Google zal updaten wanneer de 4 attributiemodellen worden verwijderd

Vanaf half juli begint Google met het uitfaseren van vier op regels gebaseerde attributiemodellen voor advertenties en analyses:

  • Klik eerst.
  • Lineair.
  • Tijdsverloop.
  • Per positie.

Marketeers die deze attributiemodellen nog steeds gebruiken, kunnen dit tot september doen voordat ze volledig worden verwijderd.

Waarom we erom geven: Deze update is van invloed op de Google Ads-accounts van alle marketeers die deze attributiemodellen nog gebruiken. Elk patroon dat niet de laatste klik is, zal moeilijker te volgen zijn, omdat elke marketeer andere datagestuurde attributieformules heeft.

  • “In het verleden kon je lineair gebruiken en elke aanraking dezelfde waardering geven. Dat gaat je niet meer lukken. De laatste aanraking heeft geen effect, aangezien deze nog steeds beschikbaar is. Sommige informatie van de eerste aanraking zal echter veel moeilijker te vinden zijn, omdat u de formules die de attributiescores berekenen niet meer kunt zien.

Welke invloed heeft dit op marketeers? Als uw account conversies heeft met behulp van deze modellen, kunt u ze blijven gebruiken tot september, maar na deze periode worden de modellen verwijderd en kunnen gegevens verloren gaan. Ben je bezig met ombouwen zonder deze modellen te gebruiken, dan kun je na half juli niet meer overstappen. Bovendien zullen nieuw gecreëerde ombouwingen niet eens meer de mogelijkheid hebben om uit deze vier modellen te kiezen.

waarom nu Volgens een Google-woordvoerder heeft Google besloten de vier attributiemodellen te laten vallen vanwege “afnemende acceptatiepercentages met minder dan 3% van de conversies in Google Ads die deze modellen gebruiken”.

  • “Om deze redenen zullen Google Ads en Google Analytics 4 niet langer gebruik maken van first-click, lineaire, time-declining en position-based attributiemodellen. Op gegevens gebaseerde attributie, laatste klik en externe attributie worden niet beïnvloed.

Graaf dieper: Gegevensgestuurde attributie: hoe u moet nadenken over het standaard attributiemodel van Google

Relevante berichten