Google Analytics 4 ondersteunt nu Accelerated Mobile Pages (AMP)

Google Ads Liaison Ginny Marvin heeft vandaag aangekondigd dat ondersteuning voor Accelerated Mobile Pages (AMP) nu beschikbaar is voor alle Google Analytics 4 (GA4)-sites. Marvin zei: “Vandaag brengen we AMP-ondersteuning naar alle uitgevers in GA4. Een eenvoudige update van de amp-analytics-configuratie zorgt ervoor dat analyses onmiddellijk naar GA4 kunnen stromen.

AMP- en GA4-integratiedetails

Hoewel AMP-pagina’s vergelijkbaar zijn met HTML en in elke browser werken, ondersteunen ze gtag.js die door Google Analytics wordt gebruikt niet. In plaats daarvan is AMP duidelijk bedoeld als een aparte tag. AMP-gebruikersidentificatie is ook anders. GA4-gebruikers-ID’s worden willekeurig gegenereerd en opgeslagen in lokale opslag of cookies. De gebruikers-ID wordt gereset wanneer de gebruiker cookies en lokale opslag wist. Dit betekent dat IP-maskering niet nodig is, aangezien IP-adressen niet worden gelogd of opgeslagen in GA4.

Vereisten

U moet de AMP Analytics-tag installeren om gegevens te verzamelen. AMP Analytics verzamelt paginagegevens, gebruikersgegevens, navigatiegegevens, browsergegevens, interactiegegevens en gebeurtenisgegevens. Bovendien vereist Google dat alle websites aan gebruikers bekendmaken hoe gegevens worden verzameld en gebruikt door GA4 en dat ze de mogelijkheid bieden om zich af te melden.

Beperkingen

GA4 heeft enkele AMP-beperkingen. Het ondersteunt geen toestemmingsmodusinstellingen, dynamische configuratie, e-mail handelsgebeurtenissen of aanvullende verbeteringen die beschikbaar zijn in standaard Google Analytics. Volgens Google zullen er in de loop van de tijd meer AMP-mogelijkheden worden toegevoegd.

Google AMP Client ID API en cache-analyse

Het is vermeldenswaard dat Google onlangs de AMP Client ID API heeft geïntroduceerd om gebruikers op AMP-pagina’s beter te volgen. Als een gebruiker tot nu toe interactie had met uw inhoud, zowel op uw site als via Google-viewers zoals de Google AMP Viewer of Google Zoeken, werden ze in uw analyses als twee afzonderlijke gebruikers weergegeven omdat de inhoud in twee verschillende contexten werd weergegeven. Met de AMP Client ID API kun je in al deze contexten een consistente identifier koppelen aan een enkele gebruiker om een ​​uitgebreid beeld te krijgen van hun betrokkenheid bij je AMP-content, ongeacht waar deze wordt aangeboden.

Verdere stappen

U kunt Analytics configureren om bij te houden hoe gebruikers omgaan met uw AMP-pagina’s in de Google-cache in vergelijking met uw website. Volg hiervoor deze stappen:

  • Voeg de volgende code toe aan de Analytics-tag op uw AMP-pagina’s:

vars: { ‘ampHost’: ‘${ampdocHost}’ }

  • Stel een aangepaste parameter ‘ampHost’ in uw Google Analytics 4-property in om bij te houden waar uw AMP-pagina wordt weergegeven.
  • Start uw AMP-pagina’s opnieuw op om de wijzigingen door te voeren.

Wanneer u deze stappen volgt, houdt GA4 bij of elke AMP-paginaweergave afkomstig is van uw domein of de AMP-cache van Google en stuurt deze informatie naar rapporten op basis van de aangepaste parameter ampHost. Dit kan u helpen de betrokkenheid van gebruikers te zien in de contexten waarin uw AMP-content wordt weergegeven. Meer over GA4 en AMP is te vinden in het officiële Google-helpdocument.

Uitgelichte afbeelding: postmoderne studio/Shutterstock

Relevante berichten