Betaalde, eigen en verdiende media: wat is het verschil?

Betaalde, eigen en verdiende media: wat is het verschil? post thumbnail image
Het internet is als het universum, met zoveel dingen die de hele tijd rondzoemen en op bijna elke plaats dat het moeilijk kan zijn om precies te weten wat wat is. Net als het universum categoriseren we fenomenen om ze beter te begrijpen. Media zijn er in vele soorten, vormen en kanalen. Het is echter belangrijk voor marketeers om de drie categorieën te begrijpen. Zij zijn:
  • Betaalde media.
  • Eigendom van de media.
  • Verdiende media.
De volgende uitdaging is om te begrijpen wat elk type media betekent en, nog belangrijker, hoe elk afzonderlijk en samen te gebruiken.

Wat zijn betaalde media?

De sleutel tot het vakkundig beheren van iets is het definiëren en begrijpen. Daartoe: wat zijn betaalde media? Zoals het klinkt, zijn betaalde media alle inhoud waarvoor u een advertentieplatform betaalt om erop te plaatsen. Betaalde media omvatten PPC-advertenties op Google, Facebook-advertenties en display-advertenties die u volgen op websites die advertentieruimte verkopen. U kunt ook teruggaan naar fysieke betaalde media en kranten, tijdschriften en billboards identificeren als platforms die advertentieruimte verkopen. Betaalde media is een van de belangrijkste manieren waarop bedrijven tegenwoordig adverteren. Advertenties op Google, Facebook, Instagram, Twitter en andere plaatsen genereren elk jaar miljarden aan inkomsten voor die platforms. De ROI van uw betaalde mediaplaatsing hangt sterk af van de kopie die u schrijft naar de afbeeldingen die u gebruikt, maar wees gerust; u kunt verkeer en conversies halen uit uw betaalde media-inspanningen als u ze op de juiste manier benadert. media venn-diagramAfbeelding gemaakt door de auteur, 2023. Februari

Wat is eigendom van media?

Omgekeerd is eigendom van media alle inhoud die u bezit en die u zelf kunt publiceren zonder extra kosten of moeite. Afhankelijke media kunnen elk doel hebben dat u eraan geeft. Net als betaalde media kunnen de doelen van uw eigen media van alles zijn, van verkeer en klikken tot conversies. Het komt erop neer dat de media die u bezit gratis zijn en dat u alle gewenste informatie op uw platforms kunt verspreiden.

Voorbeelden van afhankelijke media

De meest voorkomende soorten beheerde media zijn websites die u bezit, organische berichten die u plaatst op uw socialemediakanalen en e-mail. e-mailmarketingcampagnes die u voert. Deze platforms zijn eigenaar van de media omdat je er volledige controle over hebt en kunt posten wat je maar wilt zonder iemand anders te betalen of afhankelijk te zijn van een andere partij voor creatie en distributie.

Wat is verdiende media?

Verdiende media is waarschijnlijk een van de inhoudstypen op deze lijst waar sommige lezers nog nooit van hebben gehoord, maar ik wed dat je verdiende media al eerder hebt gezien. Earned media is alle online content over jou of je merk die niet van jou is. Niets dat je zelfs maar kunt aanraken. Earned media omvat alle vermeldingen, links en andere discussies waarin mensen over u praten op andere websites of socialemediaplatforms. Hoe creëer je dat soort positieve mond-tot-mondreclame? Het komt allemaal voort uit het werk dat je doet met betaalde en eigen media. Niemand verdient gratis aandacht als niemand weet wie je bent, en daarvoor moet je in het begin het werk doen. Als u grote waarde creëert via uw website-inhoud, posts op sociale media en betaalde media-advertenties, kunt u gratis media verdienen.

Voorbeelden van verdiende media

Aangezien verdiende media gratis aandacht is en er niets is dat je rechtstreeks kunt doen om die aandacht te krijgen, kan het nog steeds een beetje lastig zijn om te begrijpen hoe verdiende media er eigenlijk uitzien. Houd dat in gedachten terwijl je door deze verzameling voorbeelden van verdiende media bladert die topmerken volledig ontvangen vanwege wat ze het publiek bieden:
  • Sociale netwerken zijn mini.
  • Dekking in alle vormen van nieuwsmedia, inclusief interviews en hoofdverhalen.
  • Product- of dienstrecensies van influencers, geaggregeerde berichten of beoordelingssites.
  • Backlinks van andere websites.
  • Onroerend goed op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).
Al deze dingen, zelfs zoekmachine rankings, zijn technisch verdiend. Hoewel u directe stappen heeft ondernomen om die resultaten waarschijnlijker te maken, heeft u niet betaald om nummer 1 op Google te worden. Dit is gebeurd omdat u uw eigen media op uw website heeft gebruikt, maar het resultaat dat u met die inspanning heeft gecreëerd, is echt verdiende media en niets meer. Nu krijg je “gratis” aandacht op de Google SERP’s voor iedereen te zien.

Hoe betaalde, eigen en verdiende media te integreren

Zoals je je kunt voorstellen, loont het om nu al deze vormen van media te combineren in een algemene digitale marketingstrategie. Betaalde, eigen en verdiende media moeten deel uitmaken van de digitale groei van uw bedrijf. Het obstakel dat je nu moet overwinnen is: Hoe combineer je ze allemaal goed? Het simpele antwoord (eenvoudig in theorie, niet noodzakelijkerwijs in de praktijk) is dat je je digitale inspanningen over alle mediakanalen moet coördineren. Consistentie zal hier de dag winnen. Je hebt dit idee waarschijnlijk wel eens gehoord als het gaat om branding: wanneer je je bedrijf brandt, moet je het overal consistent houden, van sociale platforms tot je website, billboards en tv-commercials. Hetzelfde concept is van toepassing op uw inhoud. Als je een geweldige infographic op je website plaatst (affiliate media), plaats deze dan tegelijkertijd op al je social media kanalen (affiliate media). Als u op zoek bent naar websiteverkeer, kunt u digitale advertentieruimte kopen in het Google Display Netwerk of Facebook (betaalde media) om uw publiek naar uw website te leiden en de hele infographic te bekijken. In het ideale geval, als de inhoud nieuw en nuttig genoeg is, zal deze backlinks (earned media) gaan verdienen en misschien zelfs worden opgenomen in enkele overzichtsberichten (earned media) over de beste infographics van een bepaalde periode in uw branche. Nogmaals, dit betekent niet dat het gemakkelijk is om alle drie de mediavormen te combineren. Het zal zeker werk, doorzettingsvermogen en veel geduld vergen om de zaken goed te krijgen. Maar het integreren van betaalde, eigen en verdiende media is absoluut de beste manier om uw inhoud en bedrijfsmerk in de digitale ruimte te krijgen op een manier die mensen opvalt. media vergelijkingstabelAfbeelding gemaakt door de auteur, 2023. Februari

Wat is het beste: betaalde, eigen of verdiende media?

Tot slot wil ik de resterende vraag beantwoorden die sommigen van jullie op dit moment misschien hebben: welke van de betaalde, eigen en verdiende media is het beste om digitale aandacht te krijgen? Hoewel frustrerend, is het antwoord – het hangt ervan af! Geen enkel type digitale media is het beste voor uw bedrijf, en dit is waarom: elk type heeft zijn eigen voor- en nadelen. Neem bijvoorbeeld betaalde media. U kunt een advertentie op Google of Instagram maken en zeggen dat deze al uw aandacht zal krijgen, maar onthoud dat u ervoor moet betalen en uw uitgaven bij uw inkomsten moet opnemen. Natuurlijk krijg je een gegarandeerde plek op het platform, maar het kost echt geld en nog steeds geen beloningen. Het hebben van eigen media heeft tegengestelde voor- en nadelen. U bent eigenaar van de mediaplatforms. Het is jouw website en jouw social media kanalen. U hoeft niet te betalen om inhoud te publiceren en u heeft de controle over alles wat u plaatst. Maar vergeet niet dat als u eigenaar bent van de media, u ook eigenaar bent van de moeite om deze te verspreiden onder uw digitale publiek. U heeft geen Google- of Meta-advertentieplatforms om uw spullen te hosten. Het hangt allemaal af van het organische verkeer dat u zelf kunt genereren. Dan is er de verdiende media, waar je absoluut geen controle over hebt. Het punt is dat bijna iedereen die online aanwezig is, dit doet voor de kost, om een ​​goed doel te promoten of om op de een of andere manier aandacht te krijgen. Iedereen wil verdiende media en het kan gemakkelijk worden gecombineerd met al het andere dat je doet om een ​​sterke en gezonde digitale marketingaanpak te vormen. Welke vorm van media is het beste? Jij moet beslissen. Je weet wat je aankan, van de werkelijke kosten van betaalde media tot de organische inspanning die je zou moeten leveren voor eigen media. Earned media kunnen hieruit voortkomen. Het beste type media voor uw bedrijf is er een die u met echte subtiliteit kunt bedienen. Meer middelen:
  • Wat zijn betaalde media: typen en voorbeelden
  • Betaalde sociale media: een gids voor succes op het gebied van sociale advertenties
  • PPC-trends in 2023
Uitgelichte afbeelding: Siri Siripan/Shutterstock.

Relevante berichten