De PPC-marketinggids voor retailmedia

De PPC-marketinggids voor retailmedia post thumbnail image

De meeste mensen weten dat Amazon, Walmart en Instacart betaalde zoekspots op hun websites hebben. Maar u bent zich misschien niet bewust van hun betrokkenheid bij programmatic, video, sociale media en Google Shopping. Dit is van cruciaal belang voor PPC-marketeers om te begrijpen, omdat retailmedia (ook wel commerciële media genoemd) klanten naar winkelsites drijven waar meerdere merken en producten in één transactie kunnen worden verhandeld. Dit geldt met name voor retailers met dagelijkse benodigdheden, die zorgen voor regelmatige bezoeken, zowel online als offline. Elizabeth Marsten, VP of Commerce Strategic Services bij marketingbedrijf Tinuiti, deelde haar inzichten over 2023 in haar sessie bij SMX Advanced. de retailmedia-omgeving en alles wat u moet weten.

Wat is retailmedia?

Retailmedia is in wezen een vorm van betaald zoeken. Elk bedrijf heeft een soort betaald zoekaanbod waar ze bestaande vraag kunnen verzamelen. Retailmedia verschillen echter van betaald zoeken doordat het is onderverdeeld in twee categorieën, on-site en off-site:

  • In situ
    • Gesponsorde zoekopdracht (productadvertenties)
    • Laat spandoeken zien
    • Blader door categoriepagina’s
    • Waardebonnen
    • Aanbiedingen
  • In het buitenland
    • Softwareweergave (idealiter via een beheerd netwerk)
    • Sociale media
    • e-mailen post / nieuwsbrieven
    • Sms/push-notificaties
    • Google Shopping-PLA
    • OTT

Hoe werkt retailmarketing?

Retailmarketing is gebaseerd op gegevens uit eerste hand die bedrijven de afgelopen drie decennia hebben verzameld. Dankzij deze gegevens konden marketeers klanten beter begrijpen, hoe ze zich gedragen, en vormden ze retailmarketing zoals wij die kennen.

  • “Bedenk maar eens hoeveel Kroger bijvoorbeeld van je weet als je iemand bent die regelmatig boodschappen doet bij Kroger. Misschien bent u uw klantenkaartprogramma begonnen met uw telefoonnummer, dat u nog steeds elke keer dat u uitcheckt invoert. Het maakt niet uit of het via een app is of via een zelfbedieningskassa”, aldus Marsten.
  • “Je hebt dat telefoonnummer bij de kassa zelf waarschijnlijk al een goede 20 jaar gehad. Dus zelfs in de vroege jaren 2000, toen je contant geld kreeg en een pakje kauwgom of een Twix kocht, voerde je dat telefoonnummer toch in. Nou, technisch gezien zijn deze gegevens wat ons ertoe aanzet om advertenties veel beter te richten op de dingen die u misschien wilt.

Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Wat moeten betaalde zoekmarketeers weten?

Marketeers verzamelen al 30 jaar consumentengegevens en in die tijd heeft de branche drie grote digitale golven meegemaakt.

  • De eerste grote golf kwam rond 2002 toen Google Ads naast vergelijkbare producten van bedrijven als Microsoft en Yahoo begon uit te rollen. Het kostte de techreuzen 14 jaar om 30 miljard dollar aan advertentie-inkomsten te genereren.
  • De tweede grote golf begon zich te verspreiden in 2008 toen sociale media populair werden. Het kostte merken als Meta, Twitter en Reddit 11 jaar om $ 30 miljard te bereiken. USD aan advertentie-inkomsten.
  • De derde golf begon in 2016 met de komst van retailmedia. Het kostte de sector slechts vijf jaar om $ 30 miljard te bereiken.

Marsten legt uit waarom retailmedia zo snel zijn geëvolueerd:

  • “Als u de afgelopen 10 jaar bij Google of Microsoft heeft gewerkt, is het u waarschijnlijk opgevallen dat er niet veel grote veranderingen zijn geweest. Sommigen van u herinneren zich bijvoorbeeld nog dat Google het inhoudsnetwerk hernoemde naar Display Netwerk. Dat is een behoorlijk grote verandering in de loop van de tijd in vergelijking met digitale advertenties.
  • “Nu, in termen van retailmedia, ervaren we er ongeveer elke zes maanden een. Dus zo snel gaan dingen en veranderen en veranderen.”

Waarom de winkel er nog steeds toe doet

In-store is nog steeds erg belangrijk voor retailmedia omdat de sector anders opereert dan D2C-sites.

