SEO-productmanagers en SEO-managers klinken misschien hetzelfde, maar ze hebben verschillende verantwoordelijkheden. Dus wat onderscheidt deze rollen? Dit artikel beschrijft de verschillende verwachtingen van een SEO-productmanager en een SEO-manager en hoe elke rol is ontworpen om te functioneren binnen een grote organisatie.
Snel en ver
Als je een SEO-productmanager bent, heb je een team waarmee je samenwerkt om dingen voor elkaar te krijgen. Wanneer u als CSO-manager werkt, werkt u anders en wordt u mogelijk niet blootgesteld aan dezelfde soorten bronnen als het product. Hoewel geen van beide rollen beter is dan de andere, heeft de SEO-productmanager naar mijn ervaring mogelijk meer toegang tot interne technische bronnen. De dynamiek van elke rol doet me denken aan het Afrikaanse spreekwoord: “Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen.”
Vergelijking van functiebeschrijvingen
Laten we ter vergelijking deze twee rollen naast elkaar bekijken. Ik vond twee voorbeelden van SEO-functiebeschrijvingen op LinkedIn:
Senior Product Manager voor Technische SEO bij Target.
De Vimeo SEO-gids.
Beide bedrijven zijn grote, klantgerichte merken.
Over sectie
Ik heb de verschillen uitgelicht. Maar merk meteen op hoe elke rol verantwoordelijk is voor heel verschillende dingen. Links ziet u de rol van het product dat verantwoordelijk is voor de bedrijfsresultaten. Rechts is de SEO-manager verantwoordelijk voor een specifiek aspect van SEO: het verbeteren van de organische zichtbaarheid van het merk. Beide functiebeschrijvingen geven aan dat het individu een goede communicator moet zijn en open moet staan voor het werken met multifunctionele teams. Het belangrijkste verschil is de prestatie:
Productmanagers zijn verantwoordelijk voor plannen en achterstanden die van invloed zijn op het bedrijf.
SEO-managers zijn vaak verantwoordelijk voor het ontwikkelen en leiden van een SEO-programma. In dit geval “samenwerken, implementeren en beheren van een eersteklas SEO-programma.”
In zekere zin werken beide rollen eigenlijk volgens plan. (Welke SEO-professional heeft geen geprioriteerde lijst met technische oplossingen die ze willen implementeren?) Het verschil zit in de discipline van productbeheer. SEO Product Managers (PM’s) ontwikkelen, onderhouden en delen hun plannen met de bredere organisatie met een grotere productfocus. Dit is anders dan hoe een SEO-manager een lijst met technische en inhoudelijke oplossingen en verbeteringen bijhoudt. In veel opzichten is de SEO PM nauw betrokken bij elk initiatief in de roadmap, terwijl de SEO Manager samen met andere teams voornamelijk SEO-aanbevelingen geeft.
Vaardigheden en kennis waarover de kandidaat moet beschikken
Hier zien we echt dat de rollen anders zijn. De premier moet de competentie van een productmanager hebben En, in dit geval technische SEO. Een SEO-manager moet blijk geven van solide SEO-strategie-ervaring, in dit geval content-SEO en redactionele verantwoordelijkheden. Wat ik interessant vind, is dat de productrol duidelijk stelt dat de kandidaat “ervaring moet hebben met het gebruik van gegevens en statistieken om theorieën te testen, aannames te valideren en succes te meten”. In de praktijk doen SEO-managers dit ook, vooral wanneer we een businesscase moeten presenteren om te bewijzen dat de SEO-hypothese de investering waard is en wat de incrementele toename van KPI’s zou zijn. Het verbaast me dat een vergelijkbare vereiste niet wordt weerspiegeld in de functieomschrijving van SEO Manager. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
Het alledaagse: waar de magie gebeurt
Hier verschillen de dingen. De grote verschillen tussen een SEO PM en een SEO Manager zijn eigendom van het productplan en eigendom van operationele functies. SEO-productmanagers hebben een stappenplan met functies en oplossingen, waarbij initiatieven variëren van ad-hoc technische oplossingen (bugs) tot functies die de belangrijkste aspecten van SEO verbeteren, zoals:
Interne koppeling.
De hoeveelheid inhoud op de site.
Het vermogen van Googlebot om de site te crawlen en te indexeren.
Gebruikerservaring.
Snelheid en Web Basics.
De belangrijkste aspecten van de rol van SEO Product Manager zijn:
Gebieden van verantwoordelijkheid.
Operationele functie (functioneel lid van een agile team).
Mogelijkheid om technische vereisten als SEO-vereisten te schrijven.
Documentatie.
Laten we deze zaken wat nader bekijken.
Gebieden van verantwoordelijkheid
Productmanagers hebben vaak een bepaald aspect van de website of klantervaring (wat in de functiebeschrijving ‘productbeheer’ wordt genoemd). In grote e-mails voor e-commercesites omvat dit gebieden zoals zoeken op de site, winkelwagen en afrekenen, door gebruikers gegenereerde inhoud (UCG), personalisatie/loyaliteit, merkprogramma en CSO. Een ander onderscheid voor productmanagers is de ‘stem van het product’. Dit betekent een perspectief hebben op waarom de ene functie prioriteit moet krijgen boven de andere (en de gegevens kennen die er een back-up van maken). Het kan niet vaak genoeg worden gezegd dat SEO-professionals, vooral degenen met productmanagementfuncties, fundamenteel begrijpen dat hun twee belangrijkste klanten zoekmachines zijn en de mensen die hun website bezoeken. Hun SEO kennis en ervaring (vertaald naar eisen) helpt een website met producten of visuele content om door beide doelgroepen ontdekt te worden. Zoekmachines zijn als een klein kind; ze moeten alles zeggen.
Functie als een functioneel lid van een agile team
Afhankelijk van de context zijn projectmanagementmethoden zoals Agile, Lean en Scrum manieren van werken en samenwerken in meerdere teams. Hoewel de SEO-gids geen integraal onderdeel is van het agile proces, is de SEO-productgids dat wel. De uitdaging waarmee SEO-managers vaak worden geconfronteerd, is eigenlijk het prioriteren van SEO in het plan, aangezien ze fundamenteel naar het proces kijken.
In dit geval zou de rol van de SEO-manager moeten zijn om de SEO-strategie voor de inhoud te creëren en te controleren met behulp van trefwoorden en optimalisatieplannen, niet alleen om de “release van het product … wanneer nodig” te ondersteunen. Er is een mogelijkheid om productleads tegen te komen, maar over het algemeen lijkt het een individuele bijdrager te zijn.
Pro-tip: Als je ooit solliciteert voor een functie als deze, stel dan vragen om te begrijpen of ze middelen hebben zoals directe ondergeschikten of als zelfstandige werken. Dit kan helpen bepalen in wat voor soort teamdynamiek je terechtkomt, of naar verwachting in de loop van de tijd zal ontwikkelen.
Mogelijkheid om technische vereisten als SEO-vereisten te schrijven
Hier worden fixes en updates vrijgegeven voor productie. Alle productmanagers, of ze nu SEO’s zijn of niet, kunnen technische vereisten schrijven voor technische teams over hoe functies op een website worden gecodeerd. Daarom kunnen ze direct van invloed zijn op SEO. Daarom zeggen we dat een SEO-team meer doet dan alleen SEO. Elk teamlid dat de site aanraakt, draagt bij aan SEO. Daarnaast is het niet duidelijk waar de executie plaatsvindt. Door agile productmanagementrituelen uit te voeren, staan productmanagers wezenlijk dichter bij het proces:
Schrijven van technische eisen.
Prioriteit voor toekomstig werk in sprints.
Samenwerken met andere product- en leveringsteams om functies te lanceren en verbeteringen door te voeren.
Dat is niet hoe SEO-managers werken, en ik denk dat de vergelijking voor het prioriteren van SEO-werk details en betrokkenheid bij het proces mist.
Documentatie maken en onderhouden (functies, processen, enz.)
Omdat productmanagers dingen bouwen in samenwerking met andere teams, zijn zij de eigenaren die “gebruikershandleidingen” maken voor de functies en functionaliteit die ze ontwikkelen. Verschillende soorten documenten hebben betrekking op wat een PM verantwoordelijk zou zijn voor het maken en onderhouden. In de meeste gevallen maken SEO-managers documentatierapporten over KPI’s en/of geven ze SEO-aanbevelingen, zoals:
QA-testscripts schrijven.
Het verstrekken van specifieke technische richtlijnen en best practices voor Google-ontwikkelaars of een snel referentieblad met zoekgegevens op hoog niveau voor teams die zoekwoordtrends en -onderwerpen gebruiken.
De productdocumentatie is om verschillende redenen gedetailleerder. Omdat het publiek voor dergelijke documenten veel breder is dan alleen technische SEO-richtlijnen voor ingenieurs, bevat het secties die in detail beschrijven wat “Business as Usual” (BAU) wordt genoemd – specificeren welke bedrijfsoperatieteams of geautomatiseerde werkplekken de functionaliteit van de functie ondersteunen. Dit type holistische bedrijfsdocumentatie wordt onderhouden door productmanagers en is bedoeld als bron voor institutionele kennis en werkoverdracht.
Beloning
Het is vrij eenvoudig omdat deze rollen op zijn minst een doelsalarisbereik bieden. Toegegeven, deze reeksen zijn erg breed. Het is geweldig dat het bereik wordt vermeld, maar het is nog steeds moeilijk voor de kandidaat om te weten waar ze realistisch gezien op die salarisschaal vallen. Iedereen wil toch aan de bovenkant van de aangeboden vergoeding zitten?
Een woord over het loopbaantraject van een SEO PM
Bron voor SEO-vaardighedenmatrix
Dit is het punt: dit is hoe je carrièresucces definieert. Het is nooit een rechte lijn. Zoals Tom Critchlow zei, hebben ze vaak pas achteraf zin. 1) Hier is een vaardighedenmatrix om u te helpen de verschillende loopbaanniveaus en -trajecten van bureaus en bedrijven te begrijpen: https://t.co/N1Pt4ZstCA — Tom Critchlow (@tomcritchlow) mei 2023 4 januari De SEO Skills Maturity Matrix is een geweldige aanvullende bron om elke SEO te helpen navigeren en in ieder geval te proberen te plannen hoe ze willen investeren in hun loopbaanontwikkeling, zowel bij een bureau als intern. Aan het einde van de dag maakt blootstelling aan hen u een meer allround kandidaat en krijgt u een beter begrip van welke omgeving u het leukst vindt en wilt nastreven. SEO-productbeheer is een evoluerende rol en carrière. Bekijk online cursussen over dit onderwerp. Ik vermoed dat meer praktijkmensen hun kennis digitaal zullen delen via leerplatforms. Hier zijn enkele bronnen met betrekking tot SEO-productbeheer:
Implementatie van technische SEO door Areej AbuAli
SEO-sprint door Adam Gent
Productgestuurde SEO, Eli Schwartz
De basis voor de groei van organische zoekinspanningen
Voordat er SEO-managers en SEO-productmanagers waren, is het een raadsel of iemand het organische verkeer en de omzetgroei van een bedrijf volgde. Maar vandaag en daarna staan deze functies klaar om een strategisch middelpunt te worden voor organisch verkeer en omzetgroei en groei voor elk bedrijf. Als je een SEO-manager of -directeur bent en je kunt je team bij elkaar krijgen en je hebt geen SEO PM in je team, doe jezelf dan een plezier en schaf er een aan. Als u een SEO-leider bent in uw organisatie, maak dan vrienden met andere PM’s, leer meer over wat een geweldige productmanager maakt en deel uw SEO-wijsheid. SEO is een vaardigheid die wordt opgedaan door ervaring, experimenteren en het delen van kennis. Het is jouw taak om mensen om je heen op te leiden en te verheffen met jouw unieke vaardigheden om zoekmachines en mensen tevreden te stellen. SEO-productmanager versus SEO-manager: wat is het verschil? verscheen eerst op Search Engine Land.
Meta introduceert nieuwe manieren om geld te verdienen op Facebook met een update waarmee ontwikkelaars sneller betaald kunnen krijgen. Meta maakt Stars mogelijk op alle openbare Facebook-inhoud, inclusief reels, en
Vanaf volgend jaar maakt de configuratie-assistent een nieuwe Google Analytics 4-property voor elke standaard UA-property die er nog geen heeft. Er moet ook worden opgemerkt dat “nieuwe GA4-property’s worden toegewezen