Microsoft kondigt platformnaamwijzigingen aan als reactie op het marktmomentum

Microsoft heeft onlangs een aantal naamswijzigingen aangekondigd voor verschillende van zijn platforms. In de afgelopen jaren heeft Microsoft Ads zijn digitale voetafdruk versneld door middel van partnerschappen met grote namen. Wijzigingen in de naam van het platform zijn te wijten aan wat de wijzigingen betekenen.

Snelle achtergrond

In de afgelopen vier jaar heeft Microsoft Ads zijn bedrijf getransformeerd en zich gericht op het bouwen van een ecosfeer die adverteerders, partners, uitgevers en eindgebruikers ondersteunt. Laten we een korte tijdlijn bekijken van de ontwikkeling van het Microsoft Ads-partnerschap:

  • in 2019: Kondigde de overname aan van PromoteIQ’s retail media-oplossing
  • in 2022: De overname van Xandr (voorheen Appnexus) wordt aangekondigd
  • in 2022: Netflix selecteert Microsoft als wereldwijde advertentietechnologie- en verkooppartner
  • in 2023: Roku Advertising bundelt de krachten met Microsoft Ads voor platformonafhankelijke samenwerking

Elke acquisitie en samenwerking veroverde extra online marktaandeel.

Het maximale uit digitale oplossingen halen

Microsoft Ads staat algemeen bekend om zijn zoekadvertentieplatform (voorheen bekend als Bing). Hoewel de Bing-zoekfunctie van Microsoft slechts een marktaandeel van 7% heeft, hebben het aanbod aan doelgroepen en native ad-platforms andere groeimogelijkheden geboden. Tegenwoordig ondersteunt Microsoft veel meer aanbiedingen op zijn advertentieplatform, waaronder:

  • Zoekopdracht
  • Scherm
  • Oorspronkelijk
  • Kleinhandelsmedia
  • Video
  • Aangesloten tv (KTV)

Met een uitgebreid aanbod en nieuwe klanten en nieuwe branches combineert de strategische uitbreiding van Microsoft “de kracht van een zoekmachine, nieuwsdistributie, besturingssysteem, bedrijfsnetwerk, browser en gamingplatform met een leveringsplatform voor uitgevers. , een vraagplatform voor adverteerders en een mediasuite voor de detailhandel.

Eenmaking van het Microsoft-merk

De twee aankondigingen van naamswijzigingen houden verband met de overnames van PromoteIQ en Xandr.

  • PromoteIQ wordt nu Microsoft Retail-media.
  • Xandr Solutions wordt nu Microsoft Monetize, Microsoft Invest en Microsoft Curate.

Volgens de aankondiging van Microsoft zullen de updates in de rest van 2023 worden uitgerold. periode. Er zullen geen onmiddellijke wijzigingen zijn in advertentiecampagnes, mediaprogramma’s voor de detailhandel of diensten voor het genereren van inkomsten met websites.

AI toevoegen aan advertentieplatforms

Naast de naamswijzigingen hintte Microsoft al snel op aanstaande AI-wijzigingen. in 2023 Microsoft heeft AI-aangedreven Bing-zoekopdracht en Edge-browser vrijgegeven aan consumenten voor positieve recensies. Microsoft zet zich nu in om generatieve AI in zijn advertentieplatforms op te nemen. Vandaag lanceerde Microsoft zijn tool voor voorspellende targeting op zijn advertentieplatform. Hoewel Microsoft geen commentaar geeft op andere specifieke updates, merkte Microsoft de volgende gebieden op waar adverteerders mogelijk AI geïmplementeerd zien:

  • Automatiseer het maken van campagnemiddelen op schaal
  • Effectiviteit van campagnemanagement
  • Ondersteun een bredere reeks advertentiedoelstellingen

Updates aan het AI-platform voor adverteerders en publishers lopen achter op sommige Google Ads-updates. Google Ads ondersteunt al het automatisch maken van items voor Performance Max-campagnes, dus deze aankondiging lijkt erop dat de versie van Microsoft binnenkort zal volgen (hoewel niet bevestigd).

Waarom zijn deze veranderingen belangrijk?

Het doel van deze naamswijzigingen is hoe Microsoft de waarde en het aanbod van elk platform communiceert. Vanuit het perspectief van adverteerders en uitgevers zijn titelwijzigingen zinvol. Een vereenvoudigde en herkenbare naam geeft Microsoft een voordeel bij het aantrekken van meer merken, grote retailmerken. Aangezien Xandr meerdere oplossingen heeft, is de strategie van Microsoft om het aanbod van oplossingen te segmenteren de juiste zet. Het is gemakkelijker voor adverteerders en uitgevers om te begrijpen welk platform voor hen geschikt is. Bij een naamswijziging kunnen andere concurrentiefactoren een rol spelen. Eerder deze maand kondigde The Trade Desk (TDD) belangrijke updates van zijn softwareplatform aan om het monopolie van Big Tech op te schudden. Naarmate meer merken opduiken en hun oplossingen verbeteren, zoekt Microsoft naar een plek aan tafel. Microsoft is hard op weg een belangrijke internationale speler te worden met advertentiemogelijkheden in 187 markten en 35 talen.

Samenvatting

Microsoft breidt zijn zoekgebied uit en diversifieert zichzelf ten opzichte van andere spelers. De overname van PromoteIQ toont een strategische focus op retail, met een uniek aanbod dat Google niet heeft. In het aanbod van Microsoft zijn ook brancheoverschrijdende use-cases te zien. Als u geen reclame maakt bij Microsoft, wacht dan niet te lang. Hun groeipotentieel lijkt nog maar net te zijn begonnen.
Uitgelichte afbeelding: Primakov/Shutterstock

Relevante berichten