  • “Ik geef om verkoop in de winkel, schapverkoop en zelfbedieningsverkoop omdat ik om die digitale contactpunten geef. en nog een keer, ‘zei Marsten

Marsten vertelde verder over Walmart, dat vorig jaar 3 miljard dollar verdiende. USD aan advertentie-inkomsten. Het bedrijf heeft in de toekomst enorme uitbreidingsplannen voor retailmedia en heeft een aanzienlijk voordeel ten opzichte van concurrenten zoals Amazon-winkels.

  • “Alleen al in de Verenigde Staten zijn dat meer dan 4.700 contactpunten. Bedenk hoe vaak mensen hun benodigdheden gaan halen, ik zal elke keer op pad zijn met mijn digitale mogelijkheden, ‘zei ze.

Google Shopping-PLA

Winkeliers hebben de mogelijkheid om Google Shopping-advertenties te kopen via het Target Roundel, dat wordt weergegeven in de Google SERP’s. Klanten worden omgeleid naar de target.com-ervaring wanneer ze doorklikken, maar het wordt door u gefinancierd. Dus eigenlijk kunt u met Target Roundel werken om de verkoop in de winkel te verhogen door Google-zoekopdrachten te gebruiken om uw marketingbudget te vullen. Het is een populaire keuze bij veel grote retailers zoals Best Buy en Home Depot, maar er zijn een paar details waarmee u rekening moet houden:

  • Het item dat u verkoopt, moet in de winkel zijn.
  • Loop door Roundel, dus mid-flight rapportage is beperkt (alleen maandelijks).
  • Inclusief verkoop in de winkel.
  • Kan complementair of concurrerend zijn.
  • “Rapportage duurt een minuut. Maar je krijgt verkoop in de winkel. Als iemand op zoek is naar lokale artikelen, gaan ze naar de winkel en kopen omdat ze online zien dat ze op voorraad zijn, ze gaan gewoon naar de winkel en kopen het. En je krijgt er de eer voor. Vrij cool. Ik zou zeggen, houd je opties in de gaten en wat dat zou kunnen zijn. Ik ben erg geïnteresseerd in hoe hun plan er volgend jaar uitziet.’

Hoe werken retailmedia samen met Microsoft?

Retailmedia heeft verschillende relaties met Microsoft, waaronder:

  • Hardware: Winkeldisplays en Xbox.
  • activering: Adverteer op IQ, Microsoft Ads, Xander en Netflix.
  • Automatisering / Onderzoek: ChatGBT
  • Inzichten: PowerBI
  • Gegevens: Azure/Project Oakes
  • CDP: Dynamics 365 klantinzichten.

Hoe werken retailmedia samen met Google?

Om niet te worden overtroffen door Microsoft, werken retailmedia ook nauw samen met Google op de volgende manieren:

  • Hardware: Pixel en Nest.
  • activering: DV360, YouTube, Google Ads en SA360.
  • Automatisering / Onderzoek: Bard en trends.
  • Inzichten: Google Analytics en Kijker.
  • Gegevens: Google Cloud en koppelen.
  • CDP: Customer Data Platforms en Google Cloud.

In een reactie op de samenwerking tussen retailmedia en Google voegde Masrten toe:

  • “Net als bij Microsoft, als je een retailer was en misschien een Google-bedrijf had, kan het werken met veel verschillende Google-mogelijkheden het heel gemakkelijk maken om een ​​merkaanwezigheid en activering via meerdere kanalen of meerdere platforms te hebben.” Maar hopelijk komen we uiteindelijk ook op een plek waar de inzichten kunnen worden begrepen en waarop kan worden gereageerd. Ik zou zeggen dat we er nog steeds aan werken. Het is een grote golf en we gaan nog steeds. !”

De sleutels worden weggenomen

Marsten sloot haar toespraak af met vier belangrijke punten die marketeers in gedachten moeten houden als het gaat om retailmedia:

  • Veel vergelijkbare opties: Er zijn veel overeenkomsten in termen van wie met wie werkt.
  • Een beetje in de war: We zijn nog in ontwikkeling en er zijn overeenkomsten met Google en Microsoft in de manier waarop ze hun mogelijkheden hebben opgebouwd.
  • Winkels. Winkels. Winkels: Genoeg mogelijkheden om te linken. Denk na over hoeveel geld er door de winkel gaat en de potentiële kansen van de winkelervaring.
  • Let op het snijpunt van PPC (Google en Microsoft) en retailmedia zodat ze elkaar niet overlappen: Je kunt maar beter geloven dat ze niet achterblijven als het gaat om retailmedia.

Het bericht De PPC Marketer’s Guide to Retail Media verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten