The Metaverse: hoe we hier zijn gekomen en waar we naartoe gaan

The Metaverse: hoe we hier zijn gekomen en waar we naartoe gaan post thumbnail image

Terwijl de infrastructuur van het meta-universum nog in ontwikkeling is, stappen bedrijven en merken deze nieuwe wereld binnen. We hebben de afgelopen jaren veel veranderingen in onze samenleving gezien, maar niets heeft het potentieel voor verandering zoals de metaverse. Toen Mark Zuckerburg in 2021 Meta, het nieuwe moederbedrijf van Facebook, aankondigde, schokte het gesprek over de toekomstige maatschappelijke implicaties van zo’n meeslepend sociaal platform de wereld. En met een goede reden. Virtual reality (VR), augmented reality (AR), slimme brillen, sociale media en cryptocurrency bestonden tot nu toe allemaal als afzonderlijke maar gerelateerde ideeën. Metaverse brengt deze bewegende delen samen om een ​​krachtige tool voor bedrijven en marketeers te creëren. Deze wereld wordt niet beperkt door normale fysieke grenzen; daarin ligt de aantrekkingskracht van degenen die op zoek zijn naar een wereldwijd bereik. Hoe is het concept van het meta-universum ontstaan ​​en waar gaat het naartoe? Dat zoeken we uit.

Hoe virtual reality begon met online games

In de afgelopen 20 jaar is het concept van virtual reality en augmented reality gestaag doorgesijpeld in de reguliere cultuur. De game-industrie was de eerste die hiervan profiteerde en het in verschillende platforms integreerde. Games zoals Pokémon Go (2016) en Fortnite (2017) draaien om het gebruik van deze technologieën om mensen met elkaar te verbinden via hun apps. Pokémon Go is een van de grootste en meest succesvolle augmented reality-games in de branche. Wanneer in 2016 de populariteit ervan is omhooggeschoten en luidt een nieuw tijdperk in waarin augmented reality in ons dagelijks leven wordt geïntegreerd. AR voegt de digitale en fysieke wereld samen tot één. Fortnite is een virtual reality-game waarin spelersavatars mensen in staat stellen om in realtime met elkaar te vechten en deel te nemen aan evenementen in die specifieke metaverse. Deze twee zeer populaire spellen hielpen bij de introductie van het concept van “augmented reality” (XR) bij het publiek. Augmented of mixed reality verwijst naar alle gebeurtenissen die een element van wat echt is combineren met wat virtueel is. Denk hierbij aan vormen van augmented reality en virtual reality. XR creëert een meer meeslepende gebruikerservaring en vervaagt de scheidslijnen tussen de realiteit en wat technologie creëert. Deze mix van realiteiten creëert eindeloze mogelijkheden om verschillende technologieën te integreren om een ​​uitgebreidere en meeslepende gebruikerservaring te creëren.

Is de gemiddelde gebruiker toe aan een metaversie?

Metaversa zal marketing en een groot deel van de samenleving dieper in digitale innovatie en onderdompeling brengen. Maar zijn consumenten er klaar voor? Early adopters maken graag gebruik van nieuwe technologieën, maar hoe zit het met reguliere gebruikers? Gebaseerd op 2022 Volgens een Accenture-enquête onder ongeveer 9.000 gebruikers wereldwijd, is meer dan 70% van de gebruikers van plan om metaverse in een niet-gamingomgeving te gebruiken in de komende twee tot vijf jaar. Wat consumenten willen van de metaverse in gaming- en niet-gamingomgevingen kan echter heel verschillend zijn. Volgens het onderzoek richten niet-gamers zich minder op technologie en meer op wat ze eruit kunnen halen. Met andere woorden, gebruikers zullen naar de metaverse komen wanneer ze waarde kunnen krijgen voor hun ‘echte’ leven, zoals hen helpen contact te leggen met vrienden en familie, winkelen en bepaalde taken in minder tijd uit te voeren. Gewone gebruikers beschouwen de metaverse als een nieuwe manier om hen te helpen doen wat ze altijd al wilden of moesten doen.
Wat metaverse betekent voor klantenAfbeelding van Accenture, 2023 Maart

De Metaverse is dichterbij dan ooit – sterker nog, hij is er al

Volgens een rapport van McKinsey & Company tegen 2030 metavisa zou bedrijven $ 5 biljoen aan inkomsten kunnen opleveren. Hoewel metavisa nog in de kinderschoenen staat, zijn er vandaag veel kansen om van te profiteren. Bedrijven die voortkomen uit de meta, zoals CryptoMotors, verdienen geld door digitale activa voor de meta te creëren en te verkopen. Traditionele bedrijven gebruiken ook steeds vaker de metaverse om waarde toe te voegen aan hun klanten. Vastgoedontwikkelaar ONE Sotheby’s heeft een project genaamd Meta Residence One, dat een huis bouwt samen met een digitale kopie ervan en zowel het digitale huis als het fysieke huis verkoopt. De eigenaar van het Gemini-huis zal gasten zowel in de echte wereld als in de metaverse kunnen verwelkomen. Ook al is metaverse commerce misschien niet geschikt voor uw bedrijf, de mogelijkheden om metaverse te gebruiken als advertentie- en marketingkanaal zijn eindeloos. Aangezien de gemiddelde consument op zoek is naar waarde en betere ervaringen van de metaverse, is het belangrijk voor marketeers om verder te denken dan technologie en zich te concentreren op hoe ze klanten in deze virtuele wereld beter van dienst kunnen zijn.

Hoe ChatGPT metaversie zal beïnvloeden

Hoewel nieuws over de metaverse recentelijk is overschaduwd door generatieve kunstmatige intelligentie, met name ChatGPT van OpenAI, gaat de ontwikkeling en toepassing van de metaverse door. De komst van ChatGPT zal de metaverse zelfs nog levendiger maken. Niet-spelerpersonages of NPC’s zijn niets nieuws in een digitale game. NPC’s missen tot nu toe echter de “intelligentie” om open en zonder script met spelers te communiceren. Kunstmatige intelligentietechnologieën zoals GPT-4, die ChatGPT aandrijft, zullen daar verandering in brengen. Om te zien hoe deze interactie tussen mensen en door de computer gegenereerde personages eruit zal zien, ga je naar Character.ai, waar je virtuele personages met ‘persoonlijkheden’ kunt maken of gewoon met ze kunt chatten, individueel of in een groep. instellingen. Stel je die personages nu voor als avatars in de metaverse met gezichten en stemmen. Ze kunnen niet alleen praten, maar ze handelen en gedragen zich ook op een manier die hun unieke “persoonlijkheden” weerspiegelt. Met AI-partner Replika kunnen mensen bijvoorbeeld al hun eigen chatbots maken, ze aankleden met kleding en accessoires uit de Replika-winkel en genieten van het gezelschap van hun chatbots in hun slaapkamers door middel van augmented reality.

Wat u hierna van Metaverse kunt verwachten

Vooruitkijkend kunt u verwachten dat meer meta-ready hardware dagelijkse gebruikers zal bereiken. Apple heeft al geïnvesteerd in augmented reality en de virtual reality-headset, ook wel bekend als Apple Glasses, zou later dit jaar kunnen verschijnen. Andere techreuzen zoals Meta, Google en Amazon ontwikkelen ook producten om gebruikers een meer boeiende ervaring te bieden. Op zakelijk gebied promoten en verkopen merken als Burberry en Gucci al virtuele goederen met behulp van AR en VR. Restaurantketens zoals McDonald’s en Panera Breads hebben al handelsmerken aangevraagd voor hun bedrijven in de metaverse. We zullen zien dat meer bedrijven nieuwe ideeën in de metaverse testen om hun klanten beter te betrekken en te bedienen. Een nieuwe trend die zich zal gaan voordoen, is de enterprise metaverse, waarbij bedrijven de metaverse gebruiken om hun werknemers te trainen en te empoweren, waardoor ze overal ter wereld effectiever met elkaar kunnen samenwerken. Marketeers moeten speciale aandacht besteden aan de evolutie en progressie van het meta-universum. Sceptici lopen mogelijk veel van de digitale innovaties mis die de manier waarop de samenleving zaken doet en alles doet, zullen veranderen.
Meer middelen:

  • Effectieve branding in de metaverse
  • Gids voor NFT en Metaverse Marketing
  • Marketing in de Metaverse [Podcast]

Uitgelichte afbeelding: zwarte zalm/Shutterstock

Relevante berichten