een bepaald gebied van SEO tot de interne personeelsresourcegroepen van een organisatie. Als we elkaar laten zien, kunnen er geweldige dingen gebeuren. Of je nu iemand vertelt dat ze geweldig werk hebben geleverd met hun presentatie of op zoek bent naar een andere aanpak, elke SEO moet het gevoel hebben dat er een community is om hen te helpen. “Je modelleert de soorten gedrag en communicatie die kunnen bijdragen aan verbondenheid”, zei Stinson Ross. Alleen door echte, authentieke relaties met anderen op te bouwen, kunnen we de SEO-gemeenschap laten groeien tot een ruimte waar iedereen thuishoort. Het bericht Hoe het Imposter-syndroom te overwinnen in SEO en digitale marketing verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten