Google Analytics 4 (GA4) heeft aanzienlijke verbeteringen aangebracht aan de Audience Builder. Nieuwe dimensies en statistieken toegevoegd, verbeterde alternatieven voor het manipuleren van de gebeurteniswaarde en het aantal gebeurtenissen, en een nieuwe optie om datums uit te lijnen. Dit is wat er nieuw is.
Nieuwe dimensies en statistieken in Audience Builder. De GA4 Audience Builder ondersteunt nu het maken van doelgroepen met nieuwe dimensies en statistieken. De volgende dimensies en statistieken zijn nieuw geïntroduceerd in Audience Builder: Volumedimensies van items
- Item ID
- Productverslaving
- Productmerk
- Product categorie
- Categorie 2 goederen
- Categorie 3 goederen
- Categorie 4 goederen
- Naam productlijst
- Naam van het artikel
- Productpromotie-ID
- Artikelvariant
Productvolume e-mail handelsstatistieken
- Productinkomsten
- Producten zijn toegevoegd aan de winkelwagen
- De goederen worden gecontroleerd
- Gekochte goederen
- Items bekeken in de lijst
E-mail over het bereik van de gebeurtenis handelsstatistieken
- Artikellijst klikgebeurtenissen
Sessiegebaseerde statistieken
- Sessies met weinig betrokkenheid
Sessies met weinig betrokkenheid helpen u gebruikers te identificeren die weinig betrokkenheid hebben bij uw website of app. Hiermee kunt u bijvoorbeeld een doelgroepsegment maken van gebruikers met meer dan drie sessies met weinig betrokkenheid in de afgelopen vijf dagen. Zodra deze gebruikers zijn geïdentificeerd, kunt u advertenties op hen richten om hen aan te moedigen terug te keren (bijv. winkeliers die aanstaande verkopen of evenementen onder de aandacht brengen).
Onafhankelijk gebruik van gebeurteniswaarde. Een gebeurteniswaarde kan nu op zichzelf worden gebruikt zonder gekoppeld te zijn aan een specifieke gebeurtenis. In eerdere versies werd de gebeurteniswaardeparameter alleen gebruikt om specifieke gebeurtenissen te wijzigen, zoals het identificeren van gebruikers die “gebeurtenis X” voltooiden toen de gebeurteniswaarde de 50 overschreed. Een voorbeeld hiervan zijn gebruikers met een gebeurtenis met een waarde boven de 50.
Operators voor uitgebreid aantal gebeurtenissen. De update breidt ook de operators uit die kunnen worden gebruikt om doelgroepen te creëren met behulp van hitstatistieken. Terwijl voorheen alleen groter dan (>), kleiner dan (<) en gelijk aan (=) beschikbaar waren, en alleen wanneer u "laatste periode" selecteert, introduceert de update de volledige set operatoren. Ze bevatten:
- Groter dan of gelijk aan (>=)
- Kleiner dan of gelijk aan (<=)
- Niet gelijk (!=)
Deze operators zijn beschikbaar met de opties “op elk moment” en “laatste periode”.
Toeval tussen data. Er is een nieuwe optie “tussen zoektypen” voor datums geïntroduceerd. Deze functie kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een publiek te creëren van gebruikers die de site op Black Friday hebben bezocht en advertenties op hen te richten in de aanloop naar Black Friday van volgend jaar. Een geselecteerd interval bijvoorbeeld vanaf 24 november. tot 26 november, voor alle drie de dagen.
Waarom kan het ons schelen? Deze nieuwe dimensies en statistieken, nauwkeurigere manipulatie van de waarde van het evenement en het aantal evenementen, en de mogelijkheid om datums te matchen, kunnen leiden tot meer gerichte en effectieve advertenties. Als u gebruikers met een lage betrokkenheid kunt identificeren of de waarde van een evenement kunt afstemmen op verschillende evenementen, kunt u meer genuanceerde en relevante doelgroepsegmenten creëren.
Wat is er nieuw in GA4. Deze updates zijn aangekondigd op de Google Analytics-helppagina, die u hier kunt vinden. Het bericht Google Analytics 4 Audience Builder krijgt een update verscheen eerst op Search Engine Land.