Wat is leesbaarheid van inhoud en hoe maak je inhoud leesbaarder?

Wat is leesbaarheid van inhoud en hoe maak je inhoud leesbaarder? post thumbnail image
Onleesbare inhoud is nutteloos. Dus hoe creëer je inhoud die je publiek zal lezen (niet alleen lezen)? Maak het leesbaarder. Het klinkt zo simpel dat het gek is, maar het is waar. Leesbaarheid is een grote factor die bepaalt of iemand geïnteresseerd is in uw inhoud, hoeveel ze ervan profiteren en of ze terugkomen om meer te lezen. Dus wat is de leesbaarheid van inhoud, hoe wordt het gemeten en hoe kunt u uw inhoud leesbaarder maken? Het staat allemaal in deze gids.

Wat is de leesbaarheid van inhoud?

De leesbaarheid van de inhoud verwijst naar hoe gemakkelijk het is voor het publiek om de inhoud te lezen.
  • Inhoud lezen is duidelijk, gemakkelijk te begrijpen en gemakkelijk te lezen.
  • Aan de andere kant de inhoud moeilijk te lezen is moeilijk te begrijpen, moeilijk te lezen en onduidelijk.
Maar misschien is het belangrijkste verschil tussen leesbare en onleesbare inhoud hoeveel waarde uw lezer van elk kan wegnemen. Leesbare inhoud brengt effectief informatie over zodat de lezer iets nieuws leert, een ontdekking doet of een probleem oplost. Onleesbare inhoud doet dit allemaal niet – uw lezer kan er niets van leren omdat de woorden en zinnen zelf nergens op slaan.

Hoe beoordeelt u de leesbaarheid van de inhoud?

De leesbaarheid van inhoud is zowel objectief als subjectief. Het is gebaseerd op iemands leesniveau en intelligentie, maar wordt ook gemeten op basis van objectieve zaken zoals:
  • De woordkeuze en woordenschat die u gebruikt in uw inhoud.
  • Hoe vaak gebruikt u gewone en ongebruikelijke woorden.
  • De structuur en lengte van je zinnen en paragrafen.
Er zijn veel leesbaarheidstests die inhoud evalueren op basis van de bovenstaande factoren en u een score geven die aangeeft hoe goed uw inhoud leest. Dit zijn de meest voorkomende (en actuele, aangezien ze in de afgelopen 50 jaar zijn ontwikkeld of bijgewerkt) leestesten:

Flesch-Kinkaid formule op niveau

Flesch-Kinkaid is misschien wel de meest bekende formule voor leesbaarheid. Het houdt rekening met woord-tot-zin en lettergreep-tot-woord-verhoudingen om de leesbaarheid van uw tekst te meten. Flesch-Kinkaid formule op niveau Deze formule rangschikt uw inhoud op het laagste Amerikaanse beoordelingsniveau dat gemakkelijk te lezen en te begrijpen is. Dus bijvoorbeeld met een score van 6 zouden mensen met een leesniveau van 6 en hoger je tekst goed moeten kunnen lezen. (Dit is trouwens een goede score voor online schrijven.) Hulpmiddelen die inhoud aan deze formule kunnen toetsen, zijn onder meer Microsoft Word, Hemingway Editor, Readable en ProWritingAid. Microsoft Word geeft leesbaarheidsstatistieken weer na controle van spelling en grammatica: Microsoft Word - Flesch-Kinkaid-niveau

Lexile leessysteem

Een ander bekend leesmeetsysteem dat voornamelijk op scholen wordt gebruikt, is het Lexile Framework. Het bestaat uit twee delen:
  • Tekst meten op woordfrequentie en gemiddelde zinslengte.
  • Het leesniveau van een persoon meten.
Zo krijgt content die moeilijker te lezen is (met veel lange zinnen en woorden die niet vaak voorkomen) een hogere Lexile-score. Content die makkelijker te lezen is (met korte zinnen en veel voorkomende woorden) wordt lager gescoord. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Hoe u uw inhoud leesbaarder kunt maken: 9 tips voor beter lezen

Dus nu weten we dat de inhoud die we lezen inhoud van hoge kwaliteit is. Maar laten we zeggen dat je je inhoud hebt getest met een paar leesbaarheidstesters en ontdekt dat het meestal moeilijk te lezen is. Wat is er nu? Het is tijd om de inhoud te verbeteren om het leesbaarder te maken. Hier zijn negen tips om te helpen.

1. Kort de zinnen in

Kortere zinnen zijn eenvoudiger. Daarom zijn ze gemakkelijk te lezen. Terwijl langere zinnen meestal meer dan één gedachte of idee bevatten. Vul je zinnen met informatie, en je lezers zullen moeite hebben om het allemaal uit te zoeken. Kort daarom die zinnen in. En als je de neiging hebt om van nature lange zinnen te schrijven, ga dan door het concept, zoek ze op en breek ze in kleinere stukjes. Hottip: een tool zoals de Hemingway Editor markeert automatisch lange zinnen, zodat je er niet naar hoeft te zoeken. Hemingway Editor markeert automatisch lange zinnen, zodat u er niet naar hoeft te zoeken.

2. Splits alinea’s op en verkort ze

Terwijl je zinnen inkort, verkort je die alinea’s ook. Uw geschreven online inhoud moet meestal in alinea’s staan niet meer dan 1-3 zinnen. Een grote, dichte alinea met lange zinnen is intimiderend. Geweldige paperbackroman maar verschrikkelijk op je blog. Niets is erger voor de aandacht van uw lezer dan een muur van dichte tekst. Een goede vuistregel voor alinea-einden is: Eén alinea = één gedachte of idee. Zodra je verder gaat met een ander idee, ga je verder met een nieuwe alinea. Onthoud: de enter-toets (of return-toets) is je vriend.

3. Gebruik de actieve stem

Nog een leesbaarheidstip: schrijf in de actieve vorm. Actieve stem vertelt je hoe je de zin formuleert. Als je actief spreekt, geef je duidelijk het onderwerp en het werkwoord aan. Voorbeeld: “De hond rende achter de bal aan.” Hond = onderwerp. Ran = werkwoord. Lijdende vorm betekent dat je de zin passief formuleert. Dit betekent dat het onderwerp van de zin onduidelijk is. Voorbeeld: “De hond lanceerde de bal.” Zie hoe het onderwerp wordt begraven aan het einde van de zin – hond? Soms werkt de lijdende vorm ook als je de actie van de zin vóór het onderwerp moet benadrukken. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat ik wilde praten over een carjacking die ik heb meegemaakt. Ik zou zeggen: “Er is vannacht in mijn auto ingebroken.” Het onderwerp van de zin (de persoon die mijn auto heeft beroofd) is niet relevant – ik weet niet wie ze zijn. Het is belangrijk om te zeggen dat de overval – de daad – heeft plaatsgevonden. Maar ga voorzichtig te werk. In de meeste gevallen is actieve stem veel duidelijker en gemakkelijker te lezen dan passieve stem. Benadruk dit wanneer u uw inhoud bewerkt. Actieve en passieve stemBron: Thesaurus.com

4. Verwissel je woordkeuzes

Het is saai om steeds dezelfde woorden in de inhoud te lezen. Om nog maar te zwijgen, het lijkt op keyword stuffing. Is “saai om te lezen” hetzelfde als “moeilijk om te lezen”? Niet precies. Maar het is dichtbij. Houd er rekening mee dat mensen die uw inhoud vervelen, waarschijnlijk niet alles zullen lezen. Ze zullen terugveren. Daarom kan het door elkaar halen van woordenschat je schrijfvaardigheid verbeteren. Het verlevendigt je zinnen en maakt ze boeiender.

5. Gebruik lijsten

Lijsten zijn de beste vriend van de lezer. En als uw inhoud gemakkelijk te lezen is, is het gemakkelijk te lezen. Om deze reden, wanneer je in de verleiding komt om een ​​lange, door komma’s gescheiden lijst met items te schrijven, maak er dan een genummerde of opsomming van. U kunt dezelfde techniek toepassen op:
  • Stappen op een rij.
  • Een groep verwante elementen, ideeën of concepten.
  • Punten in een lange paragraaf.
  • Alle andere informatie die u wilt markeren of wilt scheiden van de hoofdtekst.
Zie wat ik daar heb gedaan?

6. Geef uw lezers wegwijzers

De gemakkelijk leesbare inhoud maakt ook slim gebruik van wegwijzers om de lezer te laten zien waar de rand is. Beschrijvende koppen helpen de lezer bijvoorbeeld te begrijpen hoe uw inhoud is georganiseerd en welke informatie in elke sectie wordt behandeld. Door vetgedrukte tekst te kiezen, kunt u belangrijke woorden, ideeën of zinnen markeren waar de lezer op moet letten. Een andere goede aanwijzing voor lange inhoud is bescheiden inhoud. Dit zal uw lezer helpen de informatie te vinden die ze het liefst willen lezen in uw artikel. Hier is een goed voorbeeld van een blog met inhoud gemaakt door Ahrefs, een merk dat ze veel gebruikt: Ahrefs inhoud

7. Vermijd jargon en industrieel taalgebruik

“Ons doel was om meer verkeer naar de bestemmingspagina te leiden en uiteindelijk ROI te behalen. Begrijp je wat er in bovenstaande zin staat? Als je dat doet, ben je misschien een marketeer. Zo niet, welkom in de wereld van industriële talen (ook wel jargon of industriële taal genoemd). Het is de insider-taal die mensen in dezelfde niche of branche met elkaar spreken. Voor alle anderen klinkt het als onzin. Het is een doodzonde om het te gebruiken in inhoud die bedoeld is om op uw publiek gericht te zijn. Want tenzij je een specifieke uitzondering hebt, doet je publiek dat wel Nee spreek zoals jij en je collega’s.

8. Formatteer de pagina’s met voldoende witruimte

Dit kan de verantwoordelijkheid zijn van uw website-ontwikkelaar, maar het is belangrijk. Zorg ervoor dat pagina’s voldoende witruimte hebben rond inhoud en tekst. Het is gewoon lege ruimte tussen pagina-elementen. Deze “ademruimte” maakt pagina’s gemakkelijker leesbaar omdat pagina-elementen niet worden gecomprimeerd.

9. Controleer de inhoud door deze hardop voor te lezen

Een van de gemakkelijkste manieren om inhoud te testen op leesbaarheid, is door deze hardop voor te lezen. Het klinkt misschien gek, maar je zult snel merken hoe anders je inhoud klinkt dan in je hoofd. Als je het hardop leest, is de kans groter dat je struikelt over moeilijke zinnen en paragrafen of dat je woorden door elkaar worden gegooid. Als je deze gevallen tegenkomt, probeer ze dan eenvoudiger te herschrijven. Lijn ze uit om ze gemakkelijker leesbaar te maken. Probeer dit. Dit kan de manier veranderen waarop inhoud wordt bewerkt.

Verbeter de leesbaarheid van uw inhoud voor betere resultaten

De leesbaarheid van de inhoud is erg belangrijk. Zodra uw inhoud leesbaar is voor uw publiek, zullen zij er gemakkelijker van kunnen profiteren. Ze leren ervan, ontdekken iets nieuws of krijgen het antwoord waarnaar ze op zoek waren. Aan de andere kant zal moeilijk leesbare inhoud voorkomen dat ze een van de bovenstaande dingen doen. Het zal hen vervelen of frustreren. En een verveeld, gefrustreerd publiek zal niet ver achterblijven. Dit is het tegenovergestelde van contentmarketing. Verbeter uw leesbaarheid en zie betere resultaten. Het bericht Wat is leesbaarheid van inhoud en hoe maak je inhoud leesbaarder verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten