Dynamische weergave: zou u het nog steeds moeten gebruiken?

Dynamische weergave kan uw JavaScript SEO-problemen effectief oplossen, maar Google adviseert dat het een tijdelijke oplossing moet zijn, geen langetermijnoplossing. Omdat dit extra complexiteit aan uw website toevoegt, wordt het aanbevolen om hydratatie, statische weergave of server-side weergave te gebruiken. Zowel Bing als Google zijn van mening dat dynamische weergave belangrijk genoeg is om geadverteerd te worden als een snelle oplossing voor Google’s crawl- en indexeringsproblemen met JavaScript. Dit betekent dat webontwikkelingsteams en de technische SEO-gemeenschap het dynamische weergaveproces moeten begrijpen en waarom het slechts als een tijdelijke opzet moet worden beschouwd.

Wat is dynamische weergave?

Dynamische weergave combineert het beste van twee werelden door JavaScript-inhoud anders weer te geven. De volledig gerenderde inhoud (de statische HTML-versie van de pagina’s) wordt naar zoekmachines gestuurd, terwijl normale (client-side gerenderde) inhoud wordt aangeboden aan reguliere websitebezoekers. Met deze weergavemethode kan uw site crawlers zoals Googlebot dynamisch detecteren en Google in staat stellen uw inhoud te crawlen en te indexeren zonder JavaScript uit te voeren. Omdat dynamische weergave relevante websites biedt aan gebruikers en bots van zoekmachines, helpt het de tijd te verkorten die nodig is om elke pagina te crawlen. Niet alle websites hebben dynamische weergave nodig, maar hoe werkt het precies?

Hoe dynamische weergave werkt

Het implementeren van dynamische weergave kan complex, arbeidsintensief en tijdrovend zijn. Het dynamische weergaveproces werkt meestal door een volledige JavaScript-ervaring te bieden aan gebruikers en HTML-bestanden aan zoekmachines.

  • Een externe dynamische renderer zoals Prerender.io is op de server geïnstalleerd om zoekcrawlers te definiëren.
  • Verzoeken van crawlers worden doorgestuurd naar een renderer die dient als vertaling van crawlervriendelijke inhoud (zoals een statische HTML-versie). Deze pagina wordt vervolgens in de cache opgeslagen voor later gebruik.
  • Het verzoek van de menselijke gebruiker wordt normaal behandeld en naar de website gestuurd. U kunt dit deel van het dynamische weergaveproces ook gebruiken om te bepalen of ze desktop- of mobiele inhoud nodig hebben.

Welke problemen kan dynamische weergave oplossen?

Dynamische weergave helpt Google uw website sneller te crawlen en te indexeren door relevante, door JavaScript gegenereerde inhoud te selecteren. Dit betekent dat zoekmachines pagina’s sneller krijgen, zodat ze meer pagina’s van uw website kunnen bekijken, wat betekent dat meer van uw pagina’s verschijnen in pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s). Door de noodzaak voor zoekmachines om JavaScript te verwerken weg te nemen, kunt u snelheidsgerelateerde problemen met het crawlbudget optimaliseren en voorkomen dat zoekmachines JavaScript-geladen inhoud overslaan. Dit maakt de techniek ideaal voor grote sites die veel inhoud genereren die regelmatig wordt bijgewerkt (bijvoorbeeld een e-commerce winkel met bijgewerkte inventaris). Meer door Google geïndexeerde inhoud zal uw inspanningen op het gebied van inhoudsmarketing en investeringen in organische zoekkanalen helpen.

Moet je toch dynamische weergave gebruiken?

