Hoe u uw SEO-budget effectief kunt gebruiken tijdens downtime

Als SEO-professionals zijn we hier eerder geweest. Vlakke tijden. Onderbreking. Bezuinigingen. Uitdagingen die van invloed zijn op onze plannen en wat we nodig hebben om de klus te klaren. In sommige opzichten kunnen we naar het verleden kijken voor wijsheid, en manieren vinden om slanker en slimmer te zijn met onze strategieën. SEO is niet immuun voor bezuinigingen in onzekere tijden (ja, die zin ben ik ook beu). Of het nu gaat om een ​​recessie, een pandemie of een andere lokale of mondiale situatie, een recessie kan van invloed zijn op marketingbudgetten en op wat we kunnen doen voor onze organisaties, merken of klanten. Ongeacht de recessie of andere factoren die van invloed zijn op SEO-budgetten, zijn er zeven dingen die u kunt doen als u wordt geconfronteerd met een kleiner SEO-budget dat ik wil delen. Ik hoop oprecht dat je niet met dit scenario te maken krijgt, maar als je dat wel doet, gebruik ze dan om het meeste te halen uit waar je mee moet werken.

1. Vraaganalyse

De sleutel om te begrijpen of de factoren die van invloed zijn op het budget verband houden met zakelijke en marktomstandigheden, is het effect op de vraag. Als je aan de branding-kant zit, of als je bij een bureau of adviesbureau werkt dat zich op één branche richt, heb je waarschijnlijk ideeën. Als CSO-budgetten echter steeds lager worden en u minder moet doen met meer, moet u een analyse uitvoeren om te begrijpen of de algehele vraag naar uw product, dienst of markt afneemt. Zijn er minder mensen op zoek? Gaan er minder mensen door de trechter of de klantreis? Is er een nieuw releasepunt dat er eerder niet was?

2. Bekijk de doelen opnieuw

Net als bij de vraaganalyse, moet u de doelstellingen breder bekijken. Zelfs als de markt hetzelfde is, als u minder budget of minder middelen krijgt om mee te werken, moet u uw verwachtingen en die van uw belanghebbenden bijstellen. Kun je net zoveel doen als voorheen met minder dollars? Kun je werken met minder interne en externe middelen en toch SEO succesvol maken? Als u inhoud, technische ondersteuning of zelfs SEO-onderzoek en -strategie moet schrappen, zelfs als de marktvraag niet is veranderd, kunt u ervan uitgaan dat de resultaten en uitkomsten niet hetzelfde zullen zijn. Bekijk uw doelen opnieuw, communiceer ze en maak ze zo objectief mogelijk en gekoppeld aan uw budget en middelen. Als je wordt gevraagd om meer te doen voor minder, is dat prima, maar weet dat je het doet! Op dit moment is AI een geweldig hulpmiddel waarmee u meer kunt doen met minder, dus gebruik het slim en efficiënt waar u maar kunt.

3. Smalle digitale voetafdruk

Ik haat deze tip, maar het is belangrijk. Ik streef meestal naar meer om beter te zijn – als het kwaliteit is. Of het nu gaat om inhoud, functies, functionaliteit of aspecten van klantreistrajecten en -kanalen. Maar als u weinig tijd of beperkte middelen heeft, moet u uw digitale voetafdruk beperken. Of het nu komt door rationalisatie van middelen of uw focus en budgetten, u moet terugschalen. Als de vraag in de markt afneemt, bedenk dan niet waar mensen nog zoeken en behoeften hebben. Dit kan betekenen dat u uw lijst met onderwerpen en zoekwoorden inperkt om het deel van de trechter weer te geven waar u sterk wilt zijn voor uw meest winstgevende product- of serviceaanbod. Met een beperktere focus en minder middelen kunt u ook de behoefte aan middelen van uw site verkleinen. Of een bepaalde sectie, subsectie, subdomein of microsite nu erg gedetailleerd wordt, u zult waarschijnlijk een aantal beslissingen en strategische en tactische keuzes moeten maken die u normaal niet zou maken. Het is mogelijk dat u niet uw hele site kunt optimaliseren, dus beperk u tot wat u nodig heeft en concentreer u daarop.

4. Focus middelen

SEO kan niet worden gedaan door één persoon die alle hoeden draagt, tenzij u zich in een eenhoornsituatie bevindt. Dit vereist middelen zoals IT, webontwikkelaars, UX, makers van inhoud, merkstrategen, wettelijke/compliance- en/of managementgoedkeuringen. En misschien mis ik nog iets in bovenstaande lijst! Toen ik halverwege de jaren 2000 met SEO begon, kon ik ongeveer 80% ervan alleen doen. Er is nu om goede redenen veel meer samenwerking nodig. Wanneer u echter uw budget verlaagt, moet u zeer gefocust zijn op waar het resterende geld naartoe gaat. In sommige gevallen kan dit aan u worden gedicteerd. Als u echter nog steeds voldoende controle heeft, moet u prioriteiten stellen waar u uw budget en middelen aan toewijst. Dit betekent dat u misschien de voorkeur geeft aan inhoud boven technische updates. Of technisch, niet UX. Of CRO via linkbuilding. Wees slim, gebruik een bijgewerkte strategie en doelstellingen en wijs uw middelen toe zodat u niet overbelast raakt.

