Google wordt al jaren beschuldigd van het ongepast verkopen van advertenties op websites van derden

Google zou de afgelopen drie jaar videoadvertenties verkeerd hebben verkocht aan marketeers. Adverteerders bij kleine bedrijven, Fortune 500-bedrijven en zelfs de Amerikaanse federale overheid zijn getroffen, waarbij Google ongeveer 80% van de tijd zijn normen overtreedt, volgens onderzoek van Adalytics. Tientallen marketeers hebben er spijt van dat ze het True View-advertentieproduct van Google hebben gekocht.

Waarom kan het ons schelen? Adverteerders betaalden hoge prijzen voor een service die Google naar verluidt niet had geleverd, wat hen miljarden digitale advertentiedollars kostte. Het lezen van de reacties van adverteerders die getroffen zijn door de slechte service die ze van Google hebben ontvangen, kan andere marketeers misschien wel twee keer doen nadenken voordat ze besluiten te adverteren in het Google Video Partners-programma.

Hoe werkt TrueView? True View is het paradepaardje van Google voor videoadvertenties die zowel op YouTube als op websites en apps van derden worden weergegeven. Gebruikers kunnen True View-advertenties na vijf seconden overslaan, maar marketeers hoeven alleen voor het product te betalen als een video minimaal 30 seconden wordt bekeken (of de hele duur van de advertentie als deze minder dan 30 seconden duurt). Marketeers kunnen alleen in rekening worden gebracht als hun advertentie ook geluid afspeelt en niet per ongeluk wordt geactiveerd door een gebruiker die door de pagina scrolt. Google rekent hoge prijzen wanneer advertenties al deze vakjes aanvinken, en de deal wordt gedaan via een programma genaamd Google Video Partners. In ruil voor deze dure vergoedingen wordt adverteerders beloofd:

  • Advertenties worden weergegeven op sites van hoge kwaliteit.
  • Advertenties verschijnen vóór de hoofdvideo-inhoud van de pagina.
  • Advertenties worden alleen afgespeeld als het geluid is ingeschakeld.
  • Advertenties worden pas weergegeven nadat de kijker is gestart.
  • Ze hoeven alleen te betalen voor advertenties die niet worden gemist.

Heeft Google zijn belofte aan adverteerders gebroken? Volgens het rapport van Adalytics wordt Google er meestal van beschuldigd zijn eigen normen te overtreden en worden marketeers nog steeds extra in rekening gebracht. Google wordt beschuldigd van misleidende adverteerders:

  • Speelt premium advertenties af zonder het beloofde geluid.
  • Advertenties plaatsen bij kleine video’s op plaatsen met een lage waarde, zoals aan de zijkant van inhoud op de startpagina.
  • Advertenties plaatsen in automatisch afgespeelde video’s.
  • Advertenties plaatsen op sites die niet voldoen aan de Google-normen voor het genereren van inkomsten.

Tientallen adverteerders beweerden dat ze nooit advertentieruimte zouden hebben gekocht via het Google Video Partners-programma als ze van tevoren van deze problemen hadden geweten. Adverteerders zeiden ook dat ze geschokt waren en niet wilden dat hun advertenties zonder geluid werden weergegeven, wat in tegenspraak was met hun begrip van gekochte advertentieruimte. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Wat Google zegt. Marvin Renaud, Google’s directeur van wereldwijde video-oplossingen, gaf een verklaring af kort nadat het Adalytics-rapport was gepubliceerd, waarin hij de beweringen in de Google Ads & Commerce-blog ontkende. Hij zei:

  • “Merken geven veel om waar hun advertenties worden geplaatst, en wij ook. Een recent rapport van een derde partij maakte gebruik van onbetrouwbare steekproeven en proxymethoden en deed enorm onnauwkeurige beweringen over het Google Video Partner (GVP)-netwerk.”
  • “Het rapport stelt ten onrechte dat het merendeel van de campagne-uitgaven wordt gegenereerd door GVP, niet door YouTube. Dit is gewoon fout. De overgrote meerderheid van videoadvertentiecampagnes is afkomstig van YouTube.
  • “Video-adverteerders kunnen ook advertenties weergeven op GVP, een afzonderlijk netwerk van sites van derden, om extra doelgroepen te bereiken als het hen helpt hun zakelijke doelen te bereiken. Hoewel GVP slechts een klein percentage van de video-advertenties weergeeft, is het effectief: we hebben ontdekt dat YouTube-campagnes het bereik met meer dan 20% vergroten door GVP toe te voegen. voor hetzelfde budget.
  • “Meer dan 90% van de advertentieruimtes is zichtbaar in het Google Video Partner Network. Dit is ruim boven de branchenormen. De beweringen in het rapport van derden zijn eenvoudigweg onjuist. Simpel gezegd, meer dan 90 procent ad GWP wordt door mensen overal op internet gezien en adverteerders betalen alleen voor advertenties wanneer ze worden bekeken.
  • “Trouwens, We leggen de lat hoog op YouTube.we hebben streng beleid waaraan alle externe uitgevers moeten voldoen, inclusief de videopartners van Google. Wij handhaven dit beleid actief. Ons beleid verbiedt MFA-inhoud. Om je een idee te geven hoe serieus we dit nemen, 2022 We zijn gestopt met het weergeven van advertenties op meer dan 143.000 sites wegens schending van ons beleid.
  • We bieden verificatie door derden van advertenties die worden weergegeven bij content van Google Video Partners. We werken samen met externe organisaties om ervoor te zorgen dat uitgevers ons beleid naleven. Google Video Partners ondersteunt onafhankelijke verificatie door derden van DoubleVerify, Integral Ad Science en Moat om verkeer te beoordelen en ongeldig te maken. Deze partnerschappen, samen met het werk dat we intern al doen om ons beleid te handhaven, geven adverteerders vertrouwen in de plaatsing van hun advertenties.

Wat is Adalytics? Adalytics is een crowd-sourced platform voor optimalisatie van advertentieprestaties dat is ontworpen om het digitale advertentielandschap te herzien en te verbeteren. Het bedrijf voerde dit onderzoek uit door de campagnes van meer dan 1.100 merken die tussen 2020 en 2023 liepen te onderzoeken. ontving miljarden advertentievertoningen.

Diep duiken. U kunt meer te weten komen over het onderzoek van Adalytics door het rapport Did Google Mislead Advertisers About TrueView’s Skippable Ad Stream In the Past Three Years? U kunt ook de verklaring van Google lezen, “Transparantie en merkveiligheid voor Google-videopartners”, die naar aanleiding van het rapport is uitgegeven. Het bericht dat Google wordt beschuldigd van het ongepast verkopen van advertenties op websites van derden verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten