Gebruik deze Looker Studio-sjabloon om de SEO-prestaties te controleren

Gebruik deze Looker Studio-sjabloon om de SEO-prestaties te controleren post thumbnail image
Zolang ik in SEO heb gewerkt, ben ik jaloers geweest op de behendigheid en het bijhouden van prestaties van mijn betaalde mediacollega’s. CSO’s moesten meestal geduld hebben en veel handwerk doen om de juiste prestatiegegevens te krijgen. Geïnspireerd door het Looker Studio-dashboard gemaakt door ons betaalde mediateam, stroopte ik mijn mouwen op en creëerde er een speciaal voor SEO. Het Looker Studio-dashboard is voor mijn team een ​​doorbraak geweest en ik wil anderen graag leren hoe ze hun eigen dashboard kunnen bouwen. Dit artikel bespreekt de grootste inzichten en voordelen van het rapport, evenals een stapsgewijs proces voor het maken van een dashboard.

De belangrijkste inzichten van het Looker Studio-rapport

In wezen biedt het rapport een duidelijk, live beeld van het SEO-verkeer in de loop van de tijd en de mogelijkheid om de gegevens te segmenteren (zoals merk- versus niet-merkgegevens). U kunt reeksen van dagen zoals maand en jaar vergelijken, afzonderlijke rapporten per geografie maken (zoals VS versus internationaal) en meer. De beste inzichten komen voort uit het koppelen van SEO-functies (kanalen, pagina’s, etc.) aan acquisitie.
  • Welke pagina’s en inhoud waren nuttig?
  • Waar vond de toename/afname van het verkeer plaats?
  • Wat was het meest voorkomende incheckpunt?
Je kunt ook kijken hoe SEO zich verhoudt tot andere marketingkanalen (betaald en direct, maar je kunt ook zaken als PR scheiden als het afzonderlijk werkt). Het is een geweldige manier om te meten waar uw verkeer en conversies vandaan komen en, met voldoende gegevens, om te peilen waar u dieper kunt graven in optimalisatie en waar u klaar bent om meer te investeren.

De belangrijkste voordelen van het bericht

Het is niet nieuw voor CSO’s dat het volgen van de prestaties en impact van hun inspanningen een nogal duister verhaal kan creëren. Deze discipline steunt meer op de wetenschappelijke methode – hypothetiseren, testen, meten, aanpassen – dan andere kanalen met meer rigide input/output-cycli. Bij SEO weet niemand wat er aan de hand is, behalve wat gegevens en tests u vertellen. Daarom is het zo belangrijk om toegang te hebben tot de juiste data. In dit rapport kunt u de gegevens gebruiken en presenteren die het dichtst bij de waarheidsbron liggen, wat ongelooflijk handig is voor het presenteren aan interne belanghebbenden en klanten, het controleren als een verbinding met uw ochtendkoffie en het helpen bepalen van een langetermijnstrategie. Een ander voordeel van het gebruik van Looker in plaats van tools van derden is directe toegang tot Google Analytics en Search Console-gegevens. Ik probeer niet te Google Zoeken, maar als een directe afstammeling van Google Data Studio speelt Looker heel mooi met Google-gegevens. Er zijn ook enkele geweldige bonussen:
  • Het is gratis.
  • Het is supergemakkelijk om te delen met klanten en teamgenoten zonder logge aanmeldingen.
Dit betekent dat het ook gemakkelijk is om feedback te vragen aan SEO-belanghebbenden en er snel naar te handelen. Het hebben van een gemeenschappelijk referentiepunt maakt rijkere discussies mogelijk en geeft klanten begrip en begrip van wat u doet (wat vaak wordt genoemd als een uitdaging in SEO). Misschien wel het grootste voordeel: als het rapport eenmaal is opgesteld, automatisch wordt bijgewerkt en weinig meer nodig heeft dan af en toe bijstellen en optimaliseren, hebben u en uw klanten meer tijd om over strategie en ideeën te praten. Ervan uitgaande dat u ervan overtuigd bent dat u uw eigen versie zou moeten hebben, laten we leren hoe u deze kunt instellen. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Hoe maak je een rapport aan

