Is Google Analytics 4 geschikt voor u? Wat te overwegen

Google stopt officieel Universal Analytics (UA) op zaterdag 1 juli. Als u nog niet bent overgestapt op Google Analytics 4 (GA4), doet Google dat voor u. GA4 is een krachtig analyseplatform – maar is het de juiste oplossing voor u – ook al is het gratis? Fundamenteel anders dan UA, vereist GA4 dat u een nieuwe manier leert om gegevens en nieuwe interfaces bij te houden. Dus zelfs als u Google Analytics al jaren gebruikt, is GA4 een heel nieuw systeem om te leren. Dit is het perfecte moment om ervoor te zorgen dat dit nieuwe analysesysteem geschikt voor u is. Hier is een handleiding om het voor jezelf in te stellen.

GA4 Zwakke punten

“Er zijn beslist redenen om ergens anders te zoeken, afhankelijk van uw budget, afhankelijk van het type tracking dat u nodig heeft”, zegt Sharon Mostyn, CEO van Mostyn Marketing Group. “Wat voor veel zorgklanten belangrijk is, is dat Google duidelijk heeft gemaakt dat we niet HIPAA-compatibel zijn. Dit is dus een goede reden om alternatieven te overwegen. Het GA4-platform verschilt fundamenteel van Universal Analytics. Het maakt gebruik van op gebeurtenissen gebaseerde tracking, wat betekent dat het gebruikersinteracties met uw website of app als individuele gebeurtenissen bijhoudt. Dit verschilt van Universal Analytics, dat gebruikerssessies bijhield als een reeks gebeurtenissen. Op gebeurtenissen gebaseerd monitoringmodel GA4 heeft verschillende voordelen. Dit zijn:

  • Maakt monitoring van een breder scala aan gebruikersinteracties mogelijk.
  • Biedt meer gedetailleerde gegevens over gebruikersgedrag.
  • Minder afhankelijk van cookies en dus toekomstbestendiger.

Er zijn echter nadelen waarmee rekening moet worden gehouden bij het gebruik van GA4. Afgezien van privacykwesties, is gegevensbeheer een van de vele zaken om u zorgen over te maken.

Geen steun

“Er is een drempel die omhoog komt, afhankelijk van of je Google Signals hebt ingeschakeld,” zei Mostyn. “Dus als je al je data zoekt, kan GA4 een black box zijn. Een ander probleem: GA4 mist speciale ondersteuning of installatie. Dit betekent veel werk voor grote bedrijven met complexe websites en data om in te zetten en aan te passen. Bedrijven van elke omvang moeten er rekening mee houden dat langdurige gegevensopslag nu geld kost. Hoewel GA4 gratis verbinding kan maken met BigQuery, het datawarehouse van Google, kunnen er kosten in rekening worden gebracht voor toegang tot en verwerking van de gegevens.

Vragen om over na te denken

Hier zijn enkele andere vragen waarmee u rekening moet houden bij het kiezen van een webanalyseplatform:

  • Zakelijke doelen en doelstellingen. Wat wil je bereiken met je analytics? Moet u een specifieke statistiek bijhouden, zoals verkopen, leads of websiteverkeer?
  • Kenmerken en functies. Heeft het de functies die u nodig hebt, zoals het volgen van gebeurtenissen, integratie met andere tools of geavanceerde analyses?
  • Leercurve. Hoe gemakkelijk is het om te leren? Moet u uren besteden aan cursussen of lessen?
  • Gebruikers vriendelijkheid. Hoe gemakkelijk is het in gebruik? Kunt u eenvoudig de statistieken bijhouden die u nodig heeft en rapporten genereren?
  • Prijs. Hoe veel kost het? Biedt het een gratis abonnement of proefversie? Is er onderhoud of andere lang
  • De toekomst. Is het platform geschikt voor de toekomst? Zal het in staat zijn om aan uw veranderende zakelijke behoeften te voldoen?
  • Steun. Kan ik ondersteuning krijgen? Hoe snel kun je hulp krijgen als je een probleem hebt?
  • Gegevens. Hoe gaat het om met grote hoeveelheden data? Hoe gemakkelijk is het om gegevens te exporteren?
  • Stack-integratie. Hoe gemakkelijk kan het worden geïntegreerd met andere marketingtools?

Met deze factoren in gedachten kunt u een webanalyseplatform kiezen dat aan uw specifieke behoeften voldoet en u helpt uw ​​zakelijke doelen te bereiken. Het bericht Is Google Analytics 4 geschikt voor u? Iets om te overwegen verscheen als eerste in zoekmachineland.

Relevante berichten