YouTube zegt ‘geen verwarring meer’: fanaccounts hebben duidelijke labels nodig

YouTube heeft aangekondigd dat fankanalen zichzelf moeten identificeren als niet-officieel om verwarring te voorkomen. Vanaf 2023 21 augustus YouTube-fankanalen moeten aangeven dat ze niet het officiële account zijn van de persoon of groep waarvan ze fan zijn. Met deze wijziging wil YouTube echte fanaccounts en videomakers beschermen tegen mensen die anderen proberen op te lichten.

YouTube zegt dat fanaccounts moeten opvallen

Het nieuwe beleid van YouTube schrijft niet voor hoe fanaccounts zichzelf moeten omschrijven. Maar het belangrijkste punt is dit: kijkers moeten onderscheid kunnen maken tussen een fanaccount en een officieel account. In de mededeling zegt YouTube: “Als je een fankanaal hebt, moet je duidelijk in je kanaalnaam of -handvat vermelden dat je kanaal niet de oorspronkelijke maker, artiest of entiteit vertegenwoordigt.” YouTube geeft de volgende voorbeelden van wat niet is toegestaan ​​onder het nieuwe beleid: “Kanalen die beweren een ‘fanaccount’ te zijn, maar zich in werkelijkheid voordoen als het kanaal van iemand anders en hun eigen inhoud opnieuw uploaden, zijn bijvoorbeeld niet toegestaan. Een ander voorbeeld zijn kanalen met dezelfde naam en avatar of banner als een ander kanaal, met als enige verschil dat een spatie in de naam of een nul ter vervanging van de letter O niet is toegestaan.

Andere maatregelen tegen spoofing op YouTube

Naast deze beleidswijziging heeft YouTube andere maatregelen getroffen om nabootsing van identiteit tegen te gaan. Dit omvat het beperken van speciale tekens in kanaalnamen en voorkomen dat kanalen hun abonneenummers verbergen. Met de moderatietool van YouTube Studio kunnen creators reacties filteren van accounts die op hen lijken. Dit is een optionele functie waarmee ontwikkelaars kunnen voorkomen dat kwaadwillende actoren het opmerkingengedeelte betreden.

Een blik vooruit

Deze veranderingen zijn een nieuwe stap in de strijd tegen nabootsing van identiteit op YouTube. YouTube laat zien dat het menens is met het terugdringen van spam en fraude. Aangezien het bedrijf dit probleem in de gaten houdt, kunnen we in de toekomst meer updates verwachten.

Uitgelichte afbeelding: photosince/Shutterstock
Bron: Google

Relevante berichten