Of u nu winkellocaties opent in een nieuwe staat of software verkoopt in een nieuw land, inbreken op een nieuwe geografische locatie vereist een goed doordachte marketingstrategie. Betaalde media kunnen een belangrijk hulpmiddel zijn voor kosteneffectieve verkopen van potentiële klanten in een nieuwe markt. Dit artikel biedt enkele suggesties voor het aanpassen van uw PPC-inspanningen aan een nieuwe regio voor uw merk.
1. Schat de reikwijdte van de zoekopdracht in
Als u vooruitkijkt naar uw verwachte zoekvolume, kunt u:
- Stel realistische budgetten in.
- Overweeg hoe breed een reeks zoekwoorden u kunt opnemen in uw eerste campagnes als u krappe budgetbeperkingen heeft.
De respectievelijke zoekwoordplanners van Google en Microsoft bieden gratis volumeschattingsoplossingen voor elk platform. Houd er rekening mee dat alle gegevens bij benadering zijn gebaseerd op historische zoekopdrachten en mogelijk onnauwkeurig zijn, vooral voor nichezoekopdrachten. Ten slotte kunt u, zodra u uw campagnes heeft gelanceerd, de gegevens gebruiken om een idee te krijgen van het werkelijke volume.
2. Voeg regionale zoekwoorden toe
Als u reclame maakt voor een lokaal bedrijf, bedenk dan regionale termen die handig zijn om in uw zoekwoorden op te nemen. Het kan zijn:
- Namen van dorpen/steden
- Wijk namen
- Namen van staat/provincie
- Gebiedsspecifieke links zijn populair (bijv. “Hoofdstedelijk Gewest”)
Bovendien moeten uw woordgroepen en brede zoekwoorden zoekopdrachten herkennen die lokale modifiers bevatten. Het zoekwoord ‘ovenreparatie’ kan bijvoorbeeld voorkomen bij de zoekopdracht ‘charlotte ovenreparatie’. Controleer zoektermen voor lokale zoekopdrachten en voeg die toe met een hoog volume of conversies.
3. Pas middelen aan
Hoewel u van bestaande markten kunt leren welke hulpmiddelen voor advertentieteksten het beste werken, moet u overwegen waar u uw advertentietekst kunt lokaliseren. Gebruik bijvoorbeeld locatie-insluiting om plaatsnamen in uw advertenties weer te geven, indien van toepassing. Voeg aan het einde van uw bestemmingspagina locatietoelichtingen en foto’s toe van herkenningspunten uit de regio die u target, zodat potentiële klanten kunnen zien dat u de tijd heeft genomen om zich te identificeren met hun gebied. Overweeg ook de aanbiedingen die u kunt doen aan mensen in uw nieuwe vakgebied. Als u net nieuwe fysieke locaties heeft geopend, kunt u mogelijk een gratis geschenk aanbieden aan de eerste 1000 klanten die bezoeken, en u kunt dit in uw advertentie vermelden om reclame te maken zolang de voorraad strekt. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
4. Controleer het bijhouden en taggen van conversies
Dit is een gebied dat maar al te gemakkelijk kan mislukken bij het starten van een nieuwe marketingactiviteit. U moet ervoor zorgen dat u vanaf het begin nauwkeurige conversiegegevens krijgt, zodat u prestaties kunt rapporteren en advertentieplatforms de tijd kunt geven om te leren. Als u verkeer naar nieuwe bestemmingspagina’s genereert via nieuwe advertentiecampagnes, zorg er dan voor dat u de resultaten goed bijhoudt. Mogelijk moet u nieuwe conversies bijhouden configureren of ervoor zorgen dat bestaande pixels naar deze pagina’s worden verplaatst. Afhankelijk van hoe u de prestaties van leads in uw backend bijhoudt, moet u er mogelijk ook voor zorgen dat URL’s correct zijn getagd. UTM-parameters moeten uniek zijn voor deze campagnes. Voeg eventuele aangepaste instellingen toe die nodig zijn om te synchroniseren met uw CRM of automatiseringsplatform. Als u een couponcode aanbiedt aan een nieuwe markt, heeft u mogelijk ook een aparte parameter nodig.
5. Vind lokale concurrenten
Concurrerend bieden kan een effectieve manier zijn om potentiële klanten te bereiken als ze op zoek zijn naar zaken in een vergelijkbaar gebied. De kans is groot dat ze op zoek zijn naar jouw producten/diensten. Onderzoek lokale concurrenten die populair lijken in uw markt en neem hun namen op in uw zoekwoorden. Aangezien de zoekwoorden van concurrenten vaak duurder zijn, kunt u deze zoekwoorden testen door ze in uw campagne te segmenteren. Als bonus, onderzoek de best verkopende punten van uw concurrenten en lees hun beoordelingen om pijnpunten te identificeren die u kunt uitbuiten. Als een concurrent bijvoorbeeld vaak klaagt over slechte klantenservice, benadruk dan de kwaliteit van uw service in uw advertentietekst. Uw primaire zoekcampagnes zijn ook waardevol bij het identificeren van nieuwe concurrenten om op te bieden bij het beoordelen van zoektermen. U zult zien welke titels van concurrenten het meest verschijnen en welke waarschijnlijk zullen converteren.
6. Ondersteuning voor zoeken met andere kanalen
Hoewel dit artikel zich richt op betaalde zoektactieken, werkt geen enkel marketingkanaal als een zeepbel. Vooral in een nieuwe markt kunnen merkinspanningen via andere kanalen helpen om bekendheid en legitimiteit voor uw bedrijf op te bouwen. U kunt geloofwaardigheid opbouwen voordat mensen zoeken en uw merknaam herkennen. Daarnaast kunt u doelgroepen creëren op basis van mensen die uw website bezoeken of deelnemen aan video’s en sociale netwerken. U kunt ze vervolgens retargeten met biedingsgestuurde berichten en deze doelgroepen opnemen in uw zoekcampagnes. Enkele mogelijke opties voor alternatieve kanaalinspanningen:
- Een YouTube-campagne om uw product/dienst te promoten in een nieuwe markt.
- Sociale campagnes op TikTok, Facebook, Instagram, Snapchat en/of andere netwerken. Upload uw bestaande klantenlijst en richt u op vergelijkbare doelgroepen om mensen te bereiken met vergelijkbare kenmerken als uw bestaande kopers.
- Een Google Discovery-campagne met hoofddoelgroepen voor producten/services in uw branche en aangepaste doelgroepen op basis van best converterende zoekopdrachten en concurrent-URL’s.
7. Stel realistische verwachtingen
Het stellen van CPA/ROAS-doelen voor een nieuwe markt zal onvermijdelijk van cruciaal belang zijn bij het plannen van gesprekken met zakelijke belanghebbenden. Vooral in regio’s waar mensen uw merk niet kennen, moet u niet verwachten dat u conversies zo effectief kunt stimuleren als in markten waar u al jaren werkt. Het deelnemende team moet zich ervan bewust zijn dat de CPA waarschijnlijk hoger zal zijn (en de SIG lager) dan bestaande markten, in ieder geval bij de lancering. Mensen beginnen net meer te weten te komen over uw producten of services en campagnes moeten een leercurve doorlopen voordat ze effectief kunnen bieden. Wees ook bereid om flexibel te zijn en je aan te passen aan de trends die je waarneemt. Het kan zijn dat uw gebruikersconversieratio hoger is dan verwacht en dat u uw budget sneller verhoogt dan verwacht. Of misschien merk je dat de reacties lager zijn dan verwacht en voordat je de juiste mix van berichten en kanalen hebt gevonden die werkt.
Begin met plannen
Met deze tips in gedachten is het tijd om campagnes te gaan plannen om een nieuwe markt te betreden. Denk aan kanalen, zoekwoorden en budget. Werk samen met uw technische team om ervoor te zorgen dat het bijhouden van conversies correct is geactiveerd en dat links correct zijn getagd. Stel ten slotte redelijke prestatieverwachtingen vast en bereid je voor om campagnes nauwlettend te volgen wanneer ze live gaan. Het bericht 7 PPC-planningstips voor het betreden van een nieuwe geografische markt verscheen eerst op Search Engine Land.