Klantzijde vs. Servertoewijzing

Snellere laadtijden van pagina’s zijn belangrijk voor de gebruikerservaring en SEO, en de laadsnelheid van pagina’s is een sleutelfactor in het algoritme van Google. De gemiddelde webontwikkelaar moet beslissen hoe hij een website het beste kan presenteren, zodat deze een snelle ervaring en dynamische inhoud biedt. Twee populaire mappingmethoden zijn client-side mapping (CSR) en server-side mapping (SSR). Alle websites hebben andere vereisten, dus als u het verschil begrijpt tussen weergave aan de clientzijde en aan de serverzijde, kunt u ervoor zorgen dat uw website aan uw zakelijke doelstellingen voldoet.

Wat is client-side mapping en hoe werkt het?

Client-side rendering is een relatief nieuwe manier om websites te presenteren. Het werd populair toen JavaScript-bibliotheken het begonnen te integreren, en Angular en React.js zijn enkele van de beste voorbeelden van bibliotheken die voor dit type weergave worden gebruikt. Het werkt door het JavaScript van de site in de browser weer te geven, niet op de server. De server reageert door een open HTML-document met de JS-bestanden weer te geven in plaats van de volledige inhoud uit het HTML-document op te halen. Hoewel de initiële laadtijd een beetje traag is, zullen volgende pagina’s snel worden geladen omdat ze niet afhankelijk zijn van de HTML-pagina van de volgende route. Van het beheren van logica tot het ophalen van gegevens uit API’s, door klanten aangeleverde websites doen alles “onafhankelijk”. De pagina wordt geopend door code-uitvoering omdat elke pagina die de gebruiker bezoekt en de bijbehorende URL dynamisch worden gegenereerd. Het MVO-proces ziet er als volgt uit:

  • De gebruiker voert de URL in die hij wil bezoeken in de adresbalk.
  • Het gegevensverzoek wordt naar de server verzonden op de opgegeven URL.
  • De eerste keer dat een client een website opvraagt, levert de server de statische bestanden (CSS en HTML) aan de browser van de client.
  • De clientbrowser downloadt eerst de HTML-inhoud, gevolgd door JavaScript. Deze HTML-bestanden combineren JavaScript om het uploadproces te starten door de uploadtekens weer te geven die de ontwikkelaar aan de gebruiker definieert. In dit stadium is de site nog steeds niet zichtbaar voor de gebruiker.
  • Zodra het JavaScript is gedownload, wordt de inhoud dynamisch gegenereerd in de browser van de klant.
  • Webcontent wordt zichtbaar wanneer een klant een website bezoekt en ermee communiceert.

Wat is servermapping en hoe werkt het?

Server-side rendering is een meer gebruikelijke methode om informatie op het scherm weer te geven. De webbrowser doet een verzoek om informatie van de server, laat de specifieke gebruikersgegevens invullen en stuurt een volledig gerenderde HTML-pagina naar de client. Elke keer dat de gebruiker een nieuwe pagina op de website bezoekt, herhaalt de server het hele proces. Zo werkt het SSR-proces stap voor stap:

  • De gebruiker voert de URL in die hij wil bezoeken in de adresbalk.
  • De server levert een kant-en-klaar HTML-antwoord aan de browser.
  • De browser geeft de pagina weer (nu zichtbaar) en downloadt de JavaScript.
  • De browser draait React, waardoor de pagina interactief wordt.

Wat is het verschil tussen client- en servermapping?

