Google: SSL-certificaat verhoogt SEO niet

John Mueller van Google verwierp de suggestie dat een SSL-certificaat de SEO van een website “stimuleert”, en verklaarde ondubbelzinnig dat een SSL-certificaat uw SEO niet verbetert.

Schrijf voor Mastodon over SSL en SEO

De botsing vond plaats op Mastodon, waar een lid met de naam EncryptedFence plaatste:
“Verbeter de SEO en reputatie van uw website met een onmisbare beveiligingsmaatregel: SSL-certificaat – https://certerassl.com/blog/ssl-a-must-have-security-measure-for-websites-seo Mis het niet op de voordelen!” Koop vandaag nog een SSL-certificaat en bescherm uw website.

John Mueller, Google’s Senior Search Analyst/Head of Search Communications, antwoordde:
Sorry @EncryptedFence, het verhoogt de SEO van uw site niet.

SSL-certificaat verhoogt SEO niet?

SSL, wat staat voor Secure Sockets Layer, is een gecodeerde communicatiestandaard (ook wel protocol genoemd) voor veilige internetcommunicatie. Een SSL-certificaat is een digitaal certificaat dat de identiteit van een website verifieert (authenticeert), het verifieert dat de browser verbinding maakt met de juiste server. Een SSL-certificaat speelt een belangrijke rol bij de veilige overdracht van gegevens via internet.

Google moedigt HTTPS aan

Om verschillende redenen, voornamelijk gebruikersveiligheid en privacy, heeft Google een grote stap gezet om het internet te helpen gegevens veilig aan te bieden. De belemmering voor de acceptatie van HTTPS was het proces van het verkrijgen van een SSL-certificaat, aangezien het proces enigszins technisch en verwarrend was. Veel uitgevers wilden wachten tot de standaard werd aangenomen, omdat het onnodig leek voor sites die niet betrokken waren bij financiële transacties. Google reageerde door de acceptatie van veilige standaarden aan te moedigen en in 2014 HTTPS is een rankingfactor geworden.

Google vermeldt dat het HTTPS-signaal mogelijk sterker is

Google heeft de SEO-gemeenschap aangemoedigd door te beloven HTTPS mogelijk een sterkere rankingfactor te maken.
Google schreef in 2014
“Een paar maanden geleden riepen we bij Google I/O op tot ‘HTTPS overal’ op internet.” We hebben ook gemerkt dat steeds meer webmasters HTTPS (ook bekend als HTTP over TLS of Transport Layer Security) gebruiken op hun website, wat bemoedigend is. Om deze redenen hebben we de afgelopen maanden getest of websites veilige, gecodeerde verbindingen gebruiken als signaal in hun algoritmen voor het rangschikken van zoekresultaten. We hebben positieve resultaten gezien, dus we beginnen HTTPS te gebruiken als rangschikkingssignaal. Voorlopig is het slechts een heel licht signaal dat minder dan 1% van de wereldwijde verzoeken beïnvloedt en minder belangrijk is dan andere signalen, zoals inhoud van hoge kwaliteit, en we geven webmasters de tijd om over te schakelen naar HTTPS. We kunnen echter besluiten om het in de loop van de tijd te versterken, aangezien we alle website-eigenaren willen aanmoedigen om over te schakelen van HTTP naar HTTPS om iedereen op internet veilig te houden. Google zei van wel Kunnen besluiten om het HTTPS-signaal te versterken. De snelle en wijdverbreide acceptatie van HTTP leidde er in feite toe dat de SEO-gemeenschap zei: “Daar houd ik je aan vast! De respons was overweldigend positief en SSL-certificaten vlogen als goedkope tv’s op Black Friday van de digitale schappen.

SSL zal uw SEO niet verbeteren?

Als HTTPS een rankingfactor is, waarom beweerde John Mueller dan dat SSL-certificaten niet goed zijn voor SEO? Een ranking factor is immers het criterium waarmee Google bepaalt of een website gerangschikt is voor een zoekopdracht. Dus alles wat een rankingfactor is, zal SEO verhogen, toch? Nou, dat is het niet. Sommige rankingfactoren zoals HTTPS zijn heel eenvoudig. Iedereen is het erover eens dat links van andere sites een belangrijke rankingfactor zijn. Het is dus niet moeilijk te accepteren dat andere rankingfactoren zo onbelangrijk zijn dat ze een minimale rol spelen bij het bepalen hoe een site zal ranken. Een andere overweging met betrekking tot HTTPS als een zwakke SEO-boost is dat bijna elke website tegenwoordig HTTPS gebruikt. Dit creëert een situatie waarin elke rankingbonus die is verkregen met behulp van HTTPS in wezen teniet wordt gedaan. John Mueller van Google heeft consequent gesproken over de relatieve zwakte van het HTTPS-rangschikkingssignaal. Bijvoorbeeld anno 2019 hij reageerde op een vraag over SSL-certificaten, waar het bedrijf zei dat het ontbreken van een certificaat ervoor zou zorgen dat Google een website uit de zoekresultaten van Google zou verwijderen.
De vordering luidde:
“Zonder SSL-certificaat zal Google uw site waarschijnlijk laten vallen in de zoekresultaten”
Müller antwoordde:
“Ja, het is fout. HTTPS speelt over het algemeen geen rol bij het al dan niet indexeren van een pagina. We gebruiken HTTPS als een lichtgewicht rankingfactor en het gebruik van HTTPS is geweldig voor gebruikers. Een gratis certificaat van Let’s Encrypt werkt precies hetzelfde.

Wederom met SEO-nuances…

Er is veel verwarring ontstaan ​​over HTTPS als ranking factor. Sommige mensen hebben betoogd dat dit een pauze is, als al het andere gelijk is. Hoewel HTTPS tegenwoordig zo vaak wordt gebruikt, is het moeilijk voor te stellen wat voor soort verbinding het zou kunnen verbreken. Het is waarschijnlijk gemakkelijker te begrijpen als je bedenkt dat als links een sterk signaal kunnen zijn, dit betekent dat andere factoren, zoals HTTPS, een zwak signaal kunnen zijn zonder enige echte CSO-promotie.
Afbeelding met dank aan Shutterstock/Ollyy

Relevante berichten