Als u de kans heeft gehad om de eerdere handleidingen te lezen die we over Google Analytics 4 (GA4) hebben gepubliceerd, weet u waarschijnlijk dat dit geen plug-and-play-analysetool is zoals Universal Analytics. Er is veel informatie om op te nemen en de tijd dringt om GA4 correct in te stellen.
Google-screenshot, 2023 Kunnen. Omdat GA4 een complexere tool is, is het gemakkelijk om fouten te maken die de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de verzamelde gegevens kunnen verstoren. In dit artikel onderzoeken we de vijf meest voorkomende Google Analytics 4-fouten die gemakkelijk kunnen worden gemaakt, en geven we u enkele praktische tips om ze te vermijden.
1. De bewaartermijn van de gegevens is niet bepaald
Standaard wordt GA4 geleverd met een bewaartermijn van twee maanden, die u kunt instellen op 14 maanden. Voor onderzoeksrapporten op maat geldt een bewaartermijn, terwijl standaardrapportgegevens nooit verlopen. Aan het einde van de bewaartermijn worden de gegevens automatisch gewist. Dit betekent dat als u deze instelling niet wijzigt wanneer u GA4 instelt, u geen aangepaste rapporten kunt uitvoeren en waardevolle historische gegevens kwijtraakt. Ga naar om de bewaartermijn te wijzigen Gegevens instellingen > datum opslag, en selecteer 14 maanden in het vervolgkeuzemenu.
Bewaar instelling. U ziet ook een selectievakje “Gebruikersgegevens opnieuw instellen bij nieuwe activiteit”, wat betekent dat de bewaarperiode van 14 maanden wordt geteld vanaf het laatste bezoek van de gebruiker. Met andere woorden, elke keer dat een gebruiker een nieuwe activiteit uitvoert, wordt de bewaartermijn van zijn gegevens met nog eens 14 maanden verlengd. Eerlijk gezegd kan ik geen use-case bedenken waarbij je ervoor zou kiezen om deze optie uit te schakelen, dus laat ik deze ingeschakeld.
2. Dimensies met hoge kardinaliteit
Dimensies met een hoge cardinaliteit zijn dimensies die meer dan 500 unieke waarden op één dag hebben. Dit kan leiden tot uitdagingen en beperkingen bij het analyseren van gegevens in GA4. De kardinaliteit van GA4 kan een negatieve invloed hebben op de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de gegevens. Als u bijvoorbeeld het exacte aantal woorden bijhoudt als een aangepaste dimensie voor elke artikelpagina, kunt u een grote kardinaliteit hebben als u duizenden artikelen heeft, omdat elk artikel een ander aantal woorden kan hebben.
Hoge kardinaliteit oplossen
Overweeg een groep waarden te maken om de effecten van GA4 met hoge kardinaliteit te verminderen. Op basis van het voorbeeld van het aangepaste aspect van het aantal woorden hierboven, maakt het echt niet uit of het artikel 500 woorden of 501 woorden is. U kunt de waarden verdelen in bereiken zoals:
<500.
500-1000.
1001-1500.
1501-2000.
+2000.
En in plaats van te veel verschillende waarden te pushen, heb je maar vijf verschillende dimensies. Definieer ook, als best practice, aangepaste aspecten altijd op een verstandige manier. Zorg ervoor dat de aangepaste dimensies voldoen aan uw analysedoelen en houd rekening met hun potentiële impact op de gegevensnauwkeurigheid en het resourceverbruik.
3. Niet gekoppeld aan een BigQuery-account
Linken naar BigQuery was beschikbaar in Universal Analytics 360, maar niet in de gratis versie. Met GA4 hebben alle gebruikers nu toegang tot deze premiumfunctie. Aangezien het gegevens naar BigQuery exporteert vanaf het moment dat u zich aanmeldt, is het belangrijk om het vanaf het begin in te stellen om zo veel mogelijk historische gegevens te hebben. BigQuery heeft een groot voordeel ten opzichte van aangepaste GA4-rapporten omdat de gegevens nooit worden geselecteerd, terwijl in aangepaste rapporten de gegevens worden geselecteerd als er meer dan 10 miljoen records in het verkenningsrapport staan. evenementen. Ga naar BigQuery Links in GA4-instellingen om GA4 aan BigQuery te koppelen.
BigQuery-referenties
BigQuery-referenties Om de BigQuery-binding te voltooien, moet u een BigQuery-project maken waarin u uw factuurgegevens moet invoeren. Het is gratis en elke maand is 10 GB gratis; het brengt u $ 0,02 per GB in rekening als u dat aantal overschrijdt.
4. Kan geen aangepaste doelgroepen instellen
GA4 heeft krachtige mogelijkheden voor het opbouwen van doelgroepen, waarover u meer kunt lezen in onze gids voor het maken van segmenten en doelgroepen. Met GA4 Audiences kunt u specifieke gegevenssegmenten analyseren en waardevolle inzichten verkrijgen. U kunt bijvoorbeeld doelgroepen maken, zoals betrokken gebruikers, geabonneerde gebruikers of gebruikers die in de afgelopen 30 dagen een aankoop hebben gedaan. Het is een goed idee om uw eigen ICP-doelgroepen te maken en deze als conversies te markeren. Omdat kijkdatums niet met terugwerkende kracht zijn, is het belangrijk om uw doelgroepen aan het begin van het instellen te definiëren om historische gegevens te verzamelen.
5. Gebruik van automatische migratie vanuit Universal Analytics
GA4 is een heel ander beest vergeleken met UA, met een ander datamodel. Hoewel het de mogelijkheid biedt om automatisch Universal Analytics-gebeurtenissen te verzamelen, is het beter om het niet te gebruiken, omdat het een kans is om uw analyses te heroverwegen en uw architectuur voor het verzamelen van gebeurtenissen opnieuw te ontwerpen voor betere analyses.
Verzamel Universal Analytics-gebeurtenissen.
6. Ongevraagde verwijzingen zijn uitgesloten
Vaak e-mailen Merchant-sites hebben betalingsverwerkers van derden die op verschillende domeinen worden gehost. Als ze worden teruggeleid naar de site nadat de gebruiker het afrekenen heeft voltooid, zal GA deze detecteren als een nieuwe sessie omdat de omleiding anders is. Om dit te voorkomen en de conversiegegevens niet te verstoren, moet u dergelijke domeinen uitsluiten van de verwijzing, zodat GA geen nieuwe sessie start. Bij SEJ hebben we bijvoorbeeld een domein met een korte link “sejr.nl” dat als hetzelfde domein moet worden behandeld, dus hebben we het toegevoegd aan de uitzonderingenlijst. Als u subdomeinen heeft en meerdere subdomeinen wilt bewaken met dezelfde GA4-property, moet u uw domein uitsluiten van doorsturen om dezelfde sessie te behouden wanneer gebruikers van het ene subdomein naar het hoofddomein navigeren.
Tag-instelling configureren
Ongevraagde doorverwijzingen
Maak een lijst van ongewenste verwijzingen
7. Onjuiste keuze meldidentiteit
De volgende rapportage-identiteitsopties zijn beschikbaar voor GA4:
Door elkaar.
Na het opmerken.
Op apparaatbasis.
Mogelijkheid om identiteit te melden. Het goede nieuws is dat u deze opties op elk gewenst moment heen en weer kunt schakelen en dit wordt weerspiegeld in uw aangepaste verkenningsrapporten. Wel wil ik vermelden waarom het belangrijk is om op basis van uw business case de juiste optie te kiezen. Als u geen login en gebruikers-ID op uw site heeft, moet dit in 99% van de gevallen “per apparaat” zijn, omdat de andere twee opties de conversiegegevens kunnen vertekenen. De reden is de privacy van de gebruiker. Wanneer Google Signals is ingeschakeld, gebruikt GA gebruikers-ID’s om gebruikers op verschillende apparaten te volgen en koppelt ze vervolgens aan elkaar als ze zijn ingelogd op Google-accounts op verschillende apparaten. De kans bestaat dat de identiteit van de gebruiker wordt onthuld. In dergelijke gevallen verbergt het gebruikersgegevens uit rapporten en modelleert het de gegevens op basis van gebruikersgedrag. Het modelleren van gegevens kan enige onnauwkeurigheid introduceren, aangezien het een schatting is in plaats van een exacte meting. Met de gesimuleerde en bewaakte opties ziet u vaak “Toegepaste gegevensdrempels” in uw rapporten, die van invloed zijn op de nauwkeurigheid van de gegevens.
Drempel toegepast. U kunt proberen tussen deze opties te schakelen en te zien hoe uw gegevens veranderen. Als u een aanzienlijk verschil ziet in conversies tussen gecombineerde, bijgehouden identiteiten en per apparaat, kunt u beter de laatste optie gebruiken. Apparaatgebaseerde identiteit werkt op dezelfde manier als Universal Analytics-tracking.
Conclusie
Tot slot is het erg belangrijk om veelvoorkomende configuratiefouten te voorkomen bij het instellen van Google Analytics 4 om nauwkeurige en betrouwbare gegevensverzameling te garanderen. Door deze potentiële valkuilen te begrijpen en de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen, kunt u het meeste uit GA4 halen en zinvolle inzichten in uw website of applicatie krijgen. Bovendien vereist GA4 doorlopend onderhoud in plaats van een eenmalige installatie. Als u uw gegevens niet regelmatig controleert en analyseert, kunt u kansen missen en het moeilijk vinden om problemen tijdig te identificeren en op te lossen.
Meer middelen:
Google Analytics 4: drie statistieken die u moet kennen om Google-advertenties te optimaliseren
Leer GA4: 17 beste gidsen en leermiddelen
Maak kennis met Google Analytics 4: de complete gids
Uitgelichte afbeelding: cast van duizenden/Shutterstock.
Google Analytics introduceert de volgende nieuwe functies die de rapportage-ervaring verbeteren, met name voor property’s met grote en complexe gegevens: Pictogram voor gegevenskwaliteit op individueel kaartniveau. Voorheen werd het pictogram
Met het nieuwe advertentiecentrum van Google kunnen gebruikers zich afmelden voor gerichte advertenties zonder nuttige functies zoals gepersonaliseerde zoekresultaten op te geven. Voorheen betekende het uitschakelen van gerichte advertenties dat
Op deze manier is productbeheer een sterk geïntegreerde, functieoverschrijdende rol binnen een organisatie. Hetzelfde geldt voor SEO. “De realiteit is dat elke dag iedereen die een website aanraakt aan SEO