5. Korte aandachtsspanne

Wat valt er in korte tijd te winnen? Uw marktomstandigheden, doelen en de uiteindelijke omvang van uw beperkende budgetten helpen u dit te bepalen. Komt u net een paar tientjes tekort? Zet het in de hoogst mogelijke en prioritaire dingen. Ik weet dat het voor de hand liggend klinkt, maar SEO is groot en ingewikkeld. We hebben de neiging om konijnensporen te volgen. Er zijn veel afleidingen. Wees gedisciplineerd, weet wat je op korte termijn moet doen en bereiken, en doe je best om de lange termijn te vergeten. Als u probeert de lichten aan te houden, in korte tijd ROI wilt behalen en dit seizoen wilt doorkomen om uw budgetten weer omhoog te krijgen, kiest u de dingen die de grootste kans op succes op korte termijn hebben. Dit kan lokale SEO zijn, contentpartnerschappen/affiliaties, onderkant van de trechter op basis van trefwoord en inhoud, of de volledige reikwijdte/schaal van SEO, maar een zeer korte lijst met onderwerpen/termen.

6. Aanhoudende aandacht

Als je de luxe hebt om na te denken over een langetermijnstrategie, of als je waarschijnlijk getroffen bent door een terugval in de vraag maar nog steeds wat SEO-budget hebt, zijn er dingen die je kunt doen die in de toekomst kunnen helpen. Met een focus en strategie op de lange termijn kunt u sneller zijn dan concurrenten die volledig bezuinigen op budgetten of zich richten op kortetermijndenken, zelfs als de vraag er niet is. Ik kan uit ervaring spreken met klanten in eerdere recessies waarmee we hebben gewerkt, zelfs wanneer de vraag is vertraagd, en ervoor hebben gekozen om te investeren in langetermijnspelen die de vraag zullen vergroten. Dingen om in te investeren als je wat budget hebt, zelfs als je geen vraag hebt en vooruit wilt denken: websitetechnologie, infrastructuur, contentbasis, je thought leadership-platform en hoe je het volledige kanaal gebruikt als autoriteit in je branche . Als de vraag op korte termijn afneemt, durf ik te wedden dat uw concurrenten hun voet van het gas halen, waardoor u de kans krijgt om ze in te halen en er aan de andere kant sterker uit te komen – als u dat nog niet bent bovenste positie. belangrijkste onderwerpen en termen.

7. Meet de inspanning

Stop nooit met meten wat er gebeurt. U wilt een dataset van uw prestaties hebben om alles wat u kunt te objectiveren. Dit betekent verbanden kunnen leggen tussen budget, markten en andere besparingen op middelen en prestaties. Hierdoor kunt u doorgaan (of beginnen) met het kennen van de ware impact van recessies, desinvesteringen en marktfactoren op uw SEO-inspanningen. Dit zal u ook voorzien van benchmarkgegevens voor de toekomst. Als u een geschiedenis van recessies of bezuinigingen heeft, gebruik dat dan ook als aanbeveling! Doe niets zonder voorspellingen, verwachtingen en metingen. Of u nu een beursgenoteerd bedrijf of een klein bedrijf bent, gegevens zijn een doel dat een zo groot mogelijk grijs gebied elimineert.

Conclusie

Nogmaals, ik haat het om artikelen over dit onderwerp te schrijven. Ik ben echter een realist en de afgelopen maanden heb ik met eigen ogen gezien wat de gevolgen zijn van de economische omstandigheden voor mijn klanten en uiteindelijk voor mijn bureau. Als je te maken hebt met een lager SEO-budget, is dat beter dan helemaal geen budget. Sterker nog, ik zou pleiten voor een bepaald niveau van budget en investeringen als je teruggaat en het gedeelte “Langetermijnfocus” hierboven leest. Wat je situatie ook is, ik weet dat het moeilijk is. Ik ben daar bij je. Mentaal en fysiek kan het zwaar zijn. Blijf sterk mijn vriend. SEO is belangrijk, en door je erop te concentreren, objectief te zijn en te doen wat je kunt met de middelen en kansen die je hebt, kun je het doen en er aan de andere kant sterker uitkomen.

Meer middelen:

  • SEO in een recessie (werkt het nog steeds?)
  • SEO-prognoses: 3 unieke manieren om SEO-waarde te bewijzen
  • De staat van SEO: prestaties, salarissen en budgetten

Uitgelichte afbeelding: grondfoto/Shutterstock.

Relevante berichten