Een korte handleiding voor het beheren van uw online reputatie

Met de verspreiding van sociale media en online beoordelingsplatforms, kan wat mensen online over u zeggen uw persoonlijke merk of kleine onderneming schaden. Dit artikel schetst best practices voor online reputatiemanagement, zodat u uw merk zowel online als in de echte wereld succesvol kunt maken.

Waarom is mijn online reputatie belangrijk?

Online reputatie bestaat uit de algehele merkperceptie op basis van de informatie die beschikbaar is voor uw publiek. Een positieve online reputatie kan u helpen zakenpartners en klanten aan te trekken, vertrouwen op te bouwen en de algehele publieke perceptie van uw merk te verbeteren. Uw online reputatie bestaat uit merkgerelateerde informatie, waaronder:

  • Recensies.
  • Inhoud van sociale media.
  • Lidwoord.
  • Alles wat in de zoekresultaten van zoekmachines verschijnt wanneer iemand naar uw merk zoekt.

Uw reputatie kan uw merk maken of breken, dus het is belangrijk om het goed te beheren.

Stel SMART doelen

Bepaal eerst waar u naar streeft. Wat zijn je doelen om online te zijn? Hoe kunnen ze bijdragen aan het succes van uw merk? Stel SMART-doelen vast en zorg ervoor dat ze specifiek, meetbaar, haalbaar, realistisch en tijdgebonden zijn. Hoe duidelijker en preciezer gedefinieerd, hoe beter. Door één of twee algemene merkdoelen te stellen, naast meer gedetailleerde doelen voor specifieke campagnes, kun je tegelijkertijd focussen op je langetermijn- en kortetermijndoelen. Merkdoelen mogen niet vaak worden gewijzigd, tenzij uw bedrijfsmodel verandert. Campagnedoelen kunnen echter vaker veranderen, afhankelijk van de behoeften van uw merk.

Ontdek je sterke en zwakke punten

Waar blink jij in uit? Waar ben je het zwakst? Er is een reden waarom interviewers deze vragen stellen. Als u uw zwakheden kent, kunt u ze versterken en u beschermen tegen aanvallen. Sterke leiders begrijpen dat zwakheden kunnen worden uitgebuit of gebruikt voor groei en omgezet in sterke punten.

Benadruk je superkrachten

Waar heb je een voordeel ten opzichte van je concurrenten? Wat kun jij beter dan een ander? Stel dat u uitstekende klantenservice biedt in een branche die bekend staat als onbetrouwbaar. Gebruik het om uw potentiële klanten te laten zien hoeveel beter hun ervaring kan zijn als ze voor u kiezen.

Verwijder je obstakels

Heb je een beperkt budget? Bang voor negatieve feedback? Gebrek aan management buy-in? Probeert een ontevreden ex-werknemer of klant u neer te halen? Het identificeren van uw mislukkingen is de eerste stap om ze te overwinnen. Meestal zijn tijd en budget de grootste obstakels voor kleine bedrijven.

Ken je publiek

Een goed begrip van klanten, collega’s en concurrentie is de sleutel tot reputatiesucces. U moet in de gaten houden wat er in uw branche gebeurt. Als je niet weet met wie je praat, hoe weet je dan hoe je met ze moet praten? Succesvolle merken begrijpen precies welke gevoelens en percepties hun logo’s en uitingen oproepen bij hun publiek en wat klanten van hen verwachten. Onthoud dat niet iedereen je doelgroep is. Als je iedereen probeert te bereiken, kom je met niemand in contact.

Vind je stem op sociale media en creëer inhoud die verbindt

Sociale media zijn een geweldige plek om uw merkstem te ontwikkelen. Dit is niet de plek om hard te verkopen. Win het vertrouwen van je publiek door ze te leren kennen zonder iets te vragen. Transparantie is essentieel, aangezien consumenten regelmatig melden dat eerlijkheid, vriendelijkheid en behulpzaamheid het belangrijkste gedrag zijn dat consumenten willen zien van merken op sociale media. Weet je wat niet op de lijst staat? De verkoop trekt aan. Pas op dat u uw publiek niet tegen u keert door uw platforms te misbruiken. Het winnen van het vertrouwen van uw publiek moet komen voordat het overdreven promotioneel is, vooral als u wilt dat ze sterke merkadvocaten worden.

Pro-tip: Wees vooral op uw hoede voor scherpe humor en woede op sociale media. Merken slaan vaak de plank mis of beledigen de consument.

Inhoudelijke strategie

Zodra je je doelen hebt bepaald, kun je een contentstrategie maken. Sla deze stap niet over, zonder plan kom je niet ver. Een van de gemakkelijkste manieren om dit te doen, is door een sitemap te maken. Houd met uw huidige inhoud een blad bij van uw huidige websitepagina’s en berichten en zoekwoorden voor elke pagina. Maak nog een blad met een geprioriteerde lijst van de inhoud die u moet maken. Dit houdt u op het goede spoor en zorgt ervoor dat u scoort voor zoekwoorden en onderwerpen die belangrijk zijn voor het succes van uw merk. Weet je niet waar je moet beginnen? Kijk eens naar je concurrentie. Je wilt verschijnen waar ze ook zijn en overal waar ze niet zijn. Het verstrekken van waardevolle informatie op uw website helpt bij optimalisatie. Het bouwt ook vertrouwen op bij uw publiek als ze leren dat u nuttige, waardevolle en betrouwbare informatie verstrekt.

