Volgens een nieuw onderzoek blijft Amazon het populairste startpunt voor online shoppers, met één uitzondering: Gen Z.
Waarom kan het ons schelen? Bijna alle consumenten winkelen online en zijn sterk afhankelijk van beoordelingen en recensies. Daarom is het essentieel om zichtbaar te zijn op alle relevante platforms terwijl shoppers producten onderzoeken en kopen.
Door de cijfers. Dit is waar respondenten zeiden dat ze beginnen met zoeken wanneer ze online winkelen:
- Amazone: 50%
- Google: 31,5%
- Retail- of merkwebsites: 14%
- Beoordelingssites: 2%
- Sociale media: 2%
Maar. Voor Gen Z heeft Google Amazon ingehaald (respectievelijk 38% versus 36%). Gen Z was ook het meest waarschijnlijk begonnen met winkelen op sociale media (5 procent).
Recensies en beoordelingen. Recensies en beoordelingen kunnen een verkoop meer dan welke andere factor dan ook maken of breken, inclusief productprijs, gratis verzending, gratis retourneren en ruilen, en meer. In totaal zei 77% van de respondenten dat ze specifiek op zoek zijn naar beoordelingssites, en dit aantal was nog hoger onder Gen Z (87%) en Millennials (81%).
- 56% van de respondenten beschouwt beoordelingen zonder bijgevoegde feedback als onbetrouwbaar.
Waar mensen recensies en beoordelingen lezen:
- Amazone: 94%
- Winkelsites (bijv. Target, Walmart): 91%
- Zoekmachines: 70%
- Merksites (het merk dat het product maakt: 68%
- Onafhankelijke beoordelingssites: 40%
Door gebruikers gegenereerde foto’s en video’s winnen aan waarde. Zestig procent van de consumenten heeft door gebruikers gegenereerde afbeeldingen of video’s bekeken nadat ze over nieuwe producten hadden gehoord.
- 77% van de respondenten zei foto’s en video’s van klanten te vertrouwen.
- 53% zei dat door gebruikers gegenereerde foto’s en video’s van eerdere klanten hun beslissing om een product te kopen hebben beïnvloed.
Google (en zoek). 56% van de consumenten houdt rekening met zoekresultaten (op Google en andere zoekmachines) bij het nemen van aankoopbeslissingen. Ook:
- 63% van de respondenten zei dat ze de resultaten van zoekmachines gebruiken om meer te weten te komen over producten die ze nog niet eerder hebben gekocht.
- 50% zei dat ze vertrouwen op de resultaten van zoekmachines om een aankoopbeslissing te nemen.
Het komt erop neer. Amazon blijft de nummer één zoekmachine voor consumentenproducten. En beoordelingen en recensies zijn koning.
Over het onderzoek. in 2023 Maart. PowerReviews ondervroeg 8.153 Amerikaanse consumenten. Dit scheef sterk naar millennials, die 53% van de respondenten vormden, gevolgd door Gen Xers met 29%; Babyboomers (10%) en Gen Z (8%). Zie PowerReviews: Survey: The Ever-Growing Power of Reviews (editie 2023) voor gedetailleerde resultaten. Het bericht 50% van productzoekopdrachten start op Amazon verscheen eerst op Search Engine Land.