Google Marketing Live 2023 maakte duidelijk dat AI de rol van digitale marketing fundamenteel zal veranderen. Julia Friedman, eigenaar van het PPC-adviesbureau Neptune Moon van SMX Advanced, besprak met collega-experts uit de industrie hoe adverteerders zich kunnen voorbereiden op en gedijen in de AI-revolutie:
- Gil Gildner, oprichter van PPC-bureau Disco Sloth
- Julia Vyse, West Coast Digital Director, iProspect Canada
- Melissa Liu, adjunct-directeur van RPA, een Californisch reclamebureau.
De AI-revolutie is gearriveerd met enorme voordelen!
De SMX Group was het erover eens dat kunstmatige intelligentie het leven van digitale marketeers op veel manieren gemakkelijker zal maken. Gill merkte op dat AI-tools nuttig zouden zijn, vooral voor kleinere bedrijven die misschien niet het budget hebben om menselijke aannemers in te huren. Liu merkte ook op dat kunstmatige intelligentie adverteerders zal bevrijden van tijdrovende taken zoals het genereren van advertentieteksten. Maar ze benadrukte hoe belangrijk het is om niet zelfgenoegzaam te worden voor marketeers: “Als zoekmarketeer moet ik nu nadenken over hoe ik mijn rol kan veranderen om meer strategisch te zijn. Ik moet ook nadenken over welke nieuwe vaardigheden ik moet leren om mezelf te verbeteren.
De rol van digitale marketeers verandert
Alle drie de gastsprekers en het panellid waren het erover eens dat de rol van PPC-adverteerders evolueert en dat dit een “zorg” is voor de industrie. Gill legde uit hoe zijn bureau zich zal aanpassen aan de AI-revolutie en zei:
- “We gaan heel strategisch te werk. Het is onvermijdelijk dat het straks niet meer uitmaakt op welke knoppen we klikken. We zullen veel strategie en tactieken hebben en, eerlijk gezegd, klanteneducatie en herders. Het is onvermijdelijk dat onze rollen veranderen en het zal belangrijk zijn om dit bij te houden.
Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
Moeten marketeers hun optimisme over kunstmatige intelligentie in twijfel trekken?
Vyse was erg enthousiast over de veranderingen die Google besprak voor digitale marketeers. Ze sprak ook haar dankbaarheid uit dat ze van tevoren op de hoogte werd gesteld van hoe de industrie zich zou ontwikkelen.
- “Het is leuk om een beetje op de hoogte te zijn in plaats van dat er halverwege het jaar iets voor ons gebeurt”, grapte ze.
Maar Vyse voegde eraan toe dat hoewel AI adverteerders zal helpen, de industrie zich ook moet voorbereiden op onverwachte problemen.
- “Er is veel optimisme met AI, maar misschien moeten we het in twijfel trekken”, voegde ze eraan toe.
Nieuwe AI-tools om ‘kleinere merken’ te helpen
Google Marketing Live introduceerde een aantal nieuwe tools voor digitale marketeers, zoals Product Studio, dat volgens Gill erg handig zou zijn voor kleine en middelgrote bedrijven:
- “Sommige kleinere merken hebben niet het budget om elk product professioneel te fotograferen, ook al is het erg waardevol. We zien elke keer dat we goede media voor een klant hebben een stijging, of het nu een tv-commercial is of een productvermelding.
- “Dus Product Studio is enorm voor e-commercebureaus. Het zal kleinere merken meer creatieve controle geven. Ik denk niet dat het de grotere merken zoveel zal helpen, maar zeker middelgrote en kleinere merken.”
Bezorgdheid over door AI gegenereerde inhoud
Nadat Google nieuwe tools had geïntroduceerd om marketeers te helpen bij het schrijven van advertentieteksten, gaf Liu toe dat ze enthousiast was, maar ook benieuwd naar de redactionele kwaliteit.
- “Het schrijven van advertentieteksten vereist een diep begrip van uw klant en uw unieke verkooppositie. Ik vraag me af of de AI mij en mijn concurrenten een vergelijkbare kopie zal geven, of dat de AI-kopie wordt afgestemd op mijn unieke merk? Ze zei.
Liu uitte zijn bezorgdheid over het verlies aan originaliteit en de tone of voice van het merk als de industrie te veel vertrouwt op door AI gegenereerde kopieën. Ze benadrukte echter dat digitale adverteerders de last op zich zullen moeten nemen om ervoor te zorgen dat het probleem hun merken niet beïnvloedt. Ze legde uit hoe ze van plan is het probleem aan te pakken en zei:
- “Een van de ideeën die aansloeg, is invoerkwaliteit en hoe ik, als zoekmarketeer, het systeem beter kan voeden om mezelf te onderscheiden van mijn concurrentie. Ja, onze rollen veranderen, maar hoe kunnen we die menselijke benadering toepassen om de beste AI-gids. om ons beter te laten presteren?
Problemen met AI-afbeeldingen
Liu was ook enthousiast over de lancering door Google van AI-tools die unieke afbeeldingen kunnen maken. Maar toen ze een demonstratie van de nieuwe zoekmachinetools zag, maakte ze zich zorgen:
- “Afbeeldingen zijn automatisch gegenereerd met behulp van foto’s die van uw website zijn genomen, evenals stockfoto’s. Mijn zorg is dat als ik en mijn concurrent zeer vergelijkbare producten aanbieden en dezelfde voordelen willen communiceren, de AI ons vergelijkbare stockfoto’s zal presenteren? Omdat het problemen zal veroorzaken’, zei Liu.
Spannend nieuws voor retail, niet zozeer voor finance
Voor digitale marketeers die aan retailcampagnes werken, wees Vyse erop dat de onthullingen van Google over de generatieve eigenschappen van AI en veranderingen in de eindgebruikerservaring opwindend nieuws zijn. Ze zei:
- “Ik werk met veel detailhandelsbedrijven en restaurants, dus ik ben geïnteresseerd in het verkeer en hoe mensen omgaan met hun kaart. Als je ervaart wat er nodig is om een routebeschrijving te krijgen en ergens heen te gaan, zoals bij een winkelier die ik ondersteun. , I ben echt geïnteresseerd, hoe het eruit zal zien voor klanten.
Vyse besprak de nieuwe belangrijkste generatieve functies en voegde eraan toe:
- “Alle stappen die ze nemen om de manier waarop we campagnes maken en evalueren te veranderen, zullen geweldig zijn en niet zo geweldig. Het zal fantastisch zijn voor mijn winkeliers en restaurantklanten. Het wordt een stuk eenvoudiger en veel meer over onze thought leadership en strategie dan op knoppen drukken.” Maar aan de andere kant kan iedereen die in een sterk gereguleerde sector als de financiële sector werkt, voor een aantal uitdagingen komen te staan.
Zoekers veranderen hun gedrag
Na het bekijken van de Google Marketing Live-discussie merkte Liu dat de manier van zoeken op internet ook veel is veranderd. in 2011 ze merkte op dat consumenten 10 of meer bronnen hebben geraadpleegd voordat ze een aankoop doen. Snel vooruit naar 2023, en mensen kijken meestal naar slechts vijf bronnen online.
- “In een cultuur waar we geobsedeerd zijn door onderzoek, verbaast het me dat het zo sterk is afgenomen. Ik vraag me af of het komt omdat mensen de informatie beu zijn, of dat we gewoon veel beter onderzoek doen, dus we moeten minder middelen om het te doen. AI is een integraal onderdeel van ons leven geworden, ik vraag me af of dat aantal de komende jaren zal veranderen, “zei Liu.
Wat biedt de toekomst voor Google Ads?
Gil zei dat de industrie in de nabije toekomst veel gaat veranderen:
- “Het zou me niet verbazen als Google Ads over een jaar of twee totaal anders is. Er zijn altijd trends, maar ik ben verrast om alle tools te zien die Google introduceert. Ik denk dat het deze keer wel eens kan veranderen.”
Hoewel hij enorme veranderingen in de branche verwacht, benadrukte Gill dat zolang de ervaring nog steeds goed is voor zowel de zoeker als de klant, de AI-revolutie positief zal zijn. Maar er zullen zeker problemen zijn en de industrie zal zich gewoon moeten aanpassen. Het bericht Google Marketing Live 2023: Reacties van experts verscheen eerst op Search Engine Land.