Heb je naam

Voorkomen is een greintje genezing waard. Claim je gebruikersnaam op alle kanalen. Het zal veel gemakkelijker zijn om een ​​aanval te weerstaan ​​als je een solide basis bouwt om op te staan. Eén slechte recensie uit een lijst van honderden is veel minder geloofwaardig dan één slechte recensie uit twee of drie. Gebruik beschrijvende taal van derden bij het maken van uw inhoud om uw SEO-inspanningen te helpen. Gebruik consistente, beschrijvende handvatten en titels op sociale media, blogberichten en verdiende media. Kijk hoe je heet en zorg dat je er op een positieve manier bij bent. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

SEO

Maak gebruik van eigen inhoud om uw online merkaanwezigheid te beheren. Een van de meest effectieve en betrouwbare manieren om dit te doen is door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Door uw website en andere online profielen te optimaliseren om hoger te scoren in de resultaten van zoekmachines, kunnen uw klanten informatie over uw merk online vinden en u beschermen tegen reputatieschade. Als u alle resultaten voor uw merk op de eerste pagina van de SERP kunt hebben, zal het voor iemand veel moeilijker zijn om negatieve informatie te krijgen om uw naam te rangschikken in een poging uw reputatie aan te vallen. Volg best practices voor SEO om ervoor te zorgen dat uw site goed scoort voor uw belangrijkste merktermen.

Toeval

Uw online reputatie hangt nauw samen met uw persoonlijke of professionele merk. Of u nu een freelancer, ondernemer of eigenaar van een klein bedrijf bent, het creëren van een consistent merkimago op alle online platforms is van cruciaal belang. Het is van cruciaal belang dat de toon, de stem, het uiterlijk en het gevoel van wat je via verschillende kanalen deelt, consistent zijn. Natuurlijk moet je aanpassen op basis van de beperkingen en doelgroepen van individuele kanalen, maar zorg voor een consistente klantervaring op alle contactpunten. Als je naar de sociale profielen van een groot merk kijkt, zul je merken dat ze vaak consistent zijn op alle sites, zowel qua beeld als qua geschreven inhoud. U wilt dat uw klanten zich op hun gemak voelen als ze van uw website naar uw Facebook-pagina gaan en vervolgens naar Twitter. Als ze moeten stoppen en nadenken of ze nog steeds hetzelfde merk hebben terwijl ze van het ene kanaal naar het andere gaan, heb je een grotere kans om ze kwijt te raken.

Stel duidelijke verwachtingen

Het waargenomen succes of falen van een project of ervaring is sterk afhankelijk van de verwachtingen van dat project. Als je een vijfsterrenresort binnenloopt, verwacht je andere service dan van een wegmotel. Wat wil je dat je klanten van je verwachten? Beslissen en dan leveren. Wees authentiek en help waar je kunt. Behulpzaam zijn en aan de verwachtingen voldoen, zal de klanttevredenheid, positieve feedback en betrokkenheid bij sociale media verhogen, wat uw algehele reputatie en omzet zal verbeteren.

Gebruik feedback om uw merk op te bouwen

Laat beoordelingen u helpen verbeteren. Het is geweldig om positieve feedback te krijgen, maar slechte feedback helpt je verbeteren. Reageer op elke review die je ontvangt. “Bedankt” zeggen wanneer iemand een positieve opmerking of recensie achterlaat, is een gemakkelijke overwinning. Elk merk zou dit moeten doen, maar velen doen het niet. Wat nog belangrijker is, ervaar je fouten. Als iemand negatieve feedback achterlaat, los het probleem dan op.

Controleer wat er online over u wordt gezegd

Het monitoren van uw reputatie zal u helpen te leren hoe uw publiek uw merk waarneemt en u waarschuwen voor mogelijke problemen voordat ze zich voordoen. Monitor nieuws en verdiende media-vermeldingen, sociale-mediaplatforms, online recensies, forums en elk ander platform waarop het publiek van uw merk mogelijk actief is. Op deze manier kunt u uw potentiële merkkansen ontsluiten.

Wees consistent

Het beheren van uw online reputatie is een continu proces dat tijd, strategie en consistente focus vereist. Een goede reputatie toont geloofwaardigheid aan potentiële klanten en zakelijke partners. Als u uw publiek kent en ervoor zorgt dat ze u kennen, bouwt u een positieve reputatie op en zorgt u ervoor dat uw klanten en collega’s loyale pleitbezorgers van uw merk zijn. Het bericht Een beknopte handleiding voor online reputatiemanagement verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten