Google heeft aangekondigd dat het de integratie van Google Analytics 4 (GA4)-property’s met AdSense-accounts mogelijk maakt. Deze update maakt AdSense-gegevens toegankelijk in GA4-rapporten en onderzoek, waardoor een uitgebreider overzicht van de prestaties van de site wordt verkregen.
Samenvoeging van GA4 en AdSense
Door AdSense-gegevens te combineren met andere site-analyses, zoals verkeersbronnen en gebruikersgedrag, krijgt u een uitgebreid inzicht in de prestaties van de site. U kunt deze informatie gebruiken om patronen en inzichten te identificeren waarmee u uw advertentie-inkomsten kunt optimaliseren. Dankzij de integratie kan Analytics automatisch bepaalde gebeurtenissen verzamelen, zoals advertentieklikken, vertoningen en advertentieverzoeken. Door deze gebeurtenissen automatisch voor elke advertentie te verzamelen, kan het aantal factureerbare gebeurtenissen voor 360 property’s worden verhoogd, wat een nauwkeurig rapport oplevert over advertentie-interacties. Dit lost de inconsistenties op die eerder werden waargenomen bij de integratie van Universal Analytics en AdSense.
Hoe je dat doet
Volg de onderstaande stappen om uw Analytics-property aan uw AdSense-account te koppelen.
- Meld u aan bij uw AdSense-account.
- Klik rekening > Toegang en toestemming > Google Analytics-integratie.
- Klik + Nieuwe koppeling.
- Selecteer de woning die u wilt koppelen uit de lijst.
- Klik Maak een koppeling.
Uw property is nu gekoppeld aan AdSense.
Hoe het allemaal werkt
De integratie van GA4 en AdSense vindt plaats via belangrijke processen, waaronder gedeelde ID’s, automatisch verzamelde gebeurtenissen en gegevensfusie. Om de integratie te laten werken, communiceren GA4- en AdSense-tags met behulp van gedeelde ID’s, zodat elke advertentievertoning overeenkomt met een overeenkomstige GA4-gebeurtenis. Deze relatie tussen tags zorgt ervoor dat een enkele gebeurtenis en bijbehorende advertentievertoning een ID registreren tussen GA4 en AdSense. GA4 verzamelt automatisch specifieke gebeurtenissen met behulp van de Google-tag. Deze integratie gebruikt de gebeurtenissen ad_impression en ad_click om GA4-gegevens in te vullen. De gebeurtenis ad_query wordt gebruikt om gegevens samen te voegen. Bovendien combineert GA4 zijn gegevens met AdSense-logbestanden met behulp van gedeelde ID’s om AdSense-gegevens te matchen met Analytics-gegevens. Dit integratieproces gebruikt informatie en configuratie-instellingen die beschikbaar zijn wanneer elke gebeurtenis plaatsvindt. Zodra de AdSense-rapportage-integratie is ingesteld, zijn de AdSense-opbrengstgegevens beschikbaar in het hoofdmenu ‘Onderzoek’ van de GA4-property.
Oplossen van gegevensverschillen
Ondanks de verbeterde integratie kunnen er inconsistenties zijn tussen uw AdSense-account en de AdSense-rapporten in Analytics. Dit kan worden veroorzaakt door iframes, beveiligings- of andere blokkerende software, nieuwe AdSense/Analytics-integratie, tijdlijninstellingen en ontbrekende Analytics-gegevens. Zorg ervoor dat de Google-tag op uw site correct is ingesteld en wacht tot 24 uur voordat gegevens in rapporten worden weergegeven nadat u uw AdSense- en Analytics-accounts heeft gekoppeld.
samengevat
GA4- en AdSense-integratie bieden een schat aan data-inzichten. Ondanks het potentieel om de siteprestaties en advertentie-inkomsten te optimaliseren, moet u oppassen voor beperkingen. Pas deze integratie toe met inzicht in de voor- en nadelen en mogelijke gegevensinconsistenties.
Uitgelichte afbeelding: M-Production/Shutterstock.