Dynamische weergave is nog steeds geweldig voor grote, JavaScript-compatibele websites die voortdurend in ontwikkeling zijn, maar alleen als kortetermijnoplossing. Het is ook handig voor bedrijven die hun testbudget moeten maximaliseren en geen technische middelen hebben. Omdat het sneller is en minder resources vereist dan server-side rendering, is het ook eenvoudiger te implementeren. Er zijn drie gevallen waarin webontwikkelaars zouden moeten overwegen om tijdelijk dynamische weergave te gebruiken:

  • Als u een grote website heeft met snel bewegende inhoud die snel moet worden geïndexeerd – het helpt u bij het rangschikken en vergroten van verkeer en inkomsten.
  • Als uw site afhankelijk is van moderne JavaScript-functionaliteitdynamische weergave kan de grootschalige verwerkingsbeperkingen van JavaScript overwinnen en tegelijkertijd het aantal HTTP-verzoeken verminderen.
  • Als uw website afhankelijk is van delen op sociale netwerken en chat-apps die toegang tot pagina-inhoud vereisen – ingebedde social media-muren, widgets, enz.

Wordt dynamische weergave gemaskeerd?

Google definieert cloaking als “het verzenden van verschillende inhoud of URL’s naar mensen en zoekmachines om zoekrangschikkingen te manipuleren en gebruikers te misleiden”. Dit wordt beschouwd als een black hat SEO-tactiek, zoals het tonen van een pagina over honden aan gebruikers en een pagina over katten aan bots. Terwijl dynamische weergave verschillende inhoud naar beide partijen stuurt, is dit alleen voor het vooraf weergeven van uw inhoud naar bots. Als u dynamische weergave implementeert, minimaliseert u de verschillen tussen de pagina die u naar zoekbots verzendt en de versie voor gebruikers. Door dezelfde inhoud te bieden aan crawlers en gebruikers, kan Google eenvoudig, snel en kosteneffectief indexeren.

Hoe dynamische weergave als oplossing te gebruiken

Als uw website door JavaScript gegenereerde inhoud bevat die niet toegankelijk is voor zoekmachines, kan volgens Google dynamische weergave worden gebruikt als oplossing voor het probleem. Als uw bots problemen hebben met door JavaScript gegenereerde inhoud, gebruikt u dynamische weergave om ze te detecteren en de door de server gegenereerde versie zonder JavaScript weer te geven. Gebruikers krijgen dan de client-side versie van de inhoud te zien. Dynamische weergave daarentegen zorgt voor extra, onnodige complexiteit en Google-bronnen. Omdat het veel pre-render-verzoeken genereert, kan het uw server aanzienlijk vertragen. Dynamische weergave is geen haalbare optie op de lange termijn, omdat hiervoor twee afzonderlijke versies van de site moeten worden ondersteund. U moet afzonderlijk controleren of uw site goed is geoptimaliseerd voor gebruikers en zoekmachines, waardoor kostbare tijd van uw SEO- en ontwikkelingsteams wordt verspild die beter elders kunnen worden besteed. Ten slotte betekent dynamische weergave dat uw klanten een client-side versie van uw website te zien krijgen. Als gebruikers oudere apparaten hebben die niet zijn gebouwd voor grote hoeveelheden JavaScript, kan dit de paginaprestaties en gebruikerservaring verminderen.

Samenvatting

Dynamische weergave is een ideale tijdelijke oplossing voor JavaScript SEO-problemen. Stel uzelf de volgende vragen voordat u besluit verder te gaan:

  • Is uw site geïndexeerd?
  • Gebruikt uw site JavaScript voor sommige of alle inhoud?
  • Verandert uw inhoud regelmatig?
  • Loopt u tegen budgetbeperkingen aan?
  • Is uw technische team overweldigd door server-side rendering te implementeren?

Dynamische weergave is bedoeld om webpagina’s op te lossen die niet worden weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines, maar we raden altijd aan om ze op de server in te dienen. Het is immers makkelijker te onderhouden met slechts één versie van de site en het bespaart tijd door niet te hoeven controleren of de versies voor gebruikers en Googlebot identiek zijn. Zodra u uw ontwikkelingsresources en technologische mogelijkheden hebt beoordeeld, zoekt u naar mogelijkheden om naar server-side rendering te gaan, zodat alle user-agents dezelfde inhoud ontvangen.
Meer middelen:

  • Servertoewijzing: SEO-voor- en nadelen
  • Inleiding tot het renderen van SEO
  • Hoe zoekmachines werken

Uitgelichte afbeelding: stegworkz/Shutterstock

Relevante berichten