Vorige maand deelde ik mijn eerste Google Ads-script met GPT. Het identificeert ontbrekende RSA-headers en stelt nieuwe varianten voor. Deze maand wilde ik GPT wat meer pushen en kijken of ik er nog een script voor kon schrijven. Spoileralert: het is gelukt! Maar om daar te komen, was een beetje grip nodig. Ik zal je laten zien hoe ik de prompt heb gemaakt om een succesvol resultaat te krijgen. Het script dat ik deel, gebruikt OpenAI GPT om een samenvatting van de accountprestaties en enkele suggesties te schrijven om de prestaties van uw Google Ads-account te verbeteren.
Maak PPC-rapporten meer beschrijvend
PPC-rapportage kan een vervelende taak zijn. Het is ook van nature repetitief, met klanten en belanghebbenden die constant in hun inbox wachten op het laatste rapport – wekelijks, maandelijks of, God verhoede, zelfs dagelijks. Er zijn heel veel geweldige rapportagetools (ik werk er aan). Hoewel ze data-acquisitie en visualisatie kunnen automatiseren, vereist het begrijpen en vertellen van een verhaal met data meestal nog steeds een menselijke benadering. GPT is goed in het schrijven van meeslepende verhalen, dus het leek me een goede oplossing voor mijn probleem. GPT en generatieve AI zijn perfect voor het maken van goedgeschreven tekst. Omdat grote taalmodellen (LLM’s) miljarden woorden hebben gelezen, zijn ze erg goed in het voorspellen hoe woorden moeten worden samengevoegd om lezen interessant te maken. Hoe overtuigend ze ook zijn, ze zijn echter niet altijd waar, en dit is een groot probleem als het doel is om betrouwbare rapporten met klanten te delen. Dus besloot ik te kijken of ik de GPT een waar en perfect verhaal van de advertentieaccountgegevens kon laten zijn.
GPT waarheidsprobleem
Het nadeel van GPT is dat de grootste kracht ervan het volgende woord in een string is. Het is veel minder betrouwbaar als het gaat om feitencontrole en ervoor zorgen dat wat er wordt gezegd waar is. De training had veel blogposts kunnen bevatten over hoe u meer conversies in Google Ads kunt krijgen. Aangezien die artikelen waarschijnlijk vaak taken vermelden zoals het controleren van budgetten en het beheren van gerichte CPA’s, zal GPT deze waarschijnlijk opnemen bij het genereren van tips voor meer conversies. De informatie kan echter enigszins onnauwkeurig zijn, bijvoorbeeld of een adverteerder met een lagere CPA dan de doel-CPA moet toename of afname hun reclamebudget. GPT lost het probleem niet analytisch op, maar voorspelt de woorden die in de hint zullen worden opgenomen. Een ander probleem is dat GPT slecht blijft in wiskunde, ondanks het werk van openAI aan dit bekende probleem. Als het bijvoorbeeld feiten geeft zoals het aantal klikken en vertoningen van een campagne, is het niet veilig om aan te nemen dat het weet hoe de juiste CTR moet worden ingesteld op basis van die informatie. We weten allemaal dat het een simpele formule is: klikken/vertoningen = CTR. Soms werkt GPT, maar er is geen garantie. Om rekenfouten te voorkomen, besloot ik dat het veiliger zou zijn om de berekening zelf te doen en de resultaten in de query te zetten. In plaats van erop te vertrouwen dat GPT statistieken zoals CTR, conversieratio, enz. correct berekent, heb ik waarden voor die statistieken opgegeven bij de prompt.
GPT-feiten over uw bedrijf indienen
De specifieke taak die ik wilde automatiseren, was om te beschrijven hoe de prestaties van het account vorige maand veranderden in vergelijking met de maand ervoor en enkele optimalisatiesuggesties op te nemen. Ik kon niet meteen in de code duiken bij het maken van deze automatisering. Ik moest handmatig een proces maken dat werkte voordat ik dat proces automatiseerde. De eerste stap was om met GPT te experimenteren om te bepalen welke gegevens nodig waren om geen feiten meer te verzinnen en op de waarheid te vertrouwen om verhalen te creëren. Hiervoor moesten Google Ads-gegevens worden verstrekt met de feiten die ik wilde beschrijven. Gelukkig kan GPT een tabel als invoer nemen en uitzoeken hoe de verschillende cellen moeten worden geïnterpreteerd. Dus heb ik een campagneprestatietabel gemaakt en geëxporteerd als een CSV-tekstbestand dat kan worden gekopieerd en in de GPT-prompt kan worden geplakt. Omdat ik GPT wilde laten reageren op prestatieveranderingen tussen de twee datumbereiken, heb ik in eerste instantie twee afzonderlijke CSV-rijen opgegeven, één voor elke tijdsperiode. Twee afzonderlijke CSV-rijen gebruiken echter meer tokens dan dezelfde gegevens gecombineerd in één CSV met afzonderlijke kolommen voor verschillende datumbereiken. Dus om de automatisering een beetje beter te maken bij het omgaan met grotere accounts, heb ik een gecombineerde CSV-reeks gegenereerd. Met feitelijke gegevens die in de prompt kunnen worden ingevoegd, kon ik beginnen met het ontwerpen van de prompt om de best mogelijke resultaten te krijgen.
