Scrolldiepte-tracking instellen in GA4

Scrolldiepte-tracking instellen in GA4 post thumbnail image
Als u bekend bent met Google Analytics 4 (GA4), weet u waarschijnlijk al dat scroll-tracking er standaard in is ingebouwd. En natuurlijk kun je jezelf afvragen: waarom heb ik aangepaste scrolldiepte-tracking nodig? De “ingebouwde scrolgebeurtenis” van GA4 wordt geactiveerd wanneer de gebruiker ongeveer 90% van de pagina scrolt, maar u wilt waarschijnlijk meer weten, bijvoorbeeld hoeveel gebruikers 50% of zelfs 25% van de pagina hebben gescrolld. . Daarom moet u aangepaste scroldiepte-tracking instellen in GA4. Door de scrolldiepte bij te houden, kunt u inzicht krijgen in de betrokkenheid en het gedrag van gebruikers, begrijpen hoeveel inhoud gebruikers consumeren en dienovereenkomstig optimaliseren. We onderzoeken de implementatie met behulp van Google Tag Manager (GTM). Over het algemeen zou ik het ten zeerste aanbevelen om GTM voor GA4-configuratie te gebruiken via gtag.js, omdat het erg leuke functies heeft die je kunt gebruiken en minder tijd hebt om de installatie te onderhouden. U kunt op zijn minst hybride gaan en GTM gebruiken met de datalayer.push-methode wanneer u meer gedetailleerde trackingcontrole nodig heeft. We leren hoe u scrolldiepte-tracking instelt en hoe u een voorbeelddashboard voor het insluiten van inhoud kunt maken in Looker Studio.

Hoe scrolldiepte-tracking in te stellen

Allereerst moeten we de standaard scroll-tracking uitschakelen Verbeterde meting stroom. Ga naar Informatiestroom > Klikken per stream. Informatiestroom Verbeterde metingen Verbeterde metingen. Schakel het volgen van scrollen uit in het pop-upvenster. Scroll-trackingScroll-tracking. Ga naar de instellingenpagina van GA4 Custom Definitions en voeg een aangepaste dimensie “scroll_percentage” toe (u kunt het een willekeurige naam geven). We zullen dit gebruiken om schuifdieptedrempels te verzenden. scroll_percentage aangepast aspectScroll_percentage aangepaste dimensie. Ga naar Variabelen in Google Tag Manager en schakel de volgende drie ingebouwde variabelen in:
  • Scroldieptedrempel.
  • Scrol diepte-eenheden.
  • Scrol richting.
Zwevende variabelenZwevende variabelen. Ga naar Triggers en voeg een trigger voor scrolldiepte toe met de naam Custom Scroll. Voeg een trigger toe Voeg een trigger toe Stel de startparameters in Triggerinstellingen instellen Voeg in de Percentage-instellingen de scroldiepteniveaus toe die u wilt volgen als een door komma’s gescheiden lijst. Opmerking: als u een site met veel verkeer heeft en te veel drempels toevoegt, zoals (21,22,23….90) enz., bereikt u mogelijk de 1 miljoen dagelijkse exportlimieten van GA4 BigQuery en verliest u een van de grootste voordelen van GA4. . U merkt misschien dat er ook pixelwaarden zijn die u kunt gebruiken om de schuifdiepte in pixels bij te houden. Het kan in sommige gevallen zinvol zijn om te gebruiken, maar het heeft naar mijn mening geen brede use-cases. Het bijhouden van een scrolldiepte van 1000 pixels geeft bijvoorbeeld mogelijk niet nauwkeurig weer hoeveel van een artikel gebruikers hebben gelezen, aangezien de lengte van artikelen kan variëren van 2000 pixels tot 10.000 pixels. Ga naar Labels GTM en voeg een Evenement label. Gebeurtenis-tagGebeurtenis-tag. Typ “scroll” in de gebeurtenisnaam en stel de aangepaste parameter in op “scroll_percentage”. Scrollgebeurtenis met aangepast aspect scroll_percentage Scrollgebeurtenis met aangepast aspect scroll_percentage Selecteer Scroll Depth Threshold, een ingebouwde variabele, als de waarde Selecteer als waarde de ingebouwde variabele Scrolldieptedrempel Selecteer trigger Aangepast scrollen. Stel de trekker in Stel de trigger in op Aangepast scrollen. Kortom, aangepaste scroll-tracking werkt:
  • Schakelt standaard scroll-tracking uit.
  • Voeg dezelfde scroll-monitor opnieuw toe met de gebeurtenisnaam ‘scroll’.
  • Scrolldieptedrempels verzenden in een aangepaste parameter.
Laten we na het instellen van het bijhouden van de scrolldiepte eens kijken hoe we een Looker Studio-dashboard (voorheen Google Data Studio) kunnen instellen om artikelen met hun gemiddelde scrolldiepte te rapporteren.

Een Scroll Depth-rapport maken in Looker Studio

Open Looker Studio en voeg GA4 toe als bron. Looker-studioLooker-studio. Voeg een draaitabel in als grafiektype. Samenvattende tabellenSamenvattende tabellen. Voeg “PagePath” toe als een rijdimensie en “scroll_percentage” als een kolomdimensie. Voeg “Totaal aantal gebruikers” en “Aantal gebeurtenissen” toe als statistieken. Overzichtstabel met gegevensOverzichtstabel met gegevens. Pas een filter toe met “Event Name” met “scroll” om andere events zoals page_view uit de data te filteren. Vanwege de specifieke kenmerken van de gegevensstructuur van GA4 worden alle gebeurtenissen geëxtraheerd en is een filter vereist om geen van de scrolgebeurtenissen te verwijderen.

Een scrolldiepterapport maken tijdens verkenning

Hetzelfde rapport kan worden gemaakt voor onderzoek, hoewel ik aanraad om Looker Studio te gebruiken, omdat je het kunt delen met je redactie en het gemakkelijker te lezen is. Ga naar om een ​​verkenningsscrolldiepterapport te maken Bladeren en maak een blanco “freeform” rapport aan. Voeg dimensies toe zoals “paginapad” en “scroll_percent”. verkennenverkennen. Maak een rapport op basis van de schermafbeelding. Scroll diepte rapportScroll diepte rapport. Vergeet niet alleen de gebeurtenissen met de naam “scroll” te filteren. Het is ook handig om conversies in te stellen op basis van scrolldiepte. We hebben bijvoorbeeld een set conversies waarbij 50% van het artikel wordt gelezen. Om de conversie in te stellen op basis van de scrolldiepte, gebruiken we een van de beste functies van GA4, de gebeurtenisinstelling op basis van de gebeurtenisparameters. Ga naar Evenementen instellingen en klik Maak een evenement aan knop in de rechterbovenhoek. EvenementenGebeurtenissen Voer in het pop-upvenster Gebeurtenisnaam=scroll en scroll_percentage=50 in en geef de gebeurtenis een naam. 50% aangepaste scrolgebeurtenis op basis van de scroldiepteparameter50% aangepaste scrolgebeurtenis op basis van de scroldiepteparameter. Markeer dit als een conversie in uw conversie-instellingen. conversiesconversies.

Conclusie

Hier hebben we besproken hoe u de scrolldiepte kunt controleren met GA4, wat een belangrijke maatstaf is voor het meten van de betrokkenheid van het publiek. Ik zou aanraden om verschillende segmenten te maken en te vergelijken hoe elk type gebruiker omgaat met uw inhoud. Overweeg ook om uw gegevens samen te voegen met Google Search Console om te zien welke zoekwoorden meer van uw inhoud genereren. In de toekomst zullen we u meer vertellen over het gebruik van GA4 en u helpen het in te stellen. Om op de hoogte te blijven van toekomstige gidsen, kunt u zich abonneren op onze nieuwsbrief. Meer middelen:
  • Google Analytics 4 Event Tracking: instellen
  • De zoekresultaten van Google Desktop scrollen nu continu
  • Leer GA4: 17 beste gidsen en leermiddelen
Uitgelichte afbeelding: fizkes/Shutterstock

Relevante berichten