De conversiepercentages van zoekadvertenties daalden, de kosten per lead stegen in 2023

De conversiepercentages van zoekadvertenties daalden, de kosten per lead stegen in 2023 post thumbnail image

De conversiepercentages van betaalde zoekadvertenties zijn in bijna elke branche op jaarbasis gedaald. Ondertussen blijven de kosten voor het genereren van leads via zoekadvertenties stijgen, hoewel niet zo drastisch als in voorgaande jaren. Dit is volgens de nieuwe 2023 benchmarkrapport voor zoekadvertenties van LocalIQ WordStream. Het biedt gegevens over het gemiddelde conversiepercentage, de kosten per lead (CPL), de klikfrequentie (CTR) en de kosten per klik (CPC) in vergelijking met 2022.

Waarom kan het ons schelen? Het is de moeite waard om te begrijpen of u beter of slechter presteert dan uw concurrenten in betaald zoeken, zodat u kunt optimaliseren en betere resultaten kunt behalen tegen lagere kosten. Zoals altijd wil je altijd proberen bovengemiddeld te zijn in PPC.

Conversieratio: 7,04%. Slechts twee branches (schoonheid en persoonlijke verzorging en onderwijs en training) konden een daling van de conversieratio’s voor zoekadvertenties voorkomen. WordStream meldde dat sommige van de dalingen aanzienlijk waren (zoals kunst en entertainment met 36,2 procent en kleding, mode en sieraden met 34,9 procent). Industrieën met de hoogste conversieratio’s:

  • Dieren en huisdieren: 13,41%
  • Artsen en chirurgen: 13,12%
  • Autoreparatie, service en onderdelen: 12,61 procent

Sectoren met de laagste gemiddelde conversiepercentages:

  • Kleding, mode en sieraden: 1,57%
  • Meubilair: 2,57%
  • Vastgoed: 2,88%

CPL: $ 53,52. De enige twee bedrijfstakken met CPL-dalingen waren autoverkopen (-8,6%) en schoonheid en persoonlijke verzorging (-3,9%).

  • WordStream meldde dat 91% van de sectoren hun CPL verhoogde en hun conversiepercentage verlaagde.

Sectoren met de hoogste CPL’s:

  • Carrière en werk: $ 132,95
  • Advocaten en juridische diensten: $ 111,05
  • Meubilair: $ 108,85

Sectoren met de laagste CPL:

  • Autoreparatie, diensten en onderdelen: $ 21,12
  • Dieren en huisdieren: $ 23,57
  • Aankopen, verzamelobjecten en geschenken: $ 31,50 per stuk.

PR: 6,11%. Volgens het rapport nam de PR toe in op twee na alle sectoren. Alleen de zakelijke dienstverlening en de industriële en commerciële industrieën zagen dalingen, maar WordStream merkte op dat dit “niet zo belangrijk was als de groei in andere industrieën”. Sectoren met de hoogste klikfrequenties:

  • Kunst en Vermaak: 11,78%
  • Sport en recreatie: 10,53%
  • Reis: 10,03 procent

Sectoren met de laagste klikfrequenties:

  • Advocaten en juridische diensten: 4,76%
  • Huis en huisverbetering: 4,80%
  • Bedrijfsdiensten: 5,11 procent

CPC: $ 4,22. CPC steeg in 14 bedrijfstakken, daalde in 8 bedrijfstakken en bleef gelijk in de kleding-, mode- en juwelensectoren. Sectoren met de hoogste kosten per klik:

  • Advocaten en juridische diensten: $ 9,21
  • Tandartsen en tandheelkundige diensten: $ 6,69
  • Huis en huisverbetering: $ 6,55.

Sectoren met de laagste CPC:

  • kunst en Vermaak: $ 1,55
  • vastgoed: $ 1,55
  • Reis: $ 1,63

Benchmarks. Hier zijn de gegevens uitgesplitst per categorie:

U kunt dieper ingaan op de YoY-gegevens voor WordStream 2023. Benchmarks voor Google Ads: belangrijkste trends en inzichten voor elke branche.

Over gegevens. In totaal werden 17.253 zoekadvertentiecampagnes in de VS in 23 sectoren uit 2022 geanalyseerd. 1 april tot 2023 31 maart Benchmarks voor zoekadvertenties zijn voor 80% gebaseerd op Google Ads. en Microsoft Ads (20 procent). Conversiepercentages voor zoekadvertenties dalen, kosten per lead stijgen in 2023 verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten