Neeva, de advertentievrije zoekmachine, kondigt zijn sluiting aan

In een onverwachte wending heeft Neeva, een advertentievrije en op privacy gerichte zoekmachine, plannen aangekondigd om het zoeken door gebruikers stop te zetten. Het bedrijf, mede opgericht door voormalige Google-managers Sridhar Ramaswamy en Vivek Raghunathan, maakte de aankondiging vandaag op zijn website.

Neeva’s reis

in 2019 lanceerde Neeva met als doel de markt voor zoekmachines te verstoren door een alternatief aan te bieden dat prioriteit geeft aan de privacy van gebruikers en een advertentievrije ervaring biedt. Het bedrijf is ontstaan ​​uit de overtuiging van Ramaswamy dat een te grote afhankelijkheid van advertenties de kwaliteit van de zoekresultaten ondermijnt. Als CEO van zijn eigen zoekbedrijf wilde Ramaswamy een betere advertentievrije zoekervaring creëren. Neeva’s missie was om zoeken terug te brengen naar gebruikers door zich te concentreren op een ervaring die hun interesses voorrang geeft op die van adverteerders. Het bedrijf heeft zijn zoekstack vanaf de basis opgebouwd met een team van 50 mensen om te kunnen concurreren met grotere, meer gevestigde organisaties. Tot 2022 In de vroege jaren 2000 integreerde Neeva Large Language Models (LLM) in zijn zoekstack en werd de eerste zoekmachine die geciteerde, real-time AI-antwoorden op de meeste vragen bood.

Snelle groei en plotseling einde

Neeva trok al snel een groot gebruikersbestand aan en groeide binnen vier maanden na de lancering uit tot een half miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Ondanks deze indrukwekkende groei heeft het bedrijf te maken gehad met grote uitdagingen om vaste gebruikers ervan te overtuigen hun gevestigde zoekgewoonten op te geven. Het bedrijf noemde deze uitdaging voor consumentenacquisitie en een niet-gespecificeerde verandering in het economische klimaat als redenen voor de beslissing om de activiteiten te staken. Neeva verwijdert alle gebruikersgegevens tijdens het deactivatieproces. Neeva Premium-abonnees ontvangen een terugbetaling voor het ongebruikte deel van hun abonnement. Ondanks de sluiting van het consumentenzoekproduct is de reis van Neeva nog niet voorbij. Het bedrijf zinspeelt op een accentverschuiving vanwege de dringende noodzaak om LLM op een betaalbare, veilige en verantwoorde manier in te zetten. Veel van de technieken van Neeva, zoals het verkleinen van de modelgrootte, het verminderen van latentie en goedkope implementatie, zijn elementen die ondernemingen nodig hebben. Het team is van plan om te onderzoeken hoe ze hun zoek- en LLM-expertise kunnen toepassen op deze instellingen.

Impact op de zoekmachinemarkt

De sluiting van Neeva benadrukt de moeilijkheden waarmee nieuwkomers op de markt voor zoekmachines worden geconfronteerd, zelfs met unieke functies en uitgebreide ervaring. Het roept ook vragen op over de levensvatbaarheid van abonnementsmodellen bij het zoeken en laat een leegte achter voor consumenten die op zoek zijn naar een op privacy gerichte, advertentievrije ervaring. Ten slotte kan het gebruik van Neeva LLM invloed hebben op hoe andere bedrijven AI gebruiken bij het zoeken. Terwijl het Neeva-team doorgaat naar hun volgende onderneming, zullen de zoekmarkt en de technische industrie ongetwijfeld nauwlettend toekijken terwijl ze door deze onbekende wateren navigeren. Uitgelichte afbeelding: Poetra.RH/Shutterstock

Relevante berichten