Snelle engineering
Omdat ik met feitelijke gegevens moest werken, moest ik GPT vertellen wat ze met die feiten moesten doen. Een prompt kan zo simpel zijn als:
“Schrijf een samenvatting van de campagneprestaties en vergelijk de twee tijdsperioden.”
GPT is slim en bepaalt wat de verschillende tijdsperioden zijn in de CSV-gegevens. Als het te veel nadruk legt op een bepaalde statistiek waaraan u prioriteit wilt geven, voegt u een prompt voor meer informatie toe, zoals:
“Sluit delen van verloren vertoningen uit van Zoeken in het overzicht.”
Ik wou ook dat het enkele optimalisatietips had. Om de suggesties geloofwaardiger te maken en meer in overeenstemming te brengen met mijn eigen stijl van leidinggeven, heb ik enkele aanvullende feiten aan de prompt toegevoegd, zoals de volgende:
De doel-MAU is $ 20. Hogere kosten zijn slecht en lagere kosten zijn goed.
Als het zoekverloren vertoningspercentage (budget) > 10% is en de CPA onder het doel ligt, moet het budget worden verhoogd.
als de MOU het doel overschrijdt, moeten de biedingen worden aangepast.
Vervolgens stuurde GPT een zeer gedetailleerde prompt met CSV-gegevens, feiten en een vraag over wat te doen met de gegevens en begon solide antwoorden te geven. Nu alle stukjes van de puzzel op hun plaats lagen, werd het tijd om GPT te vragen de automatisering voor mij te schrijven. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
Hoe GPT advertenties kan scripten
De code voor het Google Ads-script om gegevens uit het account op te halen, is niet bijzonder ingewikkeld. Dit maakt deel uit van bijna elk scenario en is zeer goed gedocumenteerd. Dus kruiste ik mijn vingers en vroeg GPT om een script te schrijven om de gegevens voor mij te krijgen met behulp van deze prompt:
Het antwoord leek een goed script, maar één ding leek een beetje afwijkend. Dit betrof het schrijven van een GAQL-query met twee datumbereiken die ik in één query wilde vergelijken. Het zou niet moeten werken.
Dus ik vroeg GPT om het opnieuw te proberen, en hoewel de implementatie een beetje veranderde, bracht het de GAQL-querydatumbereiken opnieuw in de war:
Op dit punt had ik de code zelf kunnen opgeven en repareren, maar in plaats daarvan heb ik wat snelle engineering gedaan. Wat als mijn prompt de GPT verwarde? Ik zei dit:
“Ontvang statistieken voor klikken, vertoningen, kosten, CTR, gemiddelde CPC, conversies, conversieratio en kosten per conversie voor de vorige maand en de maand daarvoor.”
Kan ik specifieker zijn en zeggen dat dit moet gebeuren in twee afzonderlijke verzoeken die later zullen worden gecombineerd? Dus heb ik de prompt gewijzigd om deze nieuwe tekst op te nemen:
“Ontvang statistieken voor klikken, vertoningen, kosten, CTR, gemiddelde CPC, conversies, conversieratio en kosten per conversie. Ontvang een 2-daags serierapport: vorige maand en de maand ervoor. maak een kaart waarbij de sleutel de campagnenaam is en deze bevat de statistieken voor de tweedaagse reeks.“
Dit is veel nauwkeuriger en het resultaat was:
GPT was nu de juiste code aan het schrijven. Nadat ik het in mijn Google Ads-account had geïnstalleerd, werkte het meteen zoals verwacht en genereerde het de vereiste CSV-gegevens. Het was een goede snelle techniekles voor mij. Als u een nieuw teamlid aanneemt dat nog nooit bij PPC heeft gewerkt, moet u waarschijnlijk vrij specifiek zijn in uw instructies wanneer u om hulp vraagt. Hetzelfde met GPT, nauwkeurigheid is belangrijk! Ook is het nog steeds belangrijk om een materiedeskundige te zijn. Iedereen die nog nooit met GAQL of API-rapportage van Google Ads heeft gewerkt, weet misschien niet dat u in één gesprek niet twee gegevensbereiken kunt krijgen. Zonder deze kennis kan het heel moeilijk zijn om een fout in een GPT-antwoord te vinden. Samenvattend, wanneer u GPT vraagt om code te genereren, is het een goed idee om pseudocode te schrijven in plaats van te algemeen te zijn en alleen te specificeren welke resultaten u verwacht. Hoe meer je het systeem vertelt hoe die uitvoer moet worden bereikt, hoe waarschijnlijker het is dat er code wordt geschreven die werkt. Omdat de CSV-gegevensextractiecode werkte, had ik code nodig om gegevens naar GPT te sturen en een samenvatting aan te vragen.
