Hoe het management te overtuigen waarom ze niet om SEO heen kunnen

Welnu, het is 2023 en we proberen nog steeds bedrijven ervan te overtuigen dat SEO niet alleen een mooi acroniem is voor ‘enkele extra opties’. Het is alsof je een oude hond nieuwe trucjes probeert te leren, behalve dat de hond een bedrijf is en de truc is “niet onzichtbaar zijn in de resultaten van zoekmachines”. Sommige dingen veranderen nooit. Dit is niet de schuld van het management van het bedrijf. In de meeste gevallen weten ze van SEO. Sommigen begrijpen echter niet de waarde die het kan bieden. Dit is een probleem wanneer er concurrerende budgetten zijn en de aantrekkingskracht van andere, meer gevestigde marketingstrategieën. Je hebt het waarschijnlijk al eerder gehoord, maar het ontwikkelen van SEO-leiderschap is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om hen te overtuigen van de waarde van SEO. En dat betekent laten zien hoe SEO een strategisch initiatief is voor elk bedrijf – en een plaats aan tafel verdient. Hier zijn de stappen die u kunt nemen om het management te helpen begrijpen waarom ze SEO niet kunnen negeren en waarom ze er om moeten geven.

1. Definieer SEO

Afhankelijk van het type bedrijf waarmee u te maken heeft, moet u misschien bij de basis beginnen. Dit betekent uitleggen wat SEO eigenlijk doet en hoe het u kan helpen uw belangrijkste marketingdoelen te bereiken. De verklaring kan zo simpel zijn als:

  • Wat is SEO: SEO verbetert een website om beter te presteren in de resultaten van zoekmachines.
  • SEO-voordelen: Het voordeel van SEO is het genereren van meer gericht verkeer naar uw website.
  • SEO-doelstelling: Het doel van SEO is uiteindelijk om meer inkomsten voor het bedrijf te genereren, omdat de website en het bedrijf leads uit zoekresultaten kunnen converteren.

2. Leg de waarde van SEO uit

Nu de basis achter de rug is, kunt u dieper ingaan op waarom bedrijven zoekmachines niet kunnen negeren als marketingkanaal. Deze concepten kunnen helpen:

Uw doelgroep gebruikt een zoekmachine

Google verwerkt er 5,9 miljoen zoekopdrachten per minuut. Het is geen kwestie van mensen die zoekmachines gebruiken. U moet de punten verbinden tussen de zoekopdrachten die mensen doen en de voordelen voor het bedrijf. Toon leiderschap in hoe mensen zoeken naar wat uw bedrijf biedt (een beetje zoekwoordgegevens kunnen hier helpen). Leg vervolgens uit hoe SEO de klantreis ondersteunt. Bijvoorbeeld:

  • Volgens onderzoek van Forrester wendt 71% van de mensen zich tot zoekmachines voor ontdekking en 74% gebruikt ze voor overweging/aankoop.
  • Volgens Google gebruikte 43% van de kopers van consumentengoederen de zoekfunctie voor inspiratie, navigatie of onderzoek tijdens hun winkeltraject.

Uw concurrenten profiteren van zoekmachines en u niet

Laat ze kijken naar de sites die verschijnen wanneer mensen zoeken naar wat het bedrijf aanbiedt. Leg hen uit hoeveel verkeer ze kunnen krijgen door zichtbaar te zijn in de zoekresultaten. Haal onderzoeken aan die aantonen hoeveel organisch zoekverkeer kan worden bereikt door topposities als deze, deze en deze veilig te stellen. Leg vervolgens uit hoe met dit verkeer geld kan worden verdiend. In vijf sectoren genereerde het organische zoekkanaal bijvoorbeeld de meeste inkomsten, gemiddeld 44,6%, zo bleek uit onderzoek van BrightEdge. B2B-bedrijven genereerden twee keer zoveel inkomsten uit organisch zoeken als uit elk ander kanaal. Dus de volgende leiderschapsvraag is: wil je een stukje van de taart of niet?

Uw digitale advertenties zijn belangrijk, maar wat gebeurt er als u ze uitschakelt?

Digitale advertenties zijn de lieveling van veel marketingprogramma’s. in 2022 Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat meer dan 60% van de digitale uitgaven op betaalde kanalen gaat. Betaalde advertenties in zoekmachinemarketing kunnen, als ze goed worden uitgevoerd, de eerste plaats in de zoekresultaten veiligstellen en vrijwel onmiddellijke bevrediging bieden. En terwijl pay-per-click (PPC)-advertenties hun plaats hebben, moet u leiderschap tonen dat al uw eieren in één mand leggen geen slimme strategie is. Leg uit wat er zou gebeuren als ze hun advertenties zouden uitschakelen (dwz volledig uit de zoekresultaten zouden verdwijnen). Vergelijk dat nu met de resultaten die ze van SEO kunnen zien. Ja, het vereist meestal een grotere investering vooraf om dingen op gang te krijgen, en ja, het kan maanden (gemiddeld zes maanden) duren om resultaten te zien. Maar zodra u die resultaten begint te realiseren, bent u de eigenaar van dat verkeer, wat betekent dat niemand het u kan afnemen omdat u niet betaalt. Sommige websites die in de loop van de tijd waarde hebben gewonnen door SEO, blijven de komende jaren steeds meer verkeer naar de site leiden.

3. Verdrijf veelvoorkomende SEO-mythen

Zelfs als het management aanvankelijk de waarde inziet, kan het sceptisch zijn. Er zijn veel misvattingen over SEO die algemeen worden aanvaard. Nu heb je de mogelijkheid om eventuele pijnpunten die ze in hun hoofd hebben aan te pakken. Hier zijn een paar:

Mythe: “SEO is onbetrouwbaar”

Misschien zijn leden van het managementteam de krantenkoppen beu dat websiteverkeer van de ene op de andere dag verdwijnt als gevolg van een algoritme-update. Ze zijn misschien huiverig om tijd en middelen te investeren in iets dat als onstabiel wordt beschouwd. Daarom is het belangrijk om te herformuleren hoe het management denkt over algoritme-updates. Dus hier zijn enkele gespreksonderwerpen:

  • De taak van SEO is niet om het algoritme te verslaan. We zullen nooit precies weten hoe het algoritme werkt, en dat hoeft ook niet. We hoeven alleen maar een geweldige website te bouwen met behulp van best practices voor SEO en de “minst imperfecte” te zijn in vergelijking met onze concurrenten. Dit zal ons helpen om elke algoritmische storm beter te doorstaan. Bekijk mijn artikel over het overleven van de grote update van Google voor meer informatie.
  • Google kondigt meestal belangrijke updates aan. Als er iets heel groots in het verschiet ligt, zal Google meestal ruim de tijd nemen om zich voor te bereiden. Een goede SEO-strategie houdt niet rekening met alle mogelijke veranderingen en reageert hierop.

Een laatste opmerking om mee naar huis te nemen: net als investeren in de aandelenmarkt, is SEO een langetermijnstrategie met onvermijdelijke ups en downs. Als u er echter voor de lange termijn in blijft, kunnen websites er baat bij hebben.

Mythe: “SEO is een eenmalig iets”

Beslissers kunnen soms ten onrechte denken dat SEO slechts een kwestie is van het afvinken van een paar checklistitems en er een punt achter zetten. Niets is minder waar. Zorg ervoor dat managers weten dat ze investeren in een langetermijnstrategie… zoals de hele levenscyclus van de site. Als bedrijfsstrategie in een complexe en steeds veranderende omgeving (zoekresultaten veranderen, concurrentie verandert, economie verandert, enz.), is SEO altijd aan het proactief beheren van dingen die we kunnen voorspellen en professioneel reageren op dingen waar we geen controle over hebben. Zoals voormalig Google-medewerker Kaspar Szymanski zegt: “Op brancheconferenties horen aanwezigen mensen zeggen dat het belangrijk is om de ranking goed te krijgen. Dit is waar, maar niet helemaal nauwkeurig. Net als elke andere investering in het eigendom van een bedrijf, zal dezelfde investering na verloop van tijd onvermijdelijk verdwijnen. De best practices uit het verleden zijn achterhaald of volledig achterhaald. Om de concurrentie voor te blijven, vooral in meer winstgevende niches, moet SEO worden beschouwd als een continue inspanning, met periodieke uitbarstingen van activiteit die van tevoren zijn gepland. Sommige factoren, zoals de presentatie van fragmenten, die rechtstreeks van invloed zijn op de gebruikerservaring en signalen, moeten voortdurend worden gecontroleerd en verbeterd. Hetzelfde geldt voor de paginaprestaties, die weer direct verantwoordelijk zijn voor hoe gebruikers de site gebruiken. Andere factoren, zoals het beheren van backlinkverplichtingen, vereisen mogelijk alleen steekproeven en zijn on-page en off-page in een jaarlijkse SEO-audit. Met andere woorden, een lukrake benadering van SEO zal geen resultaten opleveren. Lees voor meer informatie mijn artikel over het implementeren van SEO, zelfs bij veelvoorkomende problemen.

Mythe: “Je kunt SEO niet meten”

Digitale advertenties hebben SEO verstoord vanwege waar leidinggevenden hun budget aan willen besteden. De onmiddellijke voldoening van het betalen voor een advertentie en het zien van onmiddellijke resultaten is bedwelmend. Eerder had ik het over uitleggen hoe verkeer omzet kan worden. Dit is een belangrijk begrip. Maar u wilt er ook voor zorgen dat het management het werk van SEO begrijpt en hoe het zich verhoudt tot andere belangrijke concepten, zoals het omzetten van verkeer in inkomsten. De beste manier om SEO-succes te meten, is via websiteverkeer. Laat me dat herhalen: De beste manier om SEO-succes te meten, is via websiteverkeer.

Om dit te meten, moet het bedrijf het totale aantal bezoekers van de website via organisch zoekverkeer volgen en ervoor zorgen dat het in de loop van de tijd positief is gegroeid. Maar hoe zit het met conversies? Dit is waar het lastig wordt. Dit is het punt: het is de taak van SEO om verkeer te genereren. De taak van de website/het bedrijf is om die bezoekers te converteren. Een goed SEO-programma:

  • Genereer gericht verkeer.
  • Creëer een goede gebruikerservaring om ervoor te zorgen dat uw bezoekers meer geneigd zijn om te converteren.
  • Volg conversies van organisch verkeer.

Het management moet zich er echter van bewust zijn dat ze, om het meeste uit een SEO-programma te halen, moeten investeren om het de prospect gemakkelijk te maken om te converteren. Overweeg alle factoren die de conversie van een potentiële klant bepalen – de website die is geoptimaliseerd voor conversies, het verkoopproces van het bedrijf, de prijs van de producten of diensten, de kenmerken van het product of de dienst, enz. Dit alles is onafhankelijk van de SEO-team. Het management moet dus duidelijk begrijpen dat gekwalificeerd verkeer de belangrijkste indicator is voor SEO-succes. Ja, ze zullen altijd willen weten welke resultaten ze uiteindelijk kunnen zien. U kunt met casestudy’s van vergelijkbare sites of bedrijven komen om ze te laten zien wat ze kunnen verwachten. U kunt ook uitleggen hoe u platforms zoals Google Analytics kunt gebruiken om te zien hoe het organische zoekkanaal bijdraagt ​​aan leads en verkopen voor het bedrijf. Er zijn altijd berekeningen die u kunt gebruiken om uw SEO-resultaten te meten.

4. Proefproject

Soms zit het bewijs in de pudding. Bied een SEO-pilootproject aan als u ver genoeg interesse krijgt van het managementteam. Overweeg om te beginnen met een uitgebreide technische SEO-audit. Dit zal hen eventuele problemen met de website laten zien die voorkomen dat ze succesvol zijn in de zoekmachine. Laat ze zich vervolgens committeren aan het implementeren van de items met de hoogste prioriteit. Hoewel deze inspanningen resultaten opleveren, kunt u een SEO-initiatief overwegen dat de hoofddoelstelling van de bedrijfsgroep of het bedrijf zou kunnen ondersteunen. Misschien is het een herontwerp van een website, een nieuw product of nieuwe dienst, of iets anders. Plan een SEO-strategie om uw team of initiatief succesvoller te maken. Soms leiden kleine overwinningen op de lange termijn tot een grotere toewijding aan SEO.

Leid besluitvormers naar de juiste beslissing

In een wereld waarin marketingkanalen altijd strijden om budget, moet u het management helpen om de beslissing om in SEO te investeren gemakkelijker te maken. Het bericht Hoe u het management kunt overtuigen waarom ze SEO niet kunnen negeren verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten