Hoe Facebook inhoud rangschikt in 2023: feeds, verhalen, rollen en meer

Facebook heeft zijn feed bijgewerkt om uit te leggen hoe het inhoud op zijn site rangschikt, inclusief feed, verhalen en rollen. Meta kondigde ook nieuwe tools en functies aan om de transparantie op het sociale netwerk te verbeteren, wat marketeers beter van dienst zal zijn.

Waarom kan het ons schelen? Marketeers en adverteerders hebben een goed begrip nodig van hoe Facebook inhoud rangschikt om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over hun campagnes om de zichtbaarheid en betrokkenheid te maximaliseren.

Wat is er nieuw? Meta heeft verschillende nieuwe functies aangekondigd om meer duidelijkheid te brengen over rangschikkingsfactoren in haar digitale redactiekamer:

  • Systeemkaarten: Facebook heeft 14 scorekaarten gemaakt om marketeers te helpen begrijpen hoe Facebook kunstmatige intelligentie gebruikt om inhoud te rangschikken en gepersonaliseerde kanalen te creëren. De kaarten leggen ook uit hoe individuen kunnen bepalen wat ze zien.
  • “Waarom zie ik dit?”: Meta zal deze functie de komende weken uitbreiden naar Facebook Reels. Hierdoor kunnen mensen begrijpen hoe hun eerdere activiteit op de site de inhoud heeft beïnvloed die AI momenteel relevant voor hen acht en vervolgens aan hun accounts levert.
  • “Laat meer zien, laat minder zien”: Facebook is van plan om deze functie, die momenteel beschikbaar is op alle feeds, video’s en reels via het menu met drie stippen, prominenter te maken.
  • Meta-inhoudsbibliotheek en API: Facebook is van plan om in de komende weken een nieuwe set tools voor onderzoekers uit te brengen, genaamd Meta’s Content Library en API. De nieuwe bibliotheek zal gegevens bevatten van openbare berichten, pagina’s, groepen en evenementen op de sociale netwerksite.

Systeem kaarten

De nieuwe systeemkaarten van Facebook zijn de grootste update van het Resource Center. Dit systeem bestaat uit 14 kaarten:

  • Voer: Facebook gebruikt kunstmatige intelligentie om de relevantiescore van zo’n 500 posts te berekenen en ze in aflopende volgorde te rangschikken. Het systeem is ontworpen om een ​​verscheidenheid aan inhoud in de feed weer te geven, wat betekent dat de gebruiker niet meerdere videoposts achter elkaar zou moeten zien.
  • Beoordeelde reacties op de feed: AI rangschikt opmerkingen op basis van wat zij denkt dat het meest relevant is voor elke gebruiker. Dit wordt gedaan door te kijken naar factoren als andere commentaren en of deze door iemand in hun netwerk zijn geplaatst.
  • Kanaalaanbevelingen: AI zal bepalen met welke inhoud gebruikers zich het meest zullen bezighouden op basis van factoren zoals groepen waar ze onlangs lid van zijn geworden en berichten die ze leuk vinden. Vervolgens gebruikt het deze informatie om te beslissen welke inhoud (zoals posts, reels, live video’s) moet worden aanbevolen.
  • Wikkelen: Kunstmatige intelligentie kiest welke scrolls worden gepresenteerd en in welke volgorde door te bepalen waar de gebruiker waarschijnlijk in geïnteresseerd is. Het doet deze voorspellingen door factoren te onderzoeken, zoals accounts die de gebruiker heeft gevolgd, leuk vond of waarmee hij onlangs bezig was.
  • Verhalen: Het AI-systeem toont automatisch verhalen van mensen of pagina’s en voorspelt waar de gebruiker waarschijnlijk in geïnteresseerd is. Het systeem dwingt ook regels af om ervoor te zorgen dat gebruikers evenwichtige verhaalinhoud te zien krijgen.
  • Mensen die u misschien kent: De AI probeerde mensen te identificeren die mogelijk interessant zijn op basis van factoren zoals mensen die bevriend zijn met de vrienden van de gebruiker of mensen die tot dezelfde groepen behoren als de gebruiker.
  • Video: Terwijl gebruikers Facebook Video bekijken en gebruiken, stelt een van de belangrijkste AI-systemen verschillende soorten video’s voor die mogelijk overeenkomen met hun voorkeuren. U vindt deze inhoud onder het tabblad Video. Dit kan drums, muziek, games of optredens zijn. Dit is content van makers die gebruikers mogelijk niet volgen.
  • Marktplaats: Wanneer een gebruiker bladert en interactie heeft met Facebook, inclusief de Facebook Marketplace-feed, beveelt een van de AI-kernsystemen relevante marktplaatsvermeldingen aan. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld artikelen per categorie bekijken, zoals huishoudelijke artikelen, artikelen voor huisdieren en sportartikelen. De feeds van gebruikers kunnen ook andere aanbevelingen bevatten, zoals leveranciers en inhoud die voor hen interessant kan zijn.
  • Meldingen: De AI kiest welke berichten worden verzonden en categoriseert de berichten op basis van wat volgens hem het meest relevant is voor de gebruiker. Ondertussen worden eerder bekeken berichten weergegeven in de volgorde waarin ze zijn ontvangen.
  • Zoekopdracht: AI kent elk potentieel zoekresultaat een score toe op basis van de relevantie van die inhoud voor de gebruiker, waarbij wordt gekeken naar factoren zoals het inhoudstype. Vervolgens biedt het gebruikers resultaten op basis van relevantie op basis van deze score
  • Groepen leveren: AI bepaalt automatisch welke berichten in de groepsfeed verschijnen en in welke volgorde door content te evalueren op relevantie.
  • Individuele groepsfeed: AI voorspelt welke inhoud gebruikers het meest waarschijnlijk zullen gebruiken en categoriseert deze op basis van relevantie in een individuele groepsfeed. Overeenstemmingsfactoren omvatten wat en wie gebruikers onlangs hebben gevolgd, leuk gevonden of interactie mee hebben gehad.
  • Voorgestelde groep: Facebook AI houdt rekening met factoren zoals groepen waarmee een gebruiker bevriend is en onderwerpen die verband houden met producten waarmee de gebruiker recentelijk interactie heeft gehad, en gebruikt deze gegevens vervolgens om andere groepen te identificeren die van belang kunnen zijn.
  • Pagina’s die je misschien leuk vindt: AI zal pagina’s voorstellen om te volgen op basis van pagina’s die de vrienden van de gebruiker onlangs leuk vonden, of pagina’s die gerelateerd kunnen zijn aan producten en berichten waarmee de gebruiker onlangs interactie heeft gehad.

Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Meta-inhoudsbibliotheek en API

Een andere grote update van het Facebook Resource Center is de nieuwe Meta Content Library en API. De database is ingesteld om gegevens op te nemen van:

  • Openbare registers
  • Pagina’s
  • Groepen
  • Evenementen

Mensen in de bibliotheek kunnen zoeken, verkennen en filteren met behulp van een grafische gebruikersinterface of een programmatische API. Volgens de huidige richtlijnen is de tool echter specifiek ontworpen voor onderzoekers van gekwalificeerde academische en onderzoeksinstellingen die onderzoeksthema’s van wetenschappelijk of openbaar belang uitvoeren. Om toegang te krijgen tot deze data zullen onderzoekers een aanvraag moeten indienen.

Personaliseer de gebruikerservaring

Facebook bevestigde dat het naast meer transparantie van rangschikkingsfactoren gebruikers ook tools wilde geven om de controle over de inhoud die ze zien terug te nemen, zoals de functie “Waarom zie ik dit?”. Deze tools geven Facebook-gebruikers de mogelijkheid om hun ervaring vorm te geven en te kiezen wat ze wel en niet willen zien. Mensen kunnen wijzigingen aanbrengen door hun Facebook-feedvoorkeuren en -instellingen te bezoeken.

Wat zei Facebook? Nick Clegg, Meta’s president van wereldwijde zaken, deelde details in Meta’s digitale redactiekamer over hoe AI inhoud rangschikt en hoe het voor gebruikers gemakkelijker zal zijn om te bepalen wat ze vervolgens zien. Hij zei:

  • “[Our AI] systemen vergroten de kans dat de berichten die u ziet relevant en interessant voor u zijn. We maken ook duidelijker hoe u beter kunt bepalen wat u in onze apps ziet, en we testen nieuwe bedieningselementen en maken andere toegankelijker. We bieden meer gedetailleerde informatie voor experts om onze systemen beter te begrijpen en te analyseren.
  • “Onze AI-systemen voorspellen hoe waardevol inhoud voor u kan zijn, zodat we u deze sneller kunnen laten zien. Het delen van een bericht geeft bijvoorbeeld vaak aan dat u dat bericht interessant vond, dus voorspellen dat u een bericht gaat delen, is een factor van ons systemen houden er rekening mee”.
  • “Zoals je je kunt voorstellen, is geen enkele voorspelling een perfecte schatting van of een post waardevol voor je is. Om zo dicht mogelijk bij de juiste inhoud te komen, combineren we een aantal voorspellingen, waaronder enkele op basis van gedrag en andere op basis van feedback van gebruikers uit enquêtes.”
  • “Door deze producten vroeg in het ontwikkelingsproces bij onderzoekers te brengen, hopen we constructieve feedback te krijgen en ervoor te zorgen dat we de best mogelijke tools bouwen om aan hun behoeften te voldoen.”

Diep duiken: Een uitgebreidere uitleg over content aanbeveling AI is te vinden op de Meta AI blog. Ga naar het Meta Transparency Center voor meer informatie over hoe AI signalen gebruikt om voorspellingen te doen. Het bericht Hoe Facebook inhoud rangschikt in 2023: feeds, verhalen, rollen en meer verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten