Home: ’s werelds meest persoonlijke zoekmachine

Met zoveel mensen die elke dag op internet surfen op zoek naar nuttige, snelle en nauwkeurige informatie, is het logisch dat er talloze geweldige zoekmachines zijn die mensen kunnen helpen de bronnen te vinden die ze nodig hebben. Hoewel meer dan een dozijn geprezen zoekmachines in de loop der jaren zijn verdwenen of samengevoegd tot grotere spelers, zijn er enkele die de tand des tijds hebben doorstaan ​​en elke maand miljoenen zoekopdrachten aantrekken. Een daarvan is Startpage, een minder bekende zoekmachine die al meer dan 20 jaar floreert en het internet voorziet van zoekresultaten die vergelijkbaar zijn met die van de toonaangevende zoekmachine, Google.

Wat is de startpagina?

Startpage is een Nederlandse zoekmachine met sterke privacyfuncties, maar gaat ook prat op de kwaliteit van zijn zoekresultaten als een van de beste ter wereld. Dat komt omdat de zoekmachine letterlijk Google-zoekresultaten aan zijn gebruikers levert (en Google daarvoor een niet nader genoemd bedrag betaalt), terwijl gebruikersgegevens worden beschermd en alle vormen van tracking worden verwijderd om maximale privacy te garanderen. De zoekmachine is geclassificeerd als een proxy-site omdat gebruikers de geanonimiseerde weergave van het platform kunnen gebruiken om zoekresultaten te bekijken via een proxyserver en desgewenst nog meer privacybescherming kunnen toevoegen. Wat anno 2002 begon als een webdirectory, zou de komende jaren op verschillende manieren evolueren, waaronder het spiegelen van de site waarmee het uiteindelijk zou fuseren, Ixquick, en zou al snel zijn eigen unieke zoekmachine-entiteit worden die strikt Google-zoekresultaten begon weer te geven zonder personalisatie of advertenties volgen. Startpage en Ixquick gaan in 2016 fuseren. onder de naam Startpage, en ondanks enkele aanvankelijke zorgen over privacy over een gebrek aan transparantie bij het begin van de fusie, kondigde Startpage aan dat de fusie niets zou veranderen aan de missie van het merk om de privacy van de consument te beschermen, en dat doet het nog steeds. zorgen voor zoekresultaten van hoge kwaliteit. Met het hoofdkantoor in Nederland, is Startpage consequent in staat om invasieve wetten te omzeilen die gebruikers in gevaar kunnen brengen, terwijl het nog steeds zoekresultaten van topkwaliteit levert. Het is ook een meertalige zoekmachine waarmee u in 82 verschillende talen kunt zoeken en die meerdere branches biedt voor specifieke zoekopdrachten naar afbeeldingen en video’s.

Wie gebruikt de homepage?

Terwijl Home gratis is voor iedereen in de wereld (zolang ze zoeken in een van de ondersteunde talen), zijn er meer waarschijnlijke gebruikers van de zoekmachine die grote spelers zijn geworden. voor de afgelopen zeven jaar. De eerste (en misschien wel meest voor de hand liggende) groep mensen die besluiten Startpage regelmatig te gebruiken, zijn degenen die zich zorgen maken of gepassioneerd zijn over privacy. Ze houden misschien van Google en de ervaring die het biedt, maar ze ondersteunen niet wat overdreven invasief lijkt als het gaat om het vastleggen en gebruiken van gebruikersgegevens – wat Google toegeeft, maar zogenaamd om de zoekervaring te verbeteren. Aan de andere kant zijn er mensen die er gewoon niet om geven of de advertenties die ze zien gericht zijn of niet. En als ze kunnen voorkomen dat hun gegevens door een bedrijf worden afgenomen, doen ze dat. Een van de meest populaire redenen waarom anderen het gebruik van Google opgeven ten gunste van een andere, meer obscure zoekmachine om in hun dagelijks leven te gebruiken, is dat ze min of meer geen fan van Google zijn. Dit kan zijn omdat Google een van de rijkste bedrijven ter wereld is, erom bekend staat dat het op verschillende ethische koordjes loopt en als pionier in de technologie-industrie meer bezig lijkt te zijn met geld verdienen dan met verbeteren. de mensheid. Wat de reden ook is voor iemand die op zoek is naar een alternatieve zoekmachine in plaats van Google, het betekent een kans voor alle andere platforms in de ruimte.

Voor wie is Thuis?

