Google ontwikkelt een beleid voor AI-inhoud en EEAT

Google’s Gary Illyes en anderen beantwoordden veel AI-gerelateerde vragen op Google Search Central Live Tokyo 2023 en deelden nieuwe inzichten in de methoden en aanbevelingen van Google voor door AI gegenereerde inhoud. De Japanse zoekmarketingexpert Kenichi Suzuki ( Twitter-profiel ) introduceerde Search Central Tokyo 2023, gevolgd door een blogpost in het Japans met een samenvatting van de belangrijkste inzichten van het evenement. Een deel van wat er werd gedeeld, is nu algemeen bekend en gedocumenteerd, het maakt Google bijvoorbeeld niet uit of de inhoud AI is of niet. Voor zowel door AI gegenereerde als vertaalde inhoud geeft Google prioriteit aan de kwaliteit van de inhoud.

Hoe Google omgaat met door AI gegenereerde inhoud

Door AI gegenereerde inhoud taggen

Minder bekend is of Google al dan niet prioriteit geeft aan door AI gegenereerde inhoud. Een Google-medewerker, vermoedelijk Gary Illyes, antwoordde dat Google geen door AI gegenereerde inhoud markeert.

Moeten uitgevers door AI gegenereerde inhoud markeren?

De EU vraagt ​​momenteel socialemediabedrijven om door AI gegenereerde inhoud vrijwillig te markeren om nepnieuws te bestrijden. Google raadt uitgevers momenteel aan (maar vereist niet) om door AI gegenereerde afbeeldingen te taggen met IPTC-metadata van beeldgegevens, eraan toevoegend dat beeld-AI-bedrijven in de nabije toekomst automatisch metadata zullen gaan toevoegen. Maar hoe zit het met de inhoud van de tekst? Moeten uitgevers hun tekstinhoud bestempelen als door AI gegenereerd? Verrassend genoeg is het antwoord nee, het is niet nodig. Kenichi Suzuki schreef dat Google niet verplicht is om AI-inhoud expliciet te labelen. Een Google-medewerker zei dat het aan uitgevers wordt overgelaten om te beslissen of het al dan niet een betere gebruikerservaring is.
Hier is de Engelse vertaling van wat Kenichi in het Japans schreef:
“Vanuit het oogpunt van Google hoeft door AI gegenereerde inhoud niet duidelijk te worden gelabeld als door AI gegenereerde inhoud, omdat we waarde hechten aan de aard van de inhoud. Als u denkt dat het nodig is vanuit het oogpunt van de gebruiker, kunt u dit specificeren. Hij schreef ook dat Google waarschuwde voor het ongewijzigd publiceren van AI-inhoud zonder dat een redacteur deze moet beoordelen voordat deze wordt gepubliceerd. Ze adviseerden ook dezelfde aanpak met vertaalde inhoud die een persoon zou moeten beoordelen voordat deze wordt geplaatst.

Natuurlijke inhoud neemt de eerste plaats in

Een van de interessantere opmerkingen van Google was een herinnering dat hun algoritmen en signalen gebaseerd zijn op menselijke inhoud en zullen resulteren in natuurlijke inhoud bovenaan.

De Engelse vertaling van het originele Japans is als volgt:
“ML (machine learning) algoritmen en signalen leren van inhoud die door mensen voor mensen is geschreven. Begrijp daarom organische inhoud en toon deze bovenaan.

Hoe gaat Google om met AI-content en EEAT?

EEAT is een acroniem dat staat voor Experience, Expertise, Authority en Trust. Dit werd voor het eerst vermeld in de Search Quality Evaluator Guidelines van Google, waarin beoordelaars werden aanbevolen om te zoeken naar bewijs dat de auteur schrijft vanuit ervaring in het onderwerp. Momenteel kan AI geen aanspraak maken op enige materie of productexpertise. Het lijkt er dus op dat AI de kwaliteitsdrempel niet kan halen voor bepaalde soorten content die ervaring vereisen. Een Google-medewerker antwoordde dat de zaak intern besproken werd en nog niet tot een beleid was gekomen. Ze zeiden dat ze het beleid zouden aankondigen zodra ze het eens waren.

Het AI-beleid evolueert

We leven in een overgangsmoment omdat kunstmatige intelligentie beschikbaar is en niet betrouwbaar is. Grote mediabedrijven die zich haastten om door AI gegenereerde inhoud te testen, zijn stilletjes vertraagd en opnieuw beoordeeld. ChatGPT en vergelijkbare generatieve AI’s zoals Bard zijn niet expliciet getraind om inhoud te genereren. Het is dus misschien geen verrassing dat Google momenteel uitgevers aanbeveelt om de kwaliteit van hun inhoud te blijven controleren.

Lees het originele artikel van Kenichi Suzuki:
Wat ik heb geleerd op Google #SearchCentralLive Tokyo 2023
Afbeelding met dank aan Shutterstock/takayuki

Relevante berichten