Open eerst Looker Studio en maak een leeg rapport aan. Looker Studio en maak een leeg rapport Koppel uw Search Console-gegevens: Toegang tot uw Search Console-gegevens Zoek hieronder uw site Websitesen klik Toon URL > Het web om die gegevens samen te voegen. Klik voor een momentopname van het verkeer in de loop van de tijd Voeg een grafiek toe > Tijdreeksen. Voeg een grafiek toe - tijdreeks Volgens Diagram > Opgerichtga naar Dimensies en selecteer Datum (jaar/maand). Ga naar Metriek en selecteer URL-klikken. Afmetingen instellen Volgens Standaard gegevensbereik, selecteren Optioneel en druk op deze pijl naar beneden: Toegewezen datumvolgorde Wanneer de maandkalender naast u verschijnt, drukt u op deze pijl en scrolt u naar de onderkant van de lijst om te selecteren Geavanceerd. Uitgebreide datumreeks Pas de bereiken naar wens aan. Vergelijk bijvoorbeeld de afgelopen twee maanden:
  • Kiezen VandaagDan minusEn 2 maanden begin datum.
  • Kiezen VandaagDan minusDan 1 maand einddatum.
(Onthoud dat u met Looker Studio aangepaste datumreeksen kunt instellen – zowel begin als eind – dus speel wat rond en ontdek welke viewports u leuk vindt.) Voeg vervolgens een tabel toe onder het diagram voor meer genuanceerde rapportage. Grafiek tafel Ga naar Diagram > Opgerichten sleep beide Verzoek En Bestemmingspagina van Gegevens kolom aan Dimensies. Volgens Diagram > Opgericht > Metriekterug keren naar Gegevens en sleep URL-klikken, Gemiddeld Situatie, IndrukkenEn PR: Dimensies voor diagraminstellingen Van daaruit kun je dingen aanpassen zoals de lijnen op de pagina (na Diagram > Opgericht) of voettekstpagina’s (volgens Diagram > Stijl) enz. U kunt de grafiek handmatig slepen om deze horizontaal en verticaal uit te vouwen en in te krimpen – alles is flexibel. Nu kunnen we het echt interessant maken: laten we eens kijken naar merk- en niet-merkstatistieken. Ga naar Opgericht > Filter En Voeg een filter toe. Grafiekfilter toevoegen Noem het filter “NB Filter” en selecteer het Voeg niet toe, Bevat, en alles wat bij uw merk past (in ons geval Jordan Digital Marketing Jordan). Zorg ervoor dat u opslaat. Een off-brand filter Hier kunt u een off-brand filter toepassen op elke gewenste statistiek – verkeer, klikken, gebeurtenissen – en de prestaties in de loop van de tijd bekijken. Klik gewoon op het off-brand filter om de volledige stream te zien. (Vergeet niet dat het toevoegen van een merkfilter een geweldig idee is om de impact van uw merkinspanningen te zien.) U kunt dashboards maken voor merkgerelateerde, merkloze, gemengde, zij-aan-zij vergelijkingen en meer. Laten we nu een belangrijk element toevoegen. controle is een aaneenschakeling van dagen. Beheer van datumbereiken Klik op je tafel en ga naar Opgericht > Vergelijking datumvolgorde: Vergelijking datumvolgorde Voeg elk gewenst dagbereik toe en de gegevens hebben een delta die de prestaties in de loop van de tijd weergeeft. Als er gegevens zijn voor een bepaalde periode die u wilt markeren, kunt u deze boven aan het rapport vastzetten door erop te klikken Voeg een grafiek toe > Score kaart: Voeg een scorekaart toe Klik op een willekeurig vak en sleep het naar de bovenkant van de grafiek. Opmerking: Wanneer u het rapport opent, wordt het scorekaartnummer automatisch ingevuld op basis van het datumbereik dat u als controle hebt geselecteerd (hoewel u dit op elk gewenst moment kunt aanpassen). Als u aangepaste datumreeksen kiest, zijn deze alleen geldig voor de werksessie en zijn widgets de standaardweergave wanneer iedereen is ingelogd. Maak scorekaarten vast voor verschillende statistieken en selecteer jaarlijkse vergelijkingsbereiken, maandelijks, enz. Voeg optioneel niet-merkfilters toe om niet-merktrends te analyseren. De interface is verbazingwekkend flexibel. Nog een stap die ik zou willen toevoegen, is het toevoegen van aanmeldingen (of hoe u ook belangrijke gebeurtenissen noemt) aan uw rapporten. Voeg hiervoor Google Analytics toe als gegevensbron door naar te gaan Voeg gegevens toe > Google Analytics (ervan uitgaande dat u registratiegegevens vastlegt in GA): GA-registraties toevoegen Opmerking: aangezien iedereen zijn gebeurtenissen in GA moet benoemen (in ons geval gebruiken we generated_lead), moet u de GA-gegevens kruisverwijzen om er zeker van te zijn dat u de juiste statistieken in uw rapport opneemt. Dit is een aangepaste naam, geen kant-en-klare statistiek zoals klikken of vertoningen. Zoek uw aangepaste statistiek in GA4 en noteer hoe u deze noemde. Ga terug naar het rapport en klik Gegevens > Aantal evenementen statistieken toevoegen aan een rapport: Aantal evenementen Nu moet je Looker vertellen naar welke gebeurtenis je kijkt. Voeg een filter toe door te klikken Diagram > Opgericht > Opvullen filter > Creëren filter (blauw kader onderaan de kolom). Dit verwijst naar de aangepaste gebeurtenis waarnaar u zojuist hebt gezocht in GA en zal GA automatisch invullen als de gegevensbron voor het nieuwe filter. Kiezen Erbij betrekken > Naam van het evenement > gelijk aan (=)en voer een aangepaste naam in voor de gebeurtenis. Aangepast filter Ga terug naar het rapport en u zou een veld moeten zien met het exacte aantal gebeurtenissen dat wordt weerspiegeld in hetzelfde datumbereik in GA4. (Als dit niet het geval is, controleert u de naam van de gebeurtenis.) Als u de prestaties van de gebeurtenis in de loop van de tijd wilt vergelijken, voegt u nog een Datumreeks-besturingselement met vergelijkingsintervallen toe. Laten we nu eens kijken naar de bron van al deze gebeurtenissen. Klik Voeg een grafiek toe > Taart: cirkeldiagram Volgens Opgerichtselecteren Aantal evenementen metrische en Standaard groepering van sessiekanalen: Dit zou een cirkeldiagram moeten opleveren met de bronuitsplitsing van alle gebeurtenissen: Standaard sessiegroepering Pas het aangepaste gebeurtenisfilter toe dat u in de paar stappen hierboven hebt gemaakt, en het cirkeldiagram zou de aangepaste gebeurtenissen moeten weergeven die door elk kanaal zijn geactiveerd. Van daaruit kunt u een aangepast diagram maken en dimensies zoals paginapad toevoegen om conversiepaden te bekijken. Het zal u bijvoorbeeld laten zien hoeveel mensen die uw blog bezoeken, in de loop van de tijd tot conversie overgaan. U zou nu het idee moeten hebben: u kunt segmenteren en dobbelen, dagreeksen vergelijken, nuancelagen toevoegen, segmenteren op merk versus niet-merk, enz. Iedereen in het account kan hetzelfde doen – en interactie hebben met de meldingen als zij behagen. Wat ik ik heb niet Ik beslis graag voor u en uw merk: hoe u de visuele weergave van het rapport kunt verbeteren met kleuren, labels, enz. Ik hou van het uiterlijk van ons rapport, maar ik denk niet dat je hier bent vanwege mijn ontwerpvaardigheden. Mijn laatste advies is om mee te doen, te ontmoeten, te spelen en samen te werken met andere belanghebbenden om te zien welke andere inzichten je kunt bedenken. Veel plezier met rapporteren! Het bericht Gebruik deze Looker Studio-sjabloon om SEO-prestaties te controleren verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten