Voor Google is het aantal producten per pagina ideaal in een rankingcontext

John Mueller van Google beantwoordde een vraag over hoeveel productvermeldingen op een pagina worden aanbevolen als optimaal voor rankingdoeleinden. John Mueller zei dat het beste antwoord kan worden gevonden door de vraag vanuit een andere hoek te bekijken. Een persoon stelde een vraag op de sociale site van Mastodon.
Hij vroeg:
“@johnmu heb je liever een breed assortiment aan producten (bijvoorbeeld 30 producten) op een pagina omdat het aanbieden van veel producten een ranking factor is? Liever een kleinere en specifiekere productmix (bijv. 2-3 producten) die conversievriendelijker is (minder keuzestress) voor EEAT? John Mueller stelde voor dat de persoon die de vraag stelt, moet proberen de vraag vanuit een gebruiksperspectief te beantwoorden.
Müller antwoordde:
“@beresterk Dat klinkt als iets dat ik graag opzij wil zetten voor fittesten. Bruikbaarheidstests zijn een methode om een ​​product (of in dit geval een website) te testen om potentiële klanten in staat te stellen met de website te communiceren.

Hoe voert Google usability testing uit?

In een Google-podcast over usability testing, bood Jenny Gove, een UX-onderzoeker bij Google, deze inzichten in de praktijk: “Usability testing is voor mij als het blootleggen van problemen en wat werkt voor gebruikers en begrijpen waarom.
Host Mustafa Kurtuldu, Senior UX Designer bij Chrome (destijds), vroeg:

“Hoe begint iemand bijvoorbeeld met onderzoek doen als hij er bijna niets vanaf weet?”
Jenny antwoordde:
“Als je aan je product denkt wanneer je het in die onderzoeksfase aan het bouwen bent, dan is het gewoon geweldig dat mensen het gebruiken voor de taken waarvoor je het van plan bent te doen.” Dus ook al zijn het vrienden, familie, zelfs als het mensen op kantoor zijn, het is gewoon geweldig om je product voor zulke mensen te hebben, zodat je kunt zien wat er aan de hand is. Bij het testen van bruikbaarheid zoeken we echt naar problemen waar mensen tegenaan lopen en wat voor hen werkt en waarom het voor hen werkt. …je zult die dingen in actie zien. …Dus u identificeert meestal uw belangrijkste gebruikerstrajecten en laat ze het doen. En vaak is het zoiets als een taal die je gebruikt. We noemen dat inhoud, weet je, de woorden die je op een knop hebt of waar je iets plaatst, wat gewoon niet logisch is voor veel andere mensen. Ze suggereerde ook dat testers van vrienden en familie bevooroordeeld kunnen zijn, dus op een gegeven moment is het nuttig om te testen met mensen buiten die kringen om een ​​meer onbevooroordeeld resultaat te krijgen. Een geweldige manier om bruikbaarheidstests op uw website uit te voeren, is door de gratis tool voor analyse van gebruikersgedrag, Microsoft Clarity, te gebruiken. Het doel van Microsoft Clarity is om te laten zien hoe mensen omgaan met een website, zoals inzicht in hoe ver gebruikers scrollen voordat ze een webpagina verlaten en andere soortgelijke inzichten. Microsoft heeft een blogpost gepubliceerd die laat zien hoe je sitegebruik kunt debuggen.
Ze stelden drie gebieden voor waar Clarity de bruikbaarheid en gebruikerservaring helpt verbeteren:

  1. Vergroot de vindbaarheid van producten
  2. Verbeter sitenavigatie
  3. Een responsive ontwerp maken

Carity zal bijvoorbeeld zaken laten zien als dode klikken, die aangeven dat gebruikers vastlopen op een bepaald deel van de pagina. Overmatig scrollen is een ander teken van slechte UX.

Waar geeft Google de voorkeur aan?

Terugkomend op de vraag hoeveel producten er op een pagina moeten worden gebruikt, zou de implicatie van het antwoord van Mueller kunnen zijn om te bepalen hoeveel producten er op een pagina staan. optimaal is voor de gebruiker. De essentie van SEO wordt over het algemeen begrepen als het optimaliseren van een website voor rankingdoeleinden, wat inhoudt dat wordt bepaald wat Google verkiest. Dus de persoon die de vraag stelde, reageerde op het aanbod van Mueller door de keuze van Google te verdubbelen.
Hij vroeg:
“@johnmu bedankt voor het antwoord, waardeer het! Namens de conversieratio: ja!
Als het gaat om SERP-ranking, waar geeft Google de voorkeur aan of wat raadt u aan?
Of houdt Google rekening met de conversieratio om te beslissen welke categoriepagina (winkel) de hoogste positie verdient? Beantwoord ik mijn eigen vraag al?
John Mueller antwoordde:
“@beresterk Ik denk niet dat Google per se een voorkeur heeft. Het is bijna zeker dat dingen subtiel anders zijn, maar dat is waarschijnlijk meer anekdotisch dan door opzet. Probeer het. Ik kan me voorstellen dat de grootste impact echt aan de kant van de consument is, wat meer afhangt van uw bedrijfsresultaten dan van wat dan ook. Mueller week niet af en adviseerde een persoon om de bruikbaarheid te controleren om een ​​beter idee te krijgen van het ideale aantal producten om op een webpagina te gebruiken. Hij bevestigde dat de paginarangschikking kan variëren afhankelijk van het aantal producten op de pagina, d.w.z. wijzigingen in de inhoud. Maar hij zei dat die veranderingen niet zijn ontworpen, wat misschien betekent dat het geen rangschikkingssignaal is. Google reageert gewoon op inhoud. Dit is een goed antwoord van Mueller omdat het ons eraan herinnert dat optimaliseren voor Google niet altijd rekening houdt met hoe Google kan reageren op verandering. In de context van SEO lijkt dit misschien contra-intuïtief, maar Google heeft veel meer signalen met betrekking tot gebruikerservaring, zoals het algoritme van de review-engine. Het loont dus om SEO in evenwicht te brengen door het probleem vanuit de context van de gebruiker te bekijken.
Lees hier de vraag en het antwoord van Mastodon:
Liever een breed assortiment (bijvoorbeeld 30 producten) op een pagina?

Relevante berichten