Google zou gedwongen kunnen worden een deel van zijn advertentieactiviteiten te verkopen nadat het beschuldigd werd van het schenden van antitrustwetten van de Europese Unie. Na lang onderzoek suggereerde de Europese Commissie dat “verplichte verkoop” de enige manier is voor de zoekmachine om het probleem op te lossen.
Waarom we erom geven: Als Google een deel van zijn advertentieactiviteiten verkoopt, zou dit het begin kunnen zijn van een nieuw tijdperk van digitale marketing met een meer concurrerende markt en eerlijkere prijzen. Dit kan leiden tot meer transparantie, meer controle over campagnes van adverteerders en meer innovatie, wat kan leiden tot de creatie van nieuwe advertentietools.
Wat is er gaande: De Europese Commissie heeft een rapport opgesteld over de prestaties van Google Ads en heeft geconstateerd dat de zoekmachine de neiging heeft om prioriteit te geven aan zijn eigen advertenties, waardoor concurrerende providers in het nadeel worden gebracht. Bij het bespreken van mogelijke oplossingen zei het panel dat gedragsverbeteringen niet voldoende zouden zijn om het probleem op te lossen. In plaats daarvan adviseerde het de zoekgigant een deel van zijn bedrijf te verkopen.
Wat zei Google? Google heeft vandaag een verklaring uitgebracht waarin kritiek wordt geuit op de bevindingen van het panel. Dan Taylor, vice-president van Google Ads, schreef: “De mededeling van punten van bezwaar van de Europese Commissie bevat beweringen die niet nieuw zijn en betrekking hebben op een beperkt deel van onze advertentieactiviteiten. Ze beseft niet hoe geavanceerde advertentietechnologie verkopers helpt klanten te bereiken en hun bedrijf te laten groeien, terwijl ze de kosten verlagen en de keuze voor de consument vergroten. “Advertentietechnologie is zeer concurrerend en voortdurend in ontwikkeling. We concurreren met honderden bedrijven op dit gebied, waaronder grote namen als Amazon, Microsoft en Meta, evenals gespecialiseerde advertentietechnologiebedrijven zoals Criteo, The Trade Desk en vele anderen. Zelfs mediabedrijven en retailers bieden nu concurrerende advertentietechnologieën aan. “De digitale advertentiemarkt wordt gekenmerkt door concurrerende prijzen, levendige innovatie en sterke concurrentie die adverteerders, uitgevers en consumenten helpt. We kijken ernaar uit om te laten zien hoe onze hulpmiddelen voor advertentietechnologie helpen om het web open en toegankelijk te maken — en hoe het breken ervan de beschikbaarheid van gratis, door advertenties ondersteunde inhoud waar iedereen baat bij heeft, vermindert.
Is dit eerder gebeurd? Eerder dit jaar hebben negen Amerikaanse staten (Michigan, Nebraska, Arizona, Illinois, Minnesota, New Hampshire, North Carolina, Washington en West Virginia) hun krachten gebundeld om een soortgelijke rechtszaak tegen Google aan te spannen. Staten hebben de zoekmachine-advertentie-business beschuldigd van het overtreden van antitrustregels. Om het probleem op te lossen, riepen ze Google op om de Ad Manager-suite te ontmantelen, met het argument dat het zijn dominantie in online advertenties uitbuitte. Google ontkende de claims en vroeg om de zaak te seponeren. in 2020 Google is ook beschuldigd van het opnieuw overtreden van antitrustwetten in een poging zijn positie als leidende zoekmachine te behouden. Deze zaak wordt in september behandeld.
Dieper duiken: U kunt de volledige reactie van Google lezen op de mededeling van de Europese Commissie over haar advertentietechnologie. Het bericht De advertentiebusiness van Google staat op instorten nadat ze ervan beschuldigd werd de antitrustregels van de EU te overtreden, verscheen eerst op Search Engine Land.