SMART-doelen staan bekend als haalbare en meetbare zakelijke of persoonlijke doelen. In dit artikel bekijken we wat SMART-doelen betekenen, waarom mensen ze gebruiken om de gewenste resultaten te bereiken en hoe SEO’s en marketeers ze kunnen gebruiken om vooraf gedefinieerde doelen te bereiken.
Wat zijn SMART-doelen?
De afkorting voor SMART goals staat voor:
- Sspecifiek.
- Mgemakkelijk bereikbaar.
- Abereikbaar of bereikbaar.
- Rlang
- Ttijdgebonden.
Elk onderdeel van een SMART-doel is ontworpen om de juiste basis te bieden voor het bereiken van het doel. In plaats van open wensen voor de toekomst te maken, creëer je een doelgericht plan. De meeste ondernemers hebben bijvoorbeeld een gemeenschappelijk doel om de winst te vergroten. Het is echter geen SMART-doel vanwege het gebrek aan specificiteit – er is niets specifieks om naar te streven of te meten. We duiken in de componenten van het creëren van een SMART-doel, maar laten we eerst het waarom bespreken.
Waarom SMART-doelen gebruiken?
Volgens een onderzoek van CoSchedule hebben marketeers die een plan maken drie keer meer kans op succes dan degenen die niet vooruit plannen. Dit zou verklaren waarom merken meer SMART-doelen implementeren dan om de winst te vergroten.
Voorbeelden van een SMART doel
De volgende voorbeelden demonstreren het gebruik van SMART-doelen om de impact op het milieu te verminderen en diversiteit en inclusie te vergroten. IBM IBM gebruikt SMART-doelen om het milieu te helpen door de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en energie efficiënter te gebruiken. Hier zijn slechts enkele van zijn doelen.
- Het gebruik van hernieuwbare energie zal tegen 2025 goed zijn voor 75% van het wereldwijde elektriciteitsverbruik van IBM. en 90% tegen 2030.
- 65% vermindering van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2025 op basis van 2010 als het basisjaar, gecorrigeerd voor acquisities en desinvesteringen.
- Tot 2030 nul uitstoot van broeikasgassen bereiken door 350.000 ton CO2 of minder uit te stoten.
- Minimaal 3.000 energiebesparingsprojecten uitvoeren zodat in 2021-2025 ongebruikte 275.000 megawattuur.
- Tot 2025 Verbeter de gemiddelde koelefficiëntie van datacenters met 20%.
McDonald’s McDonald’s gebruikt SMART-doelen om de milieu-impact van zijn restaurants op de planeet te verminderen. Onder deze doelen vind je:
- 36% vermindering van de absolute uitstoot van restaurants en kantoren van McDonald’s tegen 2030 op basis van 2015
- Tot 2030 31% vermindering van de uitstoot in de toeleveringsketen in 2015
- Tegen 2025 100% van de gastverpakkingen betrekken van hernieuwbare, recyclebare of gecertificeerde bronnen.
Nestle past SMART-doelen toe op de duurzaamheidsinitiatieven van Nestle om de impact van het bedrijf op wereldwijde hulpbronnen te verminderen. Hier zijn enkele voorbeelden van haar toekomstige doelen.
- Tot 2025 de uitstoot met 20 procent verminderen en tegen 2050 nul bereiken, en in 2018
- Tot 2025 alle producten zullen 100% primaire toeleveringsketens gebruiken zonder ontbossing.
- Gebruik van 100% recyclebare of herbruikbare verpakkingsmaterialen in 2025.
- 200 miljoen bomen geplant tegen 2030.
Salesforce Salesforce gebruikt SMART-doelen voor initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie op de arbeidsmarkt. Naast het tonen van de huidige vooruitgang, heeft het tot doel:
- Tot 2023 Tegen het einde van 2018 zal het Amerikaanse personeelsbestand met 50% zijn toegenomen in termen van zwarten, indianen, latino’s en gemengd ras.
- Tot 2026 ten minste 40% van de wereldwijde beroepsbevolking zal tegen het einde van dit jaar vrouw of niet-binair zijn
Hoe SMART-doelen te schrijven: een uitsplitsing van elk onderdeel
Nu je weet waarom SMART-doelen belangrijk zijn en een paar manieren waarop merken ze gebruiken, laten we eens kijken hoe je ze kunt schrijven door elk onderdeel van het proces voor het stellen van SMART-doelen op te splitsen.