Het belangrijkste verschil tussen deze twee weergavemethoden zijn hun operationele algoritmen. CSR toont een lege pagina voordat deze wordt geladen, terwijl SSR een volledig gerenderde HTML-pagina toont bij de eerste keer laden. Dit geeft server-side rendering een snelheidsvoordeel ten opzichte van client-side rendering omdat de browser geen grote JavaScript-bestanden hoeft te verwerken. Content is vaak binnen een paar milliseconden zichtbaar. Zoekmachines kunnen een website crawlen voor betere SEO, waardoor het gemakkelijk wordt om webpagina’s te indexeren. Deze tekstleesbaarheid is precies hoe SSR-sites in een browser verschijnen. Client-side rendering is echter een goedkopere optie voor website-eigenaren. Dit vermindert de belasting van uw servers en draagt ​​de verantwoordelijkheid voor weergave over aan de klant (de site of gebruiker die uw pagina probeert te bekijken). Het biedt ook een rijke website-interactie, waardoor een snelle interactie met de website na de eerste keer laden wordt gegarandeerd. Met CSR worden er minder HTTP-verzoeken naar de server gedaan, in tegenstelling tot SSR, waarbij elke pagina helemaal opnieuw wordt weergegeven, wat resulteert in langzamere overgangen tussen pagina’s. SSR kan ook verslechteren bij een hoge serverbelasting als de server veel verzoeken van verschillende gebruikers tegelijkertijd ontvangt. Nadelen van CSR zijn langere initiële laadtijden. Dit kan van invloed zijn op SEO; de crawler wacht mogelijk niet tot de inhoud is geladen en verlaat de site. Deze benadering in twee stappen vergroot de kans dat er lege inhoud op uw pagina wordt weergegeven, omdat de JavaScript-inhoud ontbreekt wanneer de HTML van de pagina voor het eerst wordt geïnspecteerd en geïndexeerd. Merk op dat CSR in de meeste gevallen een externe bibliotheek vereist.

Wanneer servertoewijzing gebruiken

Als u uw Google-zichtbaarheid wilt verbeteren en hoog wilt scoren op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s), is servermapping de eerste keuze. e-mailen leersites, online marktplaatsen en applicaties met een eenvoudige gebruikersinterface met minder pagina’s, functies en dynamische gegevens profiteren allemaal van dit type weergave.

Wanneer moet u mapping aan de clientzijde gebruiken?

Rendering aan de clientzijde wordt meestal gecombineerd met dynamische webapplicaties zoals sociale netwerken of webboodschappers. Dit komt omdat de informatie in deze applicaties voortdurend verandert en grote en dynamische gegevens moet verwerken om snel te kunnen worden bijgewerkt om aan de behoeften van gebruikers te voldoen. De focus ligt hier op het bouwen van een rijke, gebruiksvriendelijke website, waarbij gebruikerservaring voorrang krijgt boven SEO.

Wat is beter: server-side of client-side rendering?

Als uw website-inhoud niet veel gebruikersinteractie vereist, is SSR effectiever. Dit heeft een positieve invloed op de toegankelijkheid, laadtijd van pagina’s, SEO en ondersteuning van sociale media. Aan de andere kant is CSR geweldig voor kosteneffectieve weergave van webapplicaties en is het gemakkelijker te bouwen en te onderhouden; dit is een betere eerste ingangsvertraging (FID). Soms hoef je niet te kiezen tussen de twee omdat er hybride oplossingen zijn. Zowel SSR als CSR kunnen op één site of webpagina worden geïmplementeerd. Op een online marktplaats kunnen pagina’s met productbeschrijvingen bijvoorbeeld op de server worden gehost, omdat ze statisch zijn en gemakkelijk door zoekmachines moeten worden geïndexeerd. Pagina’s zoals gebruikersaccounts hoeven niet te worden gerangschikt in de SERP’s, dus de CRS-benadering kan beter zijn voor UX. Zowel CSR als SSR zijn populaire manieren om websites aan te melden. U en uw team moeten deze beslissing nemen in de vroege stadia van de productontwikkeling. Denk na over uw project en hoe de door u gekozen weergave uw positie in de SERP’s en de gebruikerservaring van uw website zal beïnvloeden. Over het algemeen is CSR beter geschikt voor dynamische websites, terwijl SSR het meest geschikt is voor statische websites.
Meer middelen:

  • Inleiding tot het renderen van SEO
  • Website-indexering voor zoekmachines: hoe werkt het?
  • Geavanceerde technische SEO: de complete gids

Uitgelichte afbeelding: Playzen Design/Shutterstock.

Relevante berichten