Startpage blinkt uit in beide kerndoelen van het bedrijf. Het is een zoekmachine. De taak van een zoekmachine is om mensen te helpen snel, gemakkelijk en nauwkeurig te vinden wat ze zoeken, vaak met beperkte informatie of richting. Het reconstrueert in wezen de zoekervaring van ’s werelds populairste zoekmachine – en zijn geavanceerde technologieën en algoritmen – zonder enige persoonlijke aanpassing van de gebruiker. Een startpagina heeft een recept voor succes als deze effectief het volgende kan bieden wat gebruikers willen: privacy. Het concept en de ondersteuning van privacy is de waardepropositie van Startpage als merk, en het moet het goed doen om een ​​respectabele reputatie te behouden. Dus hoewel gebruikers een meer gepersonaliseerde algemene zoekervaring mislopen ten koste van privacybescherming, krijgen ze nog steeds een hoogwaardige ervaring die overeenkomt met die van andere zoekmachines. Als u uw locatie aan het platform toevoegt voor een beetje personalisatie, krijgt u natuurlijk een nog nuttigere zoekervaring en heeft u nog steeds een zeer beperkte hoeveelheid gegevens vastgelegd en opgeslagen.

Is de startpagina net zo goed als Google?

Hoewel de startpagina in wezen een op privacy gerichte aggregator van Google-zoekresultaten is, hangt het af van de criteria die u gebruikt om te beoordelen of de startpagina net zo goed (of beter) is dan Google. De gebruikerservaring verschilt op veel manieren, en door de resultaten of het type resultaten dat aan de gebruiker wordt gepresenteerd niet te personaliseren, mist Startpage misschien een deel van de vergelijking die ertoe heeft bijgedragen dat Google het machtige technologiebedrijf is geworden dat het is. . Home Page kan nog steeds advertenties weergeven aan zijn gebruikers, een bedrijf met winstoogmerk dat inkomsten verdient met zoekadvertenties, maar die advertenties worden alleen weergegeven op basis van contextuele aanwijzingen die worden geleverd door de zoekopdracht van een gebruiker, niet op basis van historische of gedragsgegevens die door de engine zijn verzameld. (zoals Google en andere populaire zoekmachines). Het gaat dus echt om de kwaliteit van de advertenties die op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) verschijnen, niet alleen of ze op die platforms staan. De startpagina biedt ook geen ondersteuning voor de functie voor fragmenten die door Google wordt aangeboden, dat wil zeggen het “splitsen” van webpagina’s en inhoud zodat specifieke fragmenten van webpagina’s direct bovenaan de SERP’s verschijnen. De startpagina biedt echter zijn eigen informatieve informatie aan de rechterkant van de SERP, zoals Google doet, en voornamelijk door Wikipedia gegenereerde informatie vormt het kennispaneel (net als Google). Google is een advertentiebedrijf dat jaarlijks honderden miljarden dollars genereert. En hoewel Startpage geld verdient met adverteren, verdient het veel minder dan Google, dichter bij $ 7-10 miljoen. per jaar.

Startpagina versus DuckDuckGo

Homepage is ook niet de enige populaire zoekmachine die als zoekmachine privacybescherming biedt. DuckDuckGo doet dit al sinds 2010. Het grootste verschil met Startpage is de manier waarop deze zoekmachine zoekresultaten genereert. Terwijl Startpage verbinding maakt met de API van Google en een Google-achtige ervaring biedt zonder de personalisatie, biedt DuckDuckGo zijn eigen unieke zoekresultaten en platformervaring. Naast zijn eigen webcrawler gebruikt DuckDuckGo een aantal API’s van andere websites om te reageren op zoekopdrachten, evenals andere zoekpartners zoals Bing om een ​​vriendelijke ervaring en goede resultaten te garanderen. In vergelijking met Startpage heeft DuckDuckGo de afgelopen tien jaar zeker veel meer aandacht en populariteit gekregen, maar dat omvat meer dan alleen de producten en diensten zelf. Dit omvat marketingbudgetten, bedrijfsgroottes en meer. verschillen. DuckDuckGo heeft echter nog steeds ongeveer 2% van het zoekmarktaandeel, terwijl Startpage een klein aandeel heeft (0,06% in Amerika).

Algemene zoekmachine op de startpagina van Outlook

Het idee lijkt misschien niet innovatief of zelfs maar noodzakelijk, maar Startpage is een eenvoudige zoekmachine van hoge kwaliteit die een veiligere ervaring biedt dan andere platforms en vrijwel geen gebruikersgegevens vastlegt. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat Startpage binnenkort een legitieme bedreiging voor Google zal worden, zal het interessant zijn om te zien hoe het privacymodel van de zoekmachine het blijft helpen slagen in een concurrerende ruimte die nu sterk bevolkt is met sociale mediaplatforms, winkelsites en meer. Als u meer wilt weten over privacy en tegelijkertijd hoogwaardige zoekresultaten wilt weergeven, kunt u de startpagina proberen. Het is zoals een zoekmachine zou moeten zijn: slim maar generiek en niet te invasief. Misschien vind je het gewoon leuk.
Meer middelen:

  • 10 beste video-zoekmachines
  • Maak kennis met de 7 populairste zoekmachines ter wereld
  • DuckDuckGo versus Google: een diepgaande vergelijking van zoekmachines

Uitgelichte afbeelding: Luis Molinero/Shutterstock.

Relevante berichten