Specifiek
Een specifiek doel moet ondubbelzinnig zijn: iedereen die een doel nastreeft, moet precies weten wat het betekent zonder extra context of uitleg nodig te hebben. Wanneer u een specifiek doel creëert, moet u het wie, waarom, wat en waar van het doel duidelijk definiëren. Welk specifiek doel wil je bereiken, wie gaat helpen en waar wordt het doel bereikt? Hoe voegt u specificiteit toe aan de doelstellingen van uw marketingteam? Hier zijn enkele voorbeelden.
- Verhoog organisch zoekverkeer naar uw e-mail. handelswinkel 25%.
- Verhoog de doorklikratio (CTR) van de leidende productpagina met 15%.
- Verhoog je Instagram-volgers met 50%.
gemeten
Een meetbaar doel is kwantificeerbaar, dus u kunt uw voortgang volgen en weten wanneer het doel is bereikt. Het moet duidelijk specifieke nummers rond het doel definiëren. Hoe maak je de doelen van je marketingteam meetbaar? Hier zijn enkele voorbeelden.
- Verhoog het websiteverkeer van sociale media van 1.000 naar 3.000 per maand.
- Verlaag het bouncepercentage van uw blogpost van 50% naar 40%.
- Verhoog e-mail e-mail open tarieven van 23% tot 30%.
Beschikbaar
Een haalbaar doel kan worden bereikt met behulp van de beschikbare vaardigheden en middelen. Het moet bepalen welke middelen zullen worden gebruikt om het doel te bereiken. Hoe maak je de doelen van het marketingteam haalbaar? Hier zijn enkele voorbeelden.
- Verhoog het aantal vermeldingen van ons product op sociale media met 50% met ons netwerk van merkambassadeurs.
- Verhoog het aantal blogposts dat u per week publiceert van één naar twee met wekelijkse transcripties van podcastafleveringen.
- Verhoog de snelheid van kernproductpagina’s tot minder dan twee seconden door grote pagina-afbeeldingen te optimaliseren.
relevant
Een passend doel is belangrijk voor het voortbestaan van uw bedrijf en sluit aan bij de missie en waarden van uw bedrijf. Het zal identificeren waarom het doel belangrijk is voor uw bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat de doelen van je marketingteam ertoe doen? Hier zijn enkele voorbeelden.
- Verhoog het organische zoekverkeer naar de startpagina van de services met 20% om het verkoopteam te helpen hun omzetdoelstellingen te behalen.
- Vergroot de merkzichtbaarheid op TikTok met 50% om Gen Z-klanten aan te spreken.
- Verhoog uw bloglinks met 50% e-commerce winkel om verwijzingsverkeer naar populaire productverkooppagina’s te vergroten en de verkoop te verhogen.
Tijdslimiet
Een tijdgebonden doel bevat een specifieke deadline voor het bereiken van het doel en biedt een deadline voor verantwoording. Het zorgt er ook voor dat alle betrokkenen gemotiveerd blijven om te doen wat er moet gebeuren om te slagen. Hoe maak je de doelen van je marketingteam tijdgebonden? Hier zijn enkele voorbeelden uit het verleden die zijn aangepast om in de tijd beperkt te zijn.
- Verhoog het websiteverkeer van sociale media van 1.000 naar 3.000 per maand tegen het einde van het tweede kwartaal.
- Tot 2023 Verhoog tegen het einde van het jaar het aantal blogposts dat u per week publiceert van één naar twee met transcripties van wekelijkse podcastafleveringen.
- Verhoog het organische zoekverkeer naar de startpagina van de services met 20% in het eerste kwartaal om het verkoopteam te helpen de omzetdoelstellingen voor het tweede kwartaal te halen.
Conclusie
SMART-doelen kunnen marketingteams helpen doelen te stellen die realistisch gezien binnen een bepaald tijdsbestek kunnen worden bereikt met de middelen waarmee u kunt werken. Maak doelen met specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden componenten en reserveer tijd na de deadline om de voortgang bij te houden en de resultaten te beoordelen. Hoe meer u uw doelen en resultaten analyseert, hoe beter u uw toekomstige SMART-doelen kunt optimaliseren voor algehele groei en succes.
Meer middelen:
- Maak SMART SEO-doelen voor de activiteiten van uw bedrijf
- De complete gids voor marketingattributiemodellen
- De 9 belangrijkste SEO KPI’s die je in de gaten moet houden
Uitgelichte afbeelding: patpitchaya/Shutterstock