GPT gebruiken in Google Ads-scripts
API-toegang en een API-token zijn vereist om GPT in een script te gebruiken. U kunt zich hiervoor registreren op de website van OpenAI. Daarmee kun je een eenvoudige functie schrijven die de API aanroept met een prompt, het antwoord krijgt en het op het scherm afdrukt. Deze code kan worden opgevraagd bij GPT, maar ik had hem al van het RSA-script van vorige maand, dus ik heb hem maar weer gebruikt. Hier is een codefragment voor het gebruik van GPT in Google Ads-scripts
Samengesteld
Vervolgens combineerde ik de twee bovenstaande scripts. Het eerste script haalt de gegevens op die ik nodig heb voor mijn prompt, en het tweede script stuurt die gegevens als prompt naar de GPT en legt het antwoord vast, dat vervolgens op het scherm wordt weergegeven. Pak hier een kopie van de volledige code en vergeet niet uw API-sleutel toe te voegen om aan de slag te gaan: dan zou u moeten experimenteren met feiten en aanwijzingen. De coderegel waarin u de feiten invoert, moet de informatie bevatten waarvan u wilt dat GPT deze weet, zoals:
Wat is jouw doel?
Of een getal boven of onder het doel goed of slecht is.
Feiten over de methode voor accountoptimalisatie (dwz wat u aanbeveelt te doen als de CPA te hoog is en het aantal vertoningen is afgenomen).
Bij het samenvatten van de prestaties gaat GPT uit van de feiten die u verstrekt, niet van fictie. U kunt ook een call-to-action maken zoals u dat wilt. U kunt GPT bijvoorbeeld vragen om bepaalde statistieken in uw samenvatting op te nemen of uit te sluiten, of u te vertellen in welke stijl u moet schrijven, zoals conversatie of zakelijk georiënteerd. Merk op dat dit script de OpenAI API gebruikt, dat is Nee Vrij. Dus elke keer dat u het uitvoert, kost het geld. Ik raad aan om dit script op aanvraag uit te voeren en het niet op een automatisch schema te zetten.
Samenvatting van PPC-prestaties met GPT
GPT schrijft goed, maar kan problemen hebben met feitelijke nauwkeurigheid. Daarom is het goed om zoveel mogelijk feiten in je prompts op te nemen. Met behulp van een Google Ads-script kunnen feiten over accountprestaties automatisch worden opgesteld in een indeling die werkt met GPT. Gebruik dit script om GPT-feiten over uw account te verstrekken en een prestatieoverzicht te krijgen dat kan worden gedeeld met klanten en belanghebbenden. Ik moedig je aan om het te bekijken en me te vertellen wat je ervan vindt. Het bericht Dit Google Ads-script gebruikt GPT om accountprestaties samen te vatten verscheen eerst op Search Engine Land.
Veel marketeers vinden het moeilijk om relevante en boeiende advertentie-items te maken. Vooral met de overstap naar responsieve zoekadvertenties kunnen koppen gemakkelijk overbodig worden, waardoor u het risico loopt op
Er komen nieuwe details over de professionele versie van OpenAI ChatGPT naar voren, aangezien sommige gebruikers vroegtijdig toegang krijgen tot de snellere chatbot. Hoewel er geen officiële aankondiging is van
Google Analytics heeft de mogelijkheid geïntroduceerd om itemspecifieke aangepaste parameters uit e-mails te verwerken. handelsgebeurtenissen die plaatsvinden op uw website of app. Deze parameters kunnen worden geregistreerd als